Grijs filter ND

Discussies over filters

Onderwerp:

Grijs filter ND

Berichtdoor Edwin45 » vr okt 26 2018 2:09 pm

Vraag.
Ik heb een Nikon 16- 80 F2.8 lens, met D7100.

Welk grijs filter adviseren jullie zijn er zoveel te koop en ik weet niet echt de voor of nadelen.
Ik keek naar Hoya variable in het aantal stops, dat leek me wel wat kost 125,-
Dank voor de adviezen.
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR
Edwin45

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor justme » vr okt 26 2018 2:35 pm

met variabele heb je sneller last van vignetten en toch iets minder beeldkwaliteit door de extra laag. Ik had eerst een, foutief, exemplaar. Maar ben daarnaast toch overgestapt op een vaste volle 10 stops filter.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor gvdnberg » vr okt 26 2018 2:44 pm

Beste Edwin,
Elke fabrikant zegt dat hij/zij de beste filters heeft. Een aantal merken zijn prima keuzes, maar vraag jezelf af of een variabel filter wel de juiste keuze is. Vraag jezelf af waarvoor je een ND filter wilt gebruiken. Meestal is een filter van 3 tot ongeveer 6 stops (en dan NIET variabel) een prima keuze. Bovendien kun je de verlenging van de sluitertijd met een vast filter via allerlei hulpmiddeltjes gemakkelijker instellen.
Je noemt het merk Hoya, een merk dat zeker goede filters heeft. Kijk ook eens naar Nisi, Benro, Rollei of Sirui.
Laat je vooral over het gebruik van dit soort filters goed adviseren, of zorg dat je zelf veel informatie zoekt en tot je neemt. Dat scheelt veel en maakt goed duidelijk wat je wel of juist niet met een filter kunt doen.

Veel succes!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor Edwin45 » vr okt 26 2018 2:58 pm

Ok dank zo ver.

Dus een niet variable filter heeft de voorkeur ( beter) 3 en een 6. Stops om mee te beginnen.

Ik wil graag wat natuur fotografie gaan doen vanaf statief en dan spelen met zon filter.

Zo wil ik vaak de harde luchten wat compenseren
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR
Edwin45

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor justme » vr okt 26 2018 3:14 pm

kijk ook goed naar de filtermaat die je kiest, in de meeste gevallen koop je er maar 1, en in de grootste filtermaat die op je lenzencollectie past. bij gebruik op lenzen met een kleinere filtermaat schaf je vervolgens een step-down-filter aan.

Ik heb zelf filtermaten 72 77 en 82, en heb toch gekozen voor de 'doorsnee' 77mm formaat, omdat deze in de praktijk het meest gebruikt en verkocht wordt. (scheelt ook in prijs uiteraard)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor Edwin45 » vr okt 26 2018 3:16 pm

Wiebeterpstra,

Dank, neem het mee.
Laatst gewijzigd door Edwin45 op vr okt 26 2018 3:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR
Edwin45

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor jan » vr okt 26 2018 3:18 pm

Edwin, lees deze en dit ook eens.

Wanneer je schrijft: Zo wil ik vaak de harde luchten wat compenseren
Ben je dan niet op zoek naar een grijsverloop filter?
Wanneer je de luchten compenseert compenseer je de rest van het beeld ook met een gewoon grijsfilter.
Laatst gewijzigd door jan op vr okt 26 2018 3:23 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor Edwin45 » vr okt 26 2018 3:20 pm

Jan
Bedankt ik ga lezen
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR
Edwin45

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor René.Vermey » vr okt 26 2018 3:24 pm

Ik wil graag wat natuur fotografie gaan doen vanaf statief en dan spelen met zon filter.

Zo wil ik vaak de harde luchten wat compenseren


In dat geval kun je misschien beter kijken naar een grijsverloopfilter i.p.v. ND filter.
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
René.Vermey

Socialmedia
Berichten: 539


Locatie: Harmelen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor justme » vr okt 26 2018 3:25 pm

een variabel filter werkt overigens met polarisatiefilters, hierdoor 'kun' je in sommige situaties de reflecties 'missen' in oppervlaktes ( glas/water ) die functie krijg je er dus wel 'gratis/ongewenst' bij
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor ben42 » vr okt 26 2018 4:01 pm

Edwin45 schreef:Zo wil ik vaak de harde luchten wat compenseren


Een volledig grijsfilter wordt in het algemeen gebruikt om langere sluitertijden te verkrijgen. Alles wordt evenveel donkerder, voor de harde luchten compenseren zal het dan volgens mij niet werken, omdat de rest in verhouding evenveel donkerder wordt.

Een verlopend grijsfilter kan wel 'selectief' delen donkerder maken en andere delen minder of niet donker maken. Maar dan zit je altijd met het probleem dat het donkerder maken door het filter een 'rechte lijn' volgt. Een boom die dan boven de horizon uitsteeks wordt net zoveel donkerder gemaakt als de lucht. Hierdoor is de boom aan de onderkant licht en aan de bovenkant donker.

Wat ik zelf doe om te zorgen dat luchten niet 'uitgebeten' worden is een foto onderbelichten en dan in Post (Nabewerking) de delen oplichten die ik dan lichter wil hebben. Daarvoor gebruik ik Lightroom op RAW versies van de foto's. Deze werkwijze, werkt over het algemeen als er een heel lichte lucht is waarin nog wat doortekening (of blauw) in de lucht zit. Met volledig grijze dagen, krijg ik op deze manier ook geen acceptabel resultaat meer.

Vriendelijke groet,
Ben

Een voorbeeld van deze techniek :
Afbeelding

Dit is een samengestelde foto, met een groot dynamisch bereik. De zon stond achter het gebouw, direct achter de toren was het extreem licht en daar zit dan ook geen doortekening meer in. Maar de rest van de lucht heeft een acceptabele belichting. Omdat er zowel extreme lichte delen waren en delen in de schaduw vielen, is er wel 'flink' gemanipuleerd met de belichting, maar het resultaat is toch zeer acceptabel. Door de dynamische omvang van de situatie, is het nu wel zo dat op delen van de foto de dynamiek wat geknepen is.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor justme » vr okt 26 2018 4:10 pm

idd strake horizon is vaak wel een vereiste voor een verloopfilter. Beter is het dan om meerdere opnames te maken en op te lossen in nabewerking (wanneer de belichtingstijden ver uiteen zitten)

Je kunt ook ‘cheaten’ door te kiezen voor een rechthoekig filter met inschuifsysteem. Door het filter half voor de lens te houden en tijdens opname handmatig de filter te verschuiven. Hiermee kun je gegradueerd filtergebruik simuleren wanneer nodig
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor gvdnberg » vr okt 26 2018 11:41 pm

Ik blijf van mening dat filters een apart topic in ons forum verdienen! Er is zoveel over te vertellen en de belangstelling daarvoor neemt steeds meer toe.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor gvdnberg » vr okt 26 2018 11:44 pm

De hiervoor genoemde insteek- en schuiffilters zijn wel praktisch in het gebruik, je kunt ze immers voor objectieven met verschillende maten gebruiken en bij een gradueel ND filter kun je daarmee de grens van gefilterd en ongefilterrd beeld plaatsen waar je die zelf wilt.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijs filter ND

Berichtdoor Hans Braakhuis » za okt 27 2018 9:08 am

Op al de steeds terug kerende vragen, steeds een antwoord: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/filter-topic.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten