Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Discussies over filters

Onderwerp:

Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Tony D » vr sep 21 2018 7:01 pm

Gisteren naar een mooie lezing geweest van Bas Meelker geweest over landschapsfotografie in Capelle. Georganiseerd door KE.
Hij had het o.a. over grijsverloopfilters. Nu ben ik eens gaan zoeken en daar is een enorm aanbod in. Je leest dan steeds dat duurder ook beter is, maar dat je wel het niveau van je camera en je objectieven erbij moet betrekken. Er werd wat smalend over Cokin gedaan, Benro heeft een set naar hem genoemd, kost 250 euro.
Nu is mijn vraag: wat is een goed merk voor mijn set, een D7200 met een 16-85 Nikon lens. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor stouten » za sep 22 2018 6:47 pm

Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 162


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor ReneG » zo sep 23 2018 12:41 am

Ik heb hem nog niet zo lang maar ben tot op heden redelijk goed te spreken over de Benro set. Volgens de reviews heeft hij ook de minste kleurzweem van allemaal. Wel is de Master houder wat makkelijker in gebruik dan de standaard houder (niet dan die slecht is) en aanschaf van de etui is ook aan te raden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor jan » zo sep 23 2018 1:26 am

Ik heb, tot volle tevredenheid, een set van Athabasca in gebruik. Allemaal glas platen en geen kleurzweem. Ik heb zowel de ND9 als verloop ingebruik en tevens zit in de houder ook een polarisatie filter.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 16 2018 2:03 pm

Nog nooit van Zomei en Athabasca gehoord.

Dat is dus onterecht?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 16 2018 3:32 pm

De wereld van de filters, zowel schroef als schuif modellen, wordt tegenwoordig steeds groter. Er komen steeds meer merken bij. Het is dus niet vreemd als je een of meer merken niet kent.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor jan » zo dec 16 2018 3:38 pm

Mieke53 schreef:Nog nooit van Zomei en Athabasca gehoord.

Dat is dus onterecht?

Ik gebruik tot volle tevredenheid Athabasca spullen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 16 2018 3:44 pm

Gert: dat blijkt.
Jan: ik ga googlen. Altijd leuk te lezen naar iemands ervaring.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Matthijs » zo dec 16 2018 3:45 pm

Recent heb ik de Benro Bas Meelker kit gekocht. Mooi setje voor een (relatief) lage prijs.
Over de grijsverloopfilters die in die kit zitten ben ik opzich niet ontevreden, maar i.t.t. een heel goedkoop schroef-grijsverloopfilter viel het me wel op dat de Benro een kleine kleurzweem heeft.
Makkelijk te corrigeren in PS (gradueel filter) maar het viel me wel op.

Er zijn natuurlijk nog meer fabrikanten die een 100mm filtersysteem maken, daar zie je ook steeds vaker een draaiwieltje in het filterhouder om je polarisatiefilter te verstellen. Iets wat de Benro Bas Meelker filterhouder niet heeft.
Verder alleen maar lof over de Benro Bas Meelker kit.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 16 2018 3:55 pm

Ik heb die kit op het oog gehad maar vond wel dat de filters niet mijn eerste keus zouden zijn.
Maar dat is natuurlijk wel persoonlijk.
Verder lees ik steeds weer dat het een gepiel is met bepaalde filters als je afwijkt van hetzelfde merk houder.

Alles bij elkaar moeilijke keuze te maken, ze hebben allemaal voor- en nadelen.

Wat ik wel wil is glas. Daar ben ik wel uit.
Nu nog het merk.

Dat Athabaska net bekeken.
Gezien de prijs kan dit niet anders dan goede kwaliteit zijn.
Voor mij iets te prijzig, dus ga nog even door met de zoektocht.

Wat ik wel wil is dat een filter houder er makkelijk op te zetten is.
Eenmaal gekozen houd ik me dan ook maar aan dat merk filters.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor jan » zo dec 16 2018 5:49 pm

Mieke53 schreef:Dat Athabaska net bekeken.
Gezien de prijs kan dit niet anders dan goede kwaliteit zijn.
Voor mij iets te prijzig, dus ga nog even door met de zoektocht.

Vergeet niet dat er een polarisatie filter als standaard in de houder wordt meegeleverd. Je kunt deze middels een duimwiel roteren of uit de houder nemen.
Kleurweem geen last van en het is glas.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 16 2018 6:19 pm

OK Jan. Dat is mooi.

Maar veel filters lopen toch wel naar de 200€ per stuk?
Of heb ik totaal verkeerd gekeken?
Kan ook nog.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 16 2018 6:27 pm

Helaas, voor mij te prijzig Jan, (nog even gekeken) maar ik twijfel niet aan de kwaliteit.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor MartinT » zo dec 16 2018 7:02 pm

Ik heb ondertussen redelijk wat ervaring opgedaan met grijs en grijsverloopfilters.
Zomaar wat opmerkingen:
Om te beginnen moet er een verschil worden gemaakt tussen grijs en grijsverloopfilters.

GRIJSVERLOOPFILTERS
Kleurzweem
Dat in de praktijk glas beter zou zijn dan hoogwaardige kunststof voor grijsverloopfilters is onzin. Kleurzweem begin je te zien vanaf 6 stops en de merken die ik ken gaan tot 4 stops. Meer wordt ook veel te heftig!
Vallen
Een groot voordeel van kunststof (resin) is dat als het uit je koude handen valt er meestal geen man overboord is. Bij glas is de kans op breuk dan echt reëel. Dat gebeurt jou niet? Nou, je pakt het filter altijd voorzichtig aan de randen vast en probeert hem dan in de sleufjes van de houder te krijgen. Bepaald easy gaat dat allemaal niet. Dus voor je het weet....
En denk nou bij kunststof niet aan inpakmateriaal of zoiets. Het gaat om speciale harssoorten die in de fabriek gegoten worden tot fotografische filters.
Kwaliteit
Glas zou kwalitatief beter zijn dan kunststof hoor je nog wel eens. Misschien, maar ik zie in de praktijk geen verschil in foto's met mijn resin grijsverloopfilters en zonder.

GRIJSFILTERS
Voor grijsfilters, die vaak worden gebruikt om overdag bij helder weer toch lange sluitertijden te krijgen of water "' glad" te maken ligt kleurzweem anders. Je hebt het dan over 6, 10 of zelfs 15 stops filters.
Kleurzweem kan hier vaak heel aanwezig zijn. In de tijd (niet zo lang geleden!) dat iedereen Lee filters gebruikte was de enigszins blauwe kleurzweem in vroege morgenfoto`s van Lee iets waarvan men eigenlijk wel vond dat dat zo hoorde en ook mooi vond. Tegenwoordig heeft Lee ook een serie die absoluut neutraal is, die komt uit de filmindustrie waar men extreme eisen stelt. Benro filters schijnen redelijk neutraal te zijn. Ik heb er een, maar nog geen ervaring mee opgedaan.
Het zijn glasfilters.

ALGEMEEN
Uitwisselbaarheid
Filters van het ene merk in de houder van een ander merk stoppen zou ik niet doen. Ik heb slechte ervaring met Lee filters in een Benro houder. Lee is net iets dikker. Het gaat wel, maar dan moet je de schroefjes van de klemsleuven in de houder iets losser zette. En toen viel alles bij mij uit elkaar.......... :( . Niet doen dus!

Ervaring met in houder verdraaibaar polfilter
-Ik heb Lee filters, zowel van het 100 als het 150 mm systeem. De laatste voor de 14-24 mm/f2.8. Polarisatie- en grijsverloopfilters in één houder combineren was en is altijd problematisch. De draaiing is zelden voor beide goed. Dus toen Benro met een houder kwam waarin je een polfilter apart van het grijsverloopfilter kon draaien leek me dat ideaal en heb ik die meteen gekocht. Je kunt niet zomaar een filter gebruiken, het is een dun filter van Benro zelf. Dus die moet je er los bijkopen. In de praktijk bleek het allemaal toch niet zo handig.. Als het filter er van te voren thuis in alle rust wordt ingezet heb je in het veld inderdaad een mooie, handige combinatie. Maar op het moment dat je zonder polfilter, maar wel met het grijsverloopfilter verder wilt krijg je een serieus probleem. En wel het polarisatiefilter zelf! Probeer dat maar eens uit de houder te krijgen. Of probeer dat extreem dunne ding maar eens in de houder te schroeven als je hem onverwacht wilt gebruiken :roll: De speciale "filterklemring" van Benro helpt je hier ook niet bij! Nee, na veel ergernis en gemiste foto`s ligt de houder nu in de kast en daar blijft ie ook wel.

Hanteerbaarheid
- De filterhouders zelf van Lee en Benro zijn beiden eenvoudig op en af een lens te zetten.

Overigens
- Bedenk verder dat nogal wat meningen in tijdschriften en artikelen op internet van lieden komen die op een of andere manier banden hebben, b.v. door sponsoring, van fabrikanten. Tja, wat is zo`n mening dan nog waard....? Dit is overigens iets dat helaas niet exclusief voor filters geldt.....

martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijsverloop filters aanschaffen, maar welk merk?

Berichtdoor Mieke53 » zo dec 16 2018 8:21 pm

Dit ga ik zo eens helemaal op mijn gemak lezen.
Dankjewel :-)
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten