Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Discussies over filters

Onderwerp:

Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor Christian1976 » ma jul 30 2018 1:42 pm

Hallo Allen

Even een vraag!
Heeft iemand ervaring met het Lee SW150 filtersysteem mbt tot kleinere lenzen als waarvoor dit systeem gemaakt is bv een 18-300mm?
In het gebruik werkt dit goed of is een grote filterset zoals deze onhandig op een kleinere lens.

Lee heeft voor hun SW150 filtersysteem ook een polarisatiefilter gemaakt van 150x150mm.
De polarisatie ontstaat dan blijkbaar door de filterhouder te draaien als de filter in de houder zit.(lijkt me onhandig met ND verloop filters?)
Weet iemand of er een merk is dat een circulair polarisatiefilter maakt dat in die filterhouder past en toch kan polariseren zonder de filterhouder te draaien?
Christian1976

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor ReneG » ma jul 30 2018 1:58 pm

Ik ken het Lee systeem verder niet, maar Benro maakt houders en filters die een draaibaar polarisatiefilter hebben, o.a. in de maten 100mm (daar gaat dan een 82mm pola filter in), 150 en 170 mm. Je kunt het polarisatiefilter dan draaien door een speciale ring achterop de filterhouder, de filterhouder (en dus ook de filters) blijven op hun plaats. Je moet dan wel de 'master' serie filterhouders hebben (van alu) en niet de kunststof houders voor beginners, al werken die verder ook goed (maar hebben niet de functie om de pola filter te draaien).

Ik meld dit omdat de Lee filters als het goed is ook zo in de Benro filterhouders passen. Dus als je een filterhouder neemt van benro met een slim pola filter neemt zouden je Lee's er ook in moeten passen.

Verder lijkt zo'n groot filter me niet zo handig op een kleinere lens (en wellicht is het wat zwaar voor op die filterschroefdraad), maar het zou in principe wel moeten werken als je de juiste step up/down ring erbij hebt.

Dat gezegd hebbende, misschien is een 100mm filterset een oplossing? Je kunt al vaak een hele set 100mm filters met houder kopen voor de prijs van 1 x 150mm filter, zeker als het resin is. Maar ook de glazen 100mm filters zijn vaak maar een derde van de prijs van een 150mm filter. En de filterhouders zijn vaak ook een stuk goedkoper.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor JvdKooij » ma jul 30 2018 2:28 pm

Lee heeft een zelfde systeem met draaibaar pola filter voor het 100mm systeem:

https://www.fotokonijnenberg.nl/lee-lan ... ngQAvD_BwE
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor MartinT » ma jul 30 2018 3:12 pm

Ik heb het Lee SW150 systeem gekocht voor gebruik op de 14-24 mm f/2.8. Ik heb er indertijd een SW150 pol filter bijgekocht, maar gebruik dit filter eigenlijk nooit. Als je dit polfilter in combinatie met b.v. een grijsverloopfilter gebruikt, kan je niet anders dan alle filters in dezelfde stand draaien, en dan staat je polfilter meestal niet zoals hij moet staan. Afgezien daarvan is een polfilter op een groothoek vaak een slechte combinatie. Je krijgt onvermijdelijk kleurverschil in de hoeken, vooral in de lucht. Maar dat is een andere discussie!

Ik heb indertijd behoorlijk in de SW150 ND’s en ND Grad’s geïnvesteerd en toen Lee nog niet zo lang geleden met verloopringen kwam voor andere (kleinere) diameters, heb ik er een paar verloopringen bijgekocht. Je hebt per filtermaat een verloopring nodig! Op zich werkt het goed, maar als het is allemaal wel groot. Ik neem aan dat je een reden hebt om een vraag te stellen over het SW150 systeem, terwijl je op je 18-300 met het Lee 100 mm systeem prima uit de voeten kunt?
Uiteindelijk heb ik ook een Lee 100 mm filterhouder en een paar filters gekocht en dat is toch iets handiger om mee te nemen. Nu gebruik ik de filters in de landschapsfotografie, een tak van fotografie waar je de tijd moet nemen. Er loopt niets weg, dus je hebt alle tijd om de hele boel rustig te monteren en op statief te zetten. Ook een overweging als het er om gaat of iets handig of onhandig is!

Inderdaad heeft Benro een eigen, zeer dun polfilter dat je in hun 100 mm filterhouder kunt plaatsen. Ik heb de houder gekocht en hij werkt heel praktisch, polfilter en verloopfilters kunnen afzonderlijk van elkaar gedraaid worden! Het is wel een heel gepruts als je dat dunne polfilter er in het veld af moet schroeven voor opnames met alleen het grijsverloopfilter. Om nog maar te zwijgen van het gedoe om het filter er later weer op te draaien,zonder er vette vingers op achter te laten :( .Maar goed, sommigen zijn daar handiger in dan anderen.

Nog een laatste puntje over de comptabiliteit. Mijn 100 mm Lee filters kon ik maar moeizaam in de Benro houder steken! Het eerste het beste filter liep meteen in de vatting een kras op. Ik heb de veertjes van de vatting toen iets losser gezet en toen ging het redelijk, maar ik ben er nog steeds niet kapot van, ben bang dat ze te los staan en alles uit elkaar valt! Gebruik, als het kan, liever de Lee 100 mm houder voor Lee filters.
Tot zo ver wat praktijkervaringen.Hoop dat je hier mee verder kunt.

PS: Als je lid wordt van onze vereniging kun je ervaring opdoen op een van onze fotografie uitjes. Er is altijd wel iemand die je verder helpt of het gebruik met z’n eigen filters demonstreert :)
Succes,
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor MartinT » ma jul 30 2018 3:14 pm

JvdKooij schreef:Lee heeft een zelfde systeem met draaibaar pola filter voor het 100mm systeem:

https://www.fotokonijnenberg.nl/lee-lan ... ngQAvD_BwE


Ja, dat klopt Jaap, maar met een heel duur (want groot) pol filter :(
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor ReneG » ma jul 30 2018 3:26 pm

MartinT schreef:Inderdaad heeft Benro een eigen, zeer dun polfilter dat je in hun 100 mm filterhouder kunt plaatsen. Ik heb de houder gekocht en hij werkt heel praktisch, polfilter en verloopfilters kunnen afzonderlijk van elkaar gedraaid worden! Het is wel een heel gepruts als je dat dunne polfilter er in het veld af moet schroeven voor opnames met alleen het grijsverloopfilter. Om nog maar te zwijgen van het gedoe om het filter er later weer op te draaien,zonder er vette vingers op achter te laten :( .Maar goed, sommigen zijn daar handiger in dan anderen.



Dat los ik zelf op met de benro filterklemmen (die kun je voor 8 euro of zoiets los kopen), een soort klemmetje dat je om de filter kunt zetten om hem eraf te schroeven. Ook erg handig als een filter net te vast zit, dan kun je hem makkelijk op een nette manier losschroeven.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor MartinT » ma jul 30 2018 3:39 pm

Goede tip,dank je wel René :)
Ga er eentje bestellen!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor ReneG » ma jul 30 2018 3:47 pm

Geen probleem. Overigens helpen ze niet zo goed bij het erop schroeven, dat is idd. een kwestie van handigheid. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor JvdKooij » ma jul 30 2018 4:54 pm

MartinT schreef:
JvdKooij schreef:Lee heeft een zelfde systeem met draaibaar pola filter voor het 100mm systeem:

https://www.fotokonijnenberg.nl/lee-lan ... ngQAvD_BwE


Ja, dat klopt Jaap, maar met een heel duur (want groot) pol filter :(


Er werd niet naar een goedkoop filter gevraagd Martin :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor Christian1976 » di jul 31 2018 9:07 am

Bedankt allen
Voor de snelle reacties.
De reden waarom ik de vraag stelde zoals Martin terecht opmerkt over de kleinere diameter is dat ik misschien in de toekomst nog wel graag zou gaan werken met een 14-24mm en dat ik eigenlijk het liefste zou werken met een universeel filter systeem wat ook geschikt is voor de groothoek.
Het lijkt mij vervelend om alles dubbel uit te moeten voeren in SW150 vanwege die groothoek en in een 100 mm filtersysteem.(kosten,plaatsinname in de tas)
Christian1976

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor John Jansen » di jul 31 2018 9:40 am

Pas op met een polarisatie filter op extreem groot hoek, dit geeft niet het resultaat wat je ervan denkt te verwachten, google hier maar eens op. Ik werk heel veel met 12mm FF en 14 mm FF ( Lee 150 sw filter systeem) en gebruik nooit het pola filter op deze objectieven werkt zeer teleurstellend.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor oud0001 » di jul 31 2018 12:24 pm

Klopt als je er de lucht donkerder mee wilt maken. Dat werkt in 90 graden t.o.v. de zon het beste en in andere hoeken minder waardoor je een donker midden krijgt met lichtere hoeken. Dat ziet er niet uit. Dat efect zie je het sterkst bij groothoek objectieven. Gebruik een Pola om schitteringen uit glas en water weg te nemen of storende reflectie's op gladde oppervlakken. Dan gebruik je het nuttig. Als je donkere luchten wilt kun je dat in de nabewerking beter realiseren.
oud0001



Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor MartinT » di jul 31 2018 3:17 pm

Christian1976 schreef:Bedankt allen
Voor de snelle reacties.
De reden waarom ik de vraag stelde zoals Martin terecht opmerkt over de kleinere diameter is dat ik misschien in de toekomst nog wel graag zou gaan werken met een 14-24mm en dat ik eigenlijk het liefste zou werken met een universeel filter systeem wat ook geschikt is voor de groothoek.
Het lijkt mij vervelend om alles dubbel uit te moeten voeren in SW150 vanwege die groothoek en in een 100 mm filtersysteem.(kosten,plaatsinname in de tas)


Het blijft een moeilijke keus Christian, waarbij je wel moet bedenken dat je het SW150 system wel op kleinere diameter lenzen kunt gebruiken maar het 100 mm systeem niet op de 14-24 mm.
Van belang is verder of je die groothoek echt regelmatig gaat gebruiken. Ik spreek daar vaak over met leden op onze uitjes en dan blijkt dat een aantal het na aanschaf van zo’n extreme groothoek toch lastige brandpuntsafstanden vinden. Je krijgt ineens zoveel in beeld! Het valt ze soms niet mee en dan haken ze af. Jammer als je dan een duur 150 mm systeem gekocht hebt :(
Je zou eens kunnen kijken op LR hoeveel van de foto’s die je gemaakt hebt met je 18-300 mm met het bereik 18-24 mm zijn gemaakt. Dan heb je een indicatie. Een weekend de 14-24 huren is ook een mooie manier om er achter te komen of het iets voor jou is.

Twee systemen is inderdaad heel lastig, je krijgt het simpelweg allemaal niet mee het veld in. In de praktijk bedenk ik eerst welke lens ik het meest ga gebruiken en neem dan óf 150 mm óf 100 mm systeem mee.

Nog een aanvulling op bovenstaande correcte opmerkingen op de beperkingen van het gebruik van het pol filter.
Op een van onze NCN uitjes heb ik van professioneel natuurfotograaf Bob Luijks geleerd dat veel bladeren van planten en bomen polariserende eigenschappen hebben. Als je dan je polfilter gebruikt krijg je veel intensere kleuren, b.v. in het bladgroen. Dat gaat ook op als er helemaal geen zon te zien is, zelfs bij zwaarbewolkt weer. Sindsdien gebruik ik m’n polfilter steeds vaker in de natuur. Eigenlijk kan de natuurfotograaf niet zonder!

Als laatste: als je bij mij in de buurt woont (oost-Nederland) ga ik met plezier een middagje met je het veld in. Kun je het zelf eens proberen :)
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor Matthijs » di jul 31 2018 8:39 pm

Ik heb nog een Benro FH150 (inclusief CPL en LEE 0.7 Soft Grad) liggen voor de Sigma 12-24mm DG II... Deze heb ik gekocht om met de Sigma 12-24mm ook filters te gebruiken, toch blijft de filterhouder eigenlijk altijd thuis. Het neemt flink wat ruimte in beslag en je bent een tijdje bezig om alles te monteren. Maar dan heb je ook wat ;)

En ik moet toch even het tegenbewijs bewijzen voor wat betreft de pola:
    Afbeelding
Nikon D800 + Sigma 12-24mm + Benro FH150 + CPL
F/14 | 2" sec. | ISO-50
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Circulair polarisatiefilter Lee SW150

Berichtdoor oud0001 » di jul 31 2018 8:59 pm

Als je goed kijkt zie je precies wat ik beschreef. Doorzichtig in het midden, waar je de bodem ziet en aan de buitenkanten komt de pola er niet meer doorheen en zie je de reflectie op het water. In de lucht zie je het zelfde. Links en rechts helderder dan in het midden. Kan mooi uitpakken maar het is er wel bij groothoek.
oud0001




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten