Filterset Hoya 77mm de moeite?

Discussies over filters

Onderwerp:

Filterset Hoya 77mm de moeite?

Berichtdoor Ressiv » do jun 15 2017 11:22 am

Hallo!

Voor mijn sigma 10-20mm 77mm ben ik opzoek naar filters. 10stops, pola en 4stops.
Overal is nu een filterset te koop van hoya voor 79,- met pola, uv en 3stops.

Pola en 3 of 4 stops zijn voor beekjes in het bos en de 10stops voor landschap.

Alleen lees ik op plekken dat deze set oudere slechtere filters bevat, iemand ervaring hiermee?
Het zijn niet de Pro filters, maar ik ben benieuwd of ik dit ga merken?

https://www.cameranu.nl/nl/p498852/hoya ... gI_y_D_BwE

Gegroet!
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Filterset Hoya 77mm de moeite?

Berichtdoor LJ-Jochem » do jun 15 2017 11:34 am

Voor filters geldt over het algemeen hoe duurder hoe beter. Kies voor optisch glas in ieder geval boven kunststof. Hoya opzich is een goed merk en of je het gaat merken weet ik niet want die ervaring heb ik niet. Lees je de verschillende testen dan zegt men van wel. 79 Euro voor drie filters is sowieso niet duur want als ik naar mijn eigen filters kijk dan kost (even uit mijn hoofd) mijn 82mm Marumi pro slim pola 149 euro, Mijn Nisi 6 stops ND 159 euro en mijn 84.5mm 10 stops ND 129 euro. De 6 en 10 stops zijn beide 100mm in het vierkant.

Ik denk dat je voor beekjes ook al snel overdag minimaal een 6 stops nodig hebt.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filterset Hoya 77mm de moeite?

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jun 16 2017 7:31 am

Vergeet op groothoek het polarisatie filter. Je krijgt er vlekken mee op de foto. Door de grote hoek valt het licht op alle onderdelen van een foto vanuit een andere richting, en het pola filter is in te stellen op slechts één deel (verlichtingshoek).
Vergeet de 4 stops ND even, begin eens met de 10 stops. Lees hier hoe er mee te werken: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/filter-topic.pdf

En Hoya is een goed merk. Heb één bevestiging dat zij een of meer filters voor Nikon maken. Zo rond de 140 euro (PRO ND), en korting voor clubleden bij enkele winkels.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filterset Hoya 77mm de moeite?

Berichtdoor Zzyzx » vr jun 16 2017 12:22 pm

Voor dat geld kan het niet heel veel zijn, een beetje een knap 77mm pola begint pas rond de 100 euro. En als je schroeffilters wilt gaan stapelen op een ultra groothoek zal je heel snel vignettering in de hoeken krijgen.
Zzyzx



Onderwerp:

Re: Filterset Hoya 77mm de moeite?

Berichtdoor Ericb » wo jun 21 2017 6:55 pm

Hoya maakt filters in verschillende prijsklasse en de duurdere versies zijn echt heel goed. Ik denk niet dat Hoya goedkopere versies op de markt brengt die slecht zijn met het risico dat hun goede naam aangetast word.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten