Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Discussies over filters

Onderwerp:

Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor VGE » zo jan 21 2018 11:58 pm

Goedenavond,

Ik ga eind deze maand op vakantie naar Aruba, omdat ik daar veel ga fotograferen en ik het resultaat mooi vind heb ik een 10 stop ND filter gekocht.

De basics begrijp ik en het oefenen hier in NL geeft de gewenste resultaten, maar in Aruba schijnt altijd de zon en zijn de omstandigheden anders.

Mijn vraag is dus: Heeft er iemand nog tips voor het gebruiken van de 10 stop op Aruba?

Alvast bedankt!
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor JurjenF » vr jan 26 2018 11:40 am

Het lijkt mij, ik heb (nog) geen Big Stopper, dat het geen moer uitmaakt waar je een dergelijk filter gebruikt. Gewoon uitproberen.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor ATOR » vr jan 26 2018 12:06 pm

Lijkt me ook. Als er erg veel licht is en je niet aan je gewenste lengte sluitertijd kunt komen dan kun je op de D7200 Multiple Exposure gebruiken om drie foto's samen te voegen tot één foto. Je maakt dan bv 3 foto's van 1sec en je krijgt dan een samengevoegde foto met effectief 3sec sluitertijd. Als dat nog niet genoeg is dan kun je gewoon een serie foto's maken en daarvan in Photoshop een Median Stack maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor VGE » vr jan 26 2018 12:55 pm

JurjenF schreef:Het lijkt mij, ik heb (nog) geen Big Stopper, dat het geen moer uitmaakt waar je een dergelijk filter gebruikt. Gewoon uitproberen.

Dat ga ik sowieso doen! (tijd genoeg) Maar als iemand anders al fouten heeft gemaakt kan ik er van leren en hoef ik me er niet aan te branden.

ATOR schreef:Lijkt me ook. Als er erg veel licht is en je niet aan je gewenste lengte sluitertijd kunt komen dan kun je op de D7200 Multiple Exposure gebruiken om drie foto's samen te voegen tot één foto. Je maakt dan bv 3 foto's van 1sec en je krijgt dan een samengevoegde foto met effectief 3sec sluitertijd. Als dat nog niet genoeg is dan kun je gewoon een serie foto's maken en daarvan in Photoshop een Median Stack maken.

Duidelijk, die functie heb ik nog nooit gebruikt en ga ik maar eens testen. Median stack ben ik bekend mee, thanks for the tip!
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor evelakes » vr jan 26 2018 3:56 pm

Pas op met je insectenspray (DEET) vreet kunststof op.
Let goed op met het het fijne zand en de wind (vooraf alles installeren)
Verzwaar je statief de wind kan behoorlijk zijn, ook het zand zakt langzaam weg.
De zonsondergangen/opkomsten gaan vrij snel en vroeg, let hierbij ook op de vloed lijn die gaat razend snel op het strand.
Let goed op met de warmte voor je camera en lenzen een witte badlaken kan goed helpen om de boel te beschermen.
Laat de camera en lenzen goed wennen aan de temp verschillen als je van de hitte in de airco komt van je hotel kamer.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor VGE » vr jan 26 2018 4:42 pm

Bedankt voor de super tips! Ga ik allemaal rekening mee houden. Ik hang altijd mijn cameratas aan mijn statief!
Laatst gewijzigd door Robert op ma jan 29 2018 5:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor evelakes » vr jan 26 2018 4:55 pm

Graag gedaan.
Pas op dat je niks in je huurauto laat liggen (jammer genoeg ervaring mee)
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor rgv » vr jan 26 2018 5:05 pm

Ik heb uitgebreide ervaring fotograferen op Aruba. Mijn zoon woont daar. Ik ga in maart ook weer op bezoek.
De regentijd loopt ten einde dus met de muggen valt het mee hoop ik. Dat Deet is rot spul maar in gebruik het ook altijd, gewoon je handen goed wassen voor je aan je camera ( of aan eten ) zit, niks aan de hand. Van condens eigenlijk nooit last gehad. Lenzen heb ik nooit buiten vervangen i.v.m. zand problematiek.
Overigens hebben ze een leuke vlindertuin voor macro opnames, ook de Alta Vista Kapel met de begraafplaats daarachter vond ik de moeite waard. Ook het Arikok nationaal park is leuk, maar dan heb je wel een goede auto nodig ivm enorm hoge drempels.
Heel veel plezier en laat nog wat Aruba voor me over :mryellow: :mryellow:
rgv

Clublid
Berichten: 136


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor VGE » za jan 27 2018 12:19 am

evelakes schreef:Graag gedaan.
Pas op dat je niks in je huurauto laat liggen (jammer genoeg ervaring mee)

Dat is echt heel zuur... :( Gestolen?

rgv schreef:Ik heb uitgebreide ervaring fotograferen op Aruba. Mijn zoon woont daar. Ik ga in maart ook weer op bezoek.
De regentijd loopt ten einde dus met de muggen valt het mee hoop ik. Dat Deet is rot spul maar in gebruik het ook altijd, gewoon je handen goed wassen voor je aan je camera ( of aan eten ) zit, niks aan de hand. Van condens eigenlijk nooit last gehad. Lenzen heb ik nooit buiten vervangen i.v.m. zand problematiek.
Overigens hebben ze een leuke vlindertuin voor macro opnames, ook de Alta Vista Kapel met de begraafplaats daarachter vond ik de moeite waard. Ook het Arikok nationaal park is leuk, maar dan heb je wel een goede auto nodig ivm enorm hoge drempels.
Heel veel plezier en laat nog wat Aruba voor me over :mryellow: :mryellow:

Aa super! Ik trek gelukkig geen muggen aan maar ik zal inderdaad rekening houden met de deet.

De vlindertuin, kapel en vuurtoren staan sowieso op de planning.
Voor Arikok heb ik een Jeep gehuurd. Weet jij toevallig of je snachts het park op mag? Dit ivm de zonsopkomst fotograferen.

Haha ik zal me best doen maar kan niks garanderen!!! :D
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 27 2018 9:23 am

Hoe werk je met een grijsfilter?
Zie pagina 22 van http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/filter-topic.pdf
Oefen er in Nederland mee.

Veel belangrijker de vraag, wat wil je er mee? Want dat bepaald: welk diafragma, welk objectief, welke sluitertijd, welk grijsfilter
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 27 2018 9:31 am

Open de foto, dat lukt bij mijn wel, schitterend, snap dat je deze wilt laten zien. Klik met de rechtermuisknop op de foto. Selecteer Afbeeldingsokatie kopiëren
Ga naar dit forum, en plak de gekopieerde afbeeldingslokatie op de X tussen [img]X[/img]

Nu lukt dat met deze foto niet, want die is veel te groot.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor rgv » za jan 27 2018 12:13 pm

Arikok is alleen overdag vanaf 8.00 uur open tot 17.00 . laatste toegang 15.00 uur. Dus helaas, zonsopgang moet je op een andere plek doen
rgv

Clublid
Berichten: 136


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor evelakes » za jan 27 2018 3:50 pm

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor VGE » za jan 27 2018 7:04 pm

Hans Braakhuis schreef:Hoe werk je met een grijsfilter?
Zie pagina 22 van http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/filter-topic.pdf
Oefen er in Nederland mee.

Veel belangrijker de vraag, wat wil je er mee? Want dat bepaald: welk diafragma, welk objectief, welke sluitertijd, welk grijsfilter

Handig! Thanks, deze print ik uit en ga ik in het vliegtuig doorlezen!
Ik ken de principes en heb al regelmatig in NL geoefend sinds aanschaf!

rgv schreef:Arikok is alleen overdag vanaf 8.00 uur open tot 17.00 . laatste toegang 15.00 uur. Dus helaas, zonsopgang moet je op een andere plek doen

Aaa dat meen je niet... Jammer zeg. Dan maar een alternatief.

evelakes schreef:https://www.shothotspot.com/browse/aruba/hotspots/

Wat een handige site! Ga ik eens goed bestuderen.
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips - 10 stop ND filter - Aruba

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 28 2018 12:54 am

Voor Arikok heb ik een Jeep gehuurd. Weet jij toevallig of je snachts het park op mag? Dit ivm de zonsopkomst fotograferen

Dan ga je naar (ingestorte) Natural Bridge. Goed met elke auto bereikbaar.
Nog 'n tip, ga ook 'n keer aan het eind van de middag een visje eten bij de Zeerover. Daar kun je, als de lucht helder blijft, vanaf de steiger mooie zonsondergang foto's maken.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten