Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Discussies over filters

Onderwerp:

Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor RGS » wo feb 07 2024 4:46 pm

Hoi,

Ik ben op zoek naar een ND filter set en zag bij Cameranu de Kase 82mm Wolverine Revolution Magnetic Professional ND Stack filterkit (CPL/ND8/ND64/ND1000).

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben zelf wel erg gecharmeerd van het magnetische systeem want dat maakt wisselen eenvoudig.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 201


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Thymen » wo feb 07 2024 6:08 pm

Ik heb indertijd een 77 mm Kase polarisatie-filter gekocht, met magnetische ring erbij. Kostte toen ongeveer €60, niet duur vond ik. Toen ik later er UV- en ND filters er bij wilde kopen schrok ik van de prijzen die ze er voor vragen. Een 77 mm UV filter kost zo'n €119. Veel duurder dan de Hoya en B+W filters.

Magnetisch systeem is wel heel gemakkelijk bij het wisselen van filters. Geen gehannes met op- en af schroeven. Maar ik word een beetje narrig van die hoge prijzen, dus ben ik er niet mee doorgegaan.

Edit: prijs is overigens relatief. Maak je veel gebruik van dure componenten, dan is het eerder de prijs waard dan wanneer je het maar sporadisch ter hand neemt. Ikzelf gebruik een polarisatie-filter niet zo vaak, en voor ND filters zals dat nog veel minder zijn denk ik. Dus mijn beleving van 'duur' zal anders zijn dan die van jou, misschien...
Laatst gewijzigd door Thymen op wo feb 07 2024 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor RGS » wo feb 07 2024 8:42 pm

Bedankt voor je reactie en mening. Inderdaad best kostbaar, het setje wat ik op het oog heb is 400 euro maar daar zitten dan wel polarisatie + 3/6/10 stops ND filters bij. Ik doe nog even wat verder onderzoek :)
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 201


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Karina2 » do feb 08 2024 10:13 am

Rollei heeft via hun eigen site een aanzienlijk prettiger geprijsd magnetisch filtersysteem. Ik vind dat heel fijn in gebruik en ben ook erg over hun klantenservice te spreken. Ze zijn goed bereikbaar en bij vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
Toen ik vrij snel na aanschaf van hun filterset door mijn eigen onhandigheid een vd filters tijdens vakantie liet vallen en hen vroeg welk filter in de webshop ik dan ter vervanging het beste kon bestellen, ontving ik een paar dagen later geheel kosteloos een heel nieuw filter in beschermdoosje dat ook nog eens op hun kosten vanuit Duitsland verzonden was. (Zoiets had ik nog nooit eerder meegemaakt)
Communicatie kan in het Duits (Rollei.de) en Engels (Rollei.com).
Online
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor RGS » do feb 08 2024 7:50 pm

Dank voor de info Karina. Ik ga even op hun website kijken voor meer informatie :thumbup:

En gedaan. Heb inmiddels het ronde filter systeem van Rollei besteld.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 201


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Karina2 » do feb 08 2024 9:12 pm

Alvast veel plezier ermee gewenst!
Online
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Thymen » vr feb 16 2024 5:08 pm

RGS schreef:En gedaan. Heb inmiddels het ronde filter systeem van Rollei besteld.


En? Ontvangen? Wat zijn je ervaringen?
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor RGS » vr feb 16 2024 8:35 pm

Jazeker, ik heb hem ontvangen. Ziet er degelijk uit en ga hem binnenkort eens uitproberen. Dan zal ik zeker nog even laten weten wat het opgeleverd heeft
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 201


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Thymen » vr feb 16 2024 11:46 pm

RGS schreef:Jazeker, ik heb hem ontvangen. Ziet er degelijk uit en ga hem binnenkort eens uitproberen. Dan zal ik zeker nog even laten weten wat het opgeleverd heeft

Graag!

Heb je zo'n ND + CPL setje? En welke maat, voor op welke lens (lenzen)?
Ik overweeg ook zo'n set, 77 mm voor op de Z 24-120, en ik vraag me af of de ringen zodanig groot zijn dat de zonnekap niet meer aan te brengen is. De Kase filters staan dat wel toe.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor RGS » za feb 17 2024 3:28 am

Ik heb idd set met 3/6/10 stops en polarisatiefilter. 82mm voor mijn lenzen NIKKOR Z 24-70f2.8 en NIKKOR Z 14-30f4.
Dat met die zonnekap weet ik niet, dat zal ik dan nog even proberen.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 201


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor RGS » za feb 17 2024 8:35 am

Ik heb het even geprobeerd met de 14-30f4 lens (met filter maat 82).

Als je eerst de magnetische filter adapter erop zet dan past de zonnekap er niet meer overheen. Eerst de zonnekap en dan de adapter kan wel maar is mega gekriegel om hem in te draaien omdat je net niet met je vingers eromheen kan. Nu is de zonnekap van de 14-30 niet zo diep maar ik vermoed dat het met de 27-70 helemaal een heidens karwei is. Dat wordt voor mij dus zonder zonnekap.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 201


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Thymen » za feb 17 2024 1:16 pm

@RGS, dank voor de uitleg.

Een polarisatie-filter wil je nog wel eens op- en afdoen tijdens een sessie (wandeling), voor een ND geldt meer dat je specifiek een sessie bezig bent met lange-tijd opnames. Moet je ook je statief meenemen. Dus dat is vaak gepland.

Nu kan ik het Kase CPL-filter wel boven op mijn reeds op de 24-120 aanwezige UV-filter zetten, maar dat betekent meer glasvlakken, en bij 24 mm een klein beetje vignettering. Dus wilde ik een UV-filter van Kase aanschaffen ter vervanging van mijn Hoya UV, maar die van Kase kost €119. Voor dat geld heb je dus ook zo'n Rollei set compleet. Maar dan wel weer gehannes met de zonnekap....

Ga eerst maar eens proberen met dubbele filter (schroef Hoya UV + magnetische Kase CPL. Als het met de reflecties meevalt, kan ik dat maar beter doen. Kopen kan altijd nog...
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Tony D » zo feb 18 2024 3:14 pm

Waarom zet je een UV-filter op je lens? Dat hoeft op een digitale camera toch niet. En je voegt, zoals je zelf al zegt, een extra laag toe die de scherpte niet zal verbeteren.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met Kase ND filters (op Z9/Nikkor S lenzen)

Berichtdoor Thymen » zo feb 18 2024 3:43 pm

Tony D schreef:Waarom zet je een UV-filter op je lens?

Sorry, geen UV, maar zo'n Hoya Protector filter. En zoals de naam al zet, ter protectie.

Ik weet dat er heel veel verschillende meningen zijn over het wel of niet van invloed zijn van dit soort filters op de kwaliteit van het beeld, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het wel mee valt. Ik zie weinig degradatie.

Wat wél lastig is bij schroef filters: het er af schroeven. Vaak heb je weinig grip op het filter. Vandaar ook graag magnetische filters, die pop je er zó op en af.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten