NC filter 67 mm

Discussies over filters

Onderwerp:

NC filter 67 mm

Berichtdoor Harry Dekkers » ma jan 29 2024 9:30 pm

Omdat bij mijn Z DX 12-28mm 1:3.5-5.6 PZ VR de frontlens erg kwetsbaar is voor beschadiging en vuil [vinger] heb ik er alvast een zonnekap op gekocht LH-LB112 die naast enige bescherming ook wat zijwaarts licht beperkt.
Nu overweeg ik toch nog een filter erbij te nemen, vooral om vingerafdrukken, regendruppels en stof op het filter te krijgen en niet op het voorste lenselement. In de bijgeleverde gebruiksaanwijzing staat bij algemeen onderhoud: "Neutral Color (NC) filters (apart verkrijgbaar) en dergelijke kunnen worden gebruikt om het voorste lenselement te beschermen".
Bij de verschillende merken zie allerlei teksten om de verkoop te bevorderen. Zo heeft B+W MRC Clear Filter een nano coating waardoor er nauwelijks vuil of water hecht en makkelijk is te reinigen. Hoya HDX Protector heeft 4 keer sterker glas [doosje waarin de filter zit lijkt op de oude Nikon doosjes]. Het Nikon NC filter 67mm heeft ook een meerlaags coating en natuurlijk kleurneutraal De prijzen van de drie verschillen niet erg, minder dan € 90.
Ik kan geen vergelijkingssite vinden, daarom de vraag is er veel verschil ?
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NC filter 67 mm

Berichtdoor gijs sandberg » ma jan 29 2024 9:37 pm

Beste Harry,
(Pas op voor lange tenen en vooroordelen)
Zolang men zich bij a-merken als b+w, Hoya of Nikon houdt...
Grieten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten