Filters voor de lens..

Discussies over filters

Onderwerp:

Filters voor de lens..

Berichtdoor Pollo » di aug 08 2017 10:02 am

Beste leden,

Smorgens vroeg op pad voor een paar mooie plaatjes van de zonsopkomst op de posbank.

Afbeelding

Staan daar naast me toch een aantal fotografen met allemaal filters voor hun camera's heen en weer te schuiven.
Ik heb natuulijk zelf wel een uv filter ervoor, maar dit lijkt me andere koek.

Sommige zelfs met een filter die half is gecoat, om alleen de lucht te filteren lijkt mij boven het landschap?
Als ik zoiets zou willen, waar zou ik dan moeten beginnen? Wat is wijsheid?
Je hebt dan zo'n vierkante filter holder nodig, en wat nog meer?
Dure bijkomstigheid? Of de euro's wel waard?
Gebruikersavatar
Pollo

Forumlid
Berichten: 90


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters voor de lens..

Berichtdoor DannySan » di aug 08 2017 10:23 am

Dat zijn graduated filters waarbij inderdaad de lucht (met diverse opties qua kleuren) wordt gefilterd waardoor je een ander (beter?) beter zou kunnen creeëren. Ik ben zelf niet echt een landschapsfotograaf, er is vast wel iemand die een betere uitleg kan geven. (UV-filters gebruik ik trouwens niet, op mijn lens zit alleen een zonnekap en verder niets ;-) )

Een site waar wat meer info staat:
https://www.ephotozine.com/article/the-ultimate-guide-to-landscape-filters--the-neutral-density-graduated-filter-28556

En een plaatje uit hetzelfde artikel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters voor de lens..

Berichtdoor John Jansen » di aug 08 2017 11:26 am

Ik werk veel met ND (3-6-10 stops voor lange sluitertijden) en grijsverloop filters van LEE, er zijn op dit moment veel merken die filters leveren( ik gebruik nooit uv filters puur verkoop plaatje) voor landschapsfotografie, de functie van dit soort filters is dat je voor evenwicht zorgt tussen lucht en voorgrond kijk eens op you tube staan veel filmpjes hierover. veel laatste foto's van mij plaats ik op www.facebook.com/johnjansen5667 kun je ook eens op kijken.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters voor de lens..

Berichtdoor weimaraner » di aug 08 2017 1:47 pm

Ik maak ook veel gebruik van grijsverloopfilters en vind ze eigenlijk onmisbaar voor landschapsfotografie omdat je vaak, zoals bij de foto's hierboven, met grote contrasten te maken hebt tussen hemel en aarde. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om deze conrasten te lijf te gaan zoals verschillende belichtingen na afloop bij het bewerken samenvoegen of in de nabewerking de lucht temperen en de grond oplichten (dan verlies je wel al snel kwaliteit) maar ik doe het liefst ter plekke gelijk zo goed mogelijk - dat geeft later ook weer meer speelruimte als je in de nabewerking nog wat wilt sleutelen.

Grijsverloopfilters zijn er in verschillende donkerheidsgradaties - ik heb zelf 1, 2 en 3-stops grijsverloopfilters en mijn ervaring is dat ik meestal de 2-stops nodig heb. Daarnaast heb je harde en zachte grijsverloopfilters: bij harde grijsverloopfilters is de overgang tussen het heldere en het donkere deel van de filter vrij abrupt - die zijn dus het beste te gebruiken als je een rechte horizon hebt. Heb je geen rechte horizon (bijvoorbeeld door bergen, bomen of objecten die boven de horizon uitkomen) dan kan je een zacht grijsverloopfilter gebruiken.

Je hebt ze zowel rond (schroeffilters die je direct op de lens schroeft) als vierkant (voor gebruik in een houder). Die laatste is het makkelijkst omdat je ze kan verschuiven in de houder (je hebt de horizon nu eenmaal niet altijd midden in beeld) en wisslen is ook wat makkelijker. Er zijn aardig wat merken te krijgen, namen die zo even bij me op komen zijn Lee, Cokin, Stealth en het merk 84.5. Ik heb zelf alleen ervaring met Lee (duur maar met een goede reputatie) en Cokin (goedkoper maar zeker goed genoeg) waarbij van die twee merken de houder van Lee een stuk gebruiksvriendelijker is.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Onderwerp:

Re: Filters voor de lens..

Berichtdoor René.Vermey » wo aug 09 2017 12:12 pm

Het eerste setje wat je aanhaalt is van organisch glas. organisch glas is een duur woord voor kunststof. Deze filters zijn aanzienlijk krasgevoeliger en geven vaak een vervelende kleurzweem. Mijn ervaring is dat het vaak ten koste gaat van de scherpte. Zoals bij alles geldt ook hier: alle waar voor zijn geld. Je kunt beter wat (veel) meer geld uitgeven om in een keer goed klaar te zijn dan geld uit te geven aan een goedkope set wat uiteindelijk in de kast blijft liggen omdat het niet prettig werkt of niet het beoogde resultaat oplevert.
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
René.Vermey

Socialmedia
Berichten: 539


Locatie: Harmelen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters voor de lens..

Berichtdoor weimaraner » wo aug 09 2017 10:20 pm

Je eerste link (de Cokin-Pro kit) heb ik ook jaren naar tevredenheid gebruikt. En zelf vorige week heb ik de filters nog gebruikt maar dan in de houder van Lee omdat die wat gebruiksvriendelijker is dan die van Cokin. Maar aan die Cokin kit kan je zeker veel plezier beleven ook al is het kunststof (wat overigens de meeste filters die ik gebruik van Lee, over het algemeen als een topmerk beschouwd, ook zijn). Kunststof is wel krasgevoeliger maar als je goed met je spullen omgaat hoeft dat geen probleem te zijn - ik heb na al die jaren nog geen krassen. En dat ondanks dat ik ze een enkele keer wel eens laat vallen (in de kou aan de kust met verkleumde vingers gaat er wel eens iets mis).
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten