ervaring met Cokin Gradual ND Kit

Discussies over filters

Onderwerp:

ervaring met Cokin Gradual ND Kit

Berichtdoor Helspie » ma aug 13 2018 11:23 am

Heeft er iemand ervaring met de Cokin Gradual ND Kit H3HO-25?

We trekken een weekje naar de wadden en zou deze willen gebruiken op mijn nikon 17-55mm.
Dacht dat zo'n grijsverloopfilter de beste resultaten geeft op het strand.
Of zijn er betere alternatieven?
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ervaring met Cokin Gradual ND Kit

Berichtdoor justme » ma aug 13 2018 12:37 pm

Waar ga je heen, en wanneer?
Wierum en Moddergat zijn een aanrader
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ervaring met Cokin Gradual ND Kit

Berichtdoor Helspie » ma aug 13 2018 12:43 pm

wiebeterpstra schreef:Waar ga je heen, en wanneer?
Wierum en Moddergat zijn een aanrader



Laatste week van augustus naar Ameland, zitten vooral aan zijde van Buren

Heb heel weinig ervaring met landschapsfotografie, maar het meeste dat ik lees gaat blijkbaar toch over het gebruik van filters...
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ervaring met Cokin Gradual ND Kit

Berichtdoor weimaraner » ma aug 13 2018 8:16 pm

Ik gebruik zelf ook een set zachte verloopfilters van Cokin (en harde verloopfilters van Lee) en zou niet op pad gaan zonder, ik vind grijsverloopfilters onmisbaar bij landschapsfotografie ook al weet ik dat er alternatieven zijn (zoals bijvoorbeeld meervoudige belichting en die dan combineren in de nabewerking).
Heb zelf goede ervaringen met Cokin al heb ik niet deze maar de grotere (Z-Pro) serie - zou kunnen dat deze set (P-serie) wat vignettering geeft op een FX camera met 17mm groothoek (zo te zien aan je onderschrift is dat de grootste groothoek in je collectie), dat verwacht ik eigenlijk wel. Verder gebruik ik aan de kust tegenwoordig meestal harde grijsverloopfilters - die hebben een harder/korter verloop tussen licht en donker en zijn daardoor vaak beter geschikt bij opnames met een strakke horizon (zoals aan de kust). Dat gezegd hebbende heb ik de eerste jaren altijd alleen zachte verloopfilters gehad en daar kon ik me best mee redden.
Als ik de prijs van deze set zo even Google denk ik dat het helemaal geen verkeerde set is om mee te beginnen, denk dat je er veel plezier van kan hebben.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ervaring met Cokin Gradual ND Kit

Berichtdoor Helspie » ma aug 13 2018 8:48 pm

weimaraner schreef:Ik gebruik zelf ook een set zachte verloopfilters van Cokin (en harde verloopfilters van Lee) en zou niet op pad gaan zonder, ik vind grijsverloopfilters onmisbaar bij landschapsfotografie ook al weet ik dat er alternatieven zijn (zoals bijvoorbeeld meervoudige belichting en die dan combineren in de nabewerking).
Heb zelf goede ervaringen met Cokin al heb ik niet deze maar de grotere (Z-Pro) serie - zou kunnen dat deze set (P-serie) wat vignettering geeft op een FX camera met 17mm groothoek (zo te zien aan je onderschrift is dat de grootste groothoek in je collectie), dat verwacht ik eigenlijk wel. Verder gebruik ik aan de kust tegenwoordig meestal harde grijsverloopfilters - die hebben een harder/korter verloop tussen licht en donker en zijn daardoor vaak beter geschikt bij opnames met een strakke horizon (zoals aan de kust). Dat gezegd hebbende heb ik de eerste jaren altijd alleen zachte verloopfilters gehad en daar kon ik me best mee redden.
Als ik de prijs van deze set zo even Google denk ik dat het helemaal geen verkeerde set is om mee te beginnen, denk dat je er veel plezier van kan hebben.


:thumbup:
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ervaring met Cokin Gradual ND Kit

Berichtdoor Brutus » ma aug 13 2018 9:27 pm

Gebruik (o.a) ook Cokin filters.

Niets mis mee; je moet ze alleen heeel voorzichtig behandelen; de kunststof krast snel.
Nooit droog schoonwrijven; gewoon onder de kraan met eventueel een beetje zeepsop.
Heel zachtjes drogen (deppen, niet wrijven), liefst met een oude, vaak gewassen glazendoek of -beter nog- uit laten lekken.

Inderdaad, wat Helspie ook zegt, de beeldhoek kan een beetje lastig zijn.
Zelf heb ik ook de P serie; vanaf 17 mm heb ik met FX toenemende vignettenring.
Het grootste obstakel wordt gevormd door de zijkanten van de filterhouder; die steken ongeveer een centimeter naar voren en zijn bij een grootboekobjectief goed zichtbaar in beeld.
Ze zijn zo groot omdat er tegelijk twee schuiffilters en een polafilter in passen.

Ooit heb ik via een Chinese site voor een paar euro een filterhouder besteld die een stuk korter is.
(mocht je dat ook willen, bestel er dan meteen een paar; de kwaliteit is niet denderend. Ook moet je voorzichtig zijn dat houder en filter niet van het objectief vallen - het is me een keer gebeurd. Eigen schuld, ik had de camera een paar keer gedraaid van horizontaal en verticaal, en het filter daarbij verdraaid. Gelukkig stond ik op een grasveld).
Nadeel is dat er maar 1 filter in past, maar de vignettering is bij 17 mm weg en bij 12 mm verwaarloosbaar.

Als dat je te bezwaarlijk is, zit er niets anders op dan Z filters te gebruiken.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten