Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor John Jansen » di jul 31 2018 9:16 pm

Tuihanti schreef:Als je goed kijkt zie je precies wat ik beschreef. Doorzichtig in het midden, waar je de bodem ziet en aan de buitenkanten komt de pola er niet meer doorheen en zie je de reflectie op het water. In de lucht zie je het zelfde. Links en rechts helderder dan in het midden. Kan mooi uitpakken maar het is er wel bij groothoek.

Mee eens en dit kun je ook in de nabewerking bewerkstelligen en beter, heb je geen pola voor nodig.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor Matthijs » wo aug 01 2018 1:03 pm

@Tuihanti, dat laatste klopt zeker. Maar voor een 12mm (op FX) + CPL vind ik dit nog reuze meevallen. :)
@John, ik ben geen meester in Photoshop, maar kun je uitleggen hoe je dit in de nabewerking voor elkaar kunt krijgen? Lijkt me wel leerzaam.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor John Jansen » wo aug 01 2018 1:42 pm

Dat is niet 1 2 3 even uit te leggen, maar ik werk veel met het graduatie filter, brushes en radiaal filter, en combinaties hiervan. Daarbij kun je heel veel al aanpassen in het standaard gereedschap en veel bereiken ook qua kleur en luminantie. Met 12 mm is het vrijwel onbegonnen werk om een polarisatie filter te gebruiken ivm de stand van de zon tov je compositie, daar moet je dan erg veel mazzel mee hebben.Ik denk dat ik de voorbeeld foto zonder pola filter binnen 2 minuten dezelfde uitstraling kan geven als die mét filter en met een krachtigere look. Ik heb zelf ook een pola filter en moet zeggen heb het nog nooit gebruikt voor landschappen.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor JurjenF » do aug 02 2018 12:01 pm

Ik zit met een soortgelijk 'probeem': ik wil ook graag pola/verloop filter(s) gebruiken op mijn 7-14 van Panasonic maar, naast een dhz-optie, zie ook alleen maar (erg) dure oplossingen hiervoor. Ik heb ook die Benro en soortgelijk gezien maar volgens KE-medewerkers die ik gemaild heb kan het niet? Dus wordt het waarschijnlikk toch dhz-en......
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten