Welke standaard zoom.

Discussies over standaard zoomobjectieven zoals de 24-70

Onderwerp:

Welke standaard zoom.

Berichtdoor Johan v. V. » do nov 17 2022 12:50 am

Ik fotografeer sinds een aantal jaren met plezier met de D850. Nu ik rug- en schouderproblemen krijg, moet ik toch eens nadenken over gewichtsbesparing. Bovendien, de DSLR heeft z’n tijd gehad, dus moet ik maar eens nadenken over een overstap naar mirrorless. Mijn voorlopige voorkeur gaat uit naar de Z7 II (hoewel de gewichtsbesparing relatief is, maar daar sus ik wél m’n geweten mee!).

Om nu in één keer al m’n objectieven (12-24, 24-70, 70-200, 150-600 en 105 micro) te vervangen gaat wel wat ver, dus zal er vooralsnog een FTZ-adapter moeten worden aangeschaft. Op termijn zullen er een groothoek-, standaard- en telezoom voor in de plaats moeten komen die het totale gewicht enigszins moeten reduceren.

Om te beginnen zoek ik een standaardzoom. Maar dan heb ik de keuze tussen een Z 24-70 f/2.8 of de of de Z 24-70 f/4.0 (of zie ik alternatieven over het hoofd?). De eerste lijkt me een prima opvolger van mijn huidige standaard objectief, maar een prijs van € 2.100 … :crazy:

Maar de tweede, met een te overziene prijs van € 900 heeft een grootste diafragma van f/4.0! Dat lijkt me wel érg weinig. Natuurlijk, ik weet, dat is persoonlijk, moet ik zelf afwegen enz. Maar ik denk dat meer forumleden voor dezelfde lastige keuze hebben gestaan. Hoe is die keuze uitgepakt? Hoe bevalt de goedkopere met een beperkte diafragma opening? Zie ik nog dingen over het hoofd?

Enfin, ik vraag jullie even mee te denken. Ik hoor (lees) het graag.
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op do nov 17 2022 3:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor HenkvanZuylen » do nov 17 2022 7:40 am

Ik denk dat je met een D850 nou niet bepaald 'achter loopt' en die 300 gram verschil is inderdaad erg relatief
Meer gewichtsbesparing is te halen met F4 objectieven ipv de 2.8 versies

Neemt niet weg dat je zelf best mag kietelen met een nieuwe camera als je dat wilt :)
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 164


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Tony D » do nov 17 2022 8:53 am

Wat te denken van de 24-120 f/4? Geen 2.8 maar wel meer bereik bij hoge kwaliteit. Scheelt misschien een 70-200 straks.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2777


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Karina2 » do nov 17 2022 9:45 am

Hallo Johan,

Je geeft aan in 1e instantie een licht (qua sterkte & gewicht) standaard zoom objectief te willen. Liefst ook een vriendelijk geprijsd exemplaar.

Heb je al eens gedacht over de Z 28-75/2.8 van circa 565 gram? Deze komt nu met de lopende kortingsactie ruim onder 1000 euro uit en lijkt me daarmee te voldoen aan al je wensen.

Het is een iets ander brandpuntsafstand dan de standaard 24-70mm. Voor zover nog niet gedaan zou je (bijv in Lightroom) eens kunnen kijken op hoeveel mm en met welk diafragma je de meeste foto's maakt.
Dat wil nog weleens tot verrassende inzichten leiden, die kunnen helpen bij het keuzeproces.

Succes met je keuze en ben benieuwd waar die uiteindelijk op gaat vallen.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1578


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Skippy » do nov 17 2022 9:50 am

Johan v. V. schreef:Om nu in één keer al m’n objectieven (12-24, 24-70, 70-200, 150-600 en 105 micro) te vervangen gaat wel wat ver, dus zal er vooralsnog een extender moeten worden aangeschaft. Op termijn zullen er een groothoek-, standaard- en telezoom voor in de plaats moeten komen die het totale gewicht enigszins moeten reduceren.

Extender? Bedoel je wellicht een FTZ-adapter?
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Skippy » do nov 17 2022 10:04 am

Het verschil in gewicht tussen een D850 en Z7II is 330 gram. In combinatie met het compactere formaat van de Z7II is dat duidelijk merkbaar. Alle Z-objectieven zijn prima, de keuze voor f2.8 of 4 moet je m.i. af laten hangen van het beoogde gebruik oftewel heb je de lichtsterkte en/of de mogelijkheid tot minder scherptediepte nodig voor jouw fotografie. Gezien je rug- en schouderproblemen kun je indien f2.8 gewenst is de nieuwe Z 17-28mm f2.8 en Z 28-75mm f2.8 overwegen. Die zijn kleiner van formaat, lichter en minder duur dan de Z 14-24mm f2.8 en Z 24-70mm f2.8.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Patrick » do nov 17 2022 2:27 pm

Is een ander merk dan Nikon een optie? Ik snap dat dat wellicht op het NCN forum niet logisch is om te roepen, maar er zijn andere, veel compactere systemen beschikbaar die prima presteren...

Ik zou persoonlijk er een systeem naast zetten waar je (wat) objectieven in het standaardbereik bij koopt en voor het extreem lange spul nog een tijd doet omdat je daar naar ik aanneem niet veel mee rondloopt. Dat systeem kan je in de loop van de tijd uitbreiden met wat je nodig hebt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Johan v. V. » do nov 17 2022 3:40 pm

Dank voor alle reacties! Daar kan ik verder mee.
De suggestie van Karin en van Skippy ga ik eens goed op een rijtje zetten.
Een ander merk dan Nikon is voor mij geen optie. Ik zal nog even doen met enkele objectieven die ik nu heb. Bovendien vind ik het wel handig dat de knoppen en de menustructuur van de D850 vergelijkbaar is met de Z7.
En inderdaad Skippy, het is geen extender maar een FTZ-adapter! :oops:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Ronald53 » do nov 17 2022 4:16 pm

Johan v. V. schreef:...De suggestie van Karin en van Skippy ga ik eens goed op een rijtje zetten....
Mag de suggestie van Tony niet meedoen? Ik heb mijn Z24-70 f/4 inmiddels vervangen door de Z24-120 f/4. Heel fijn, die extra 50mm. En je kunt lekker dicht op je onderwerp kruipen. 't Is weliswaar geen macro, maar met 0,39x vergroting kom je een heel eind in die richting. En nu met €100 korting.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Johan v. V. » do nov 17 2022 5:12 pm

Die heeft wel meegedaan, maar is al snel afgevallen. Maar je hebt gelijk, dat had ik moeten schrijven, waarvoor excuses.
Ik zoek het wat meer in de grotere diafragma-openingen. Vandaar dat deze afvalt.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Patrick » do nov 17 2022 6:05 pm

Kan je dan niet beter een paar primes kopen. Als je lichtsterke zooms blijft kopen wordt het echt niet (veel) lichter!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Skippy » do nov 17 2022 6:17 pm

Patrick schreef:Kan je dan niet beter een paar primes kopen. Als je lichtsterke zooms blijft kopen wordt het echt niet (veel) lichter!

Een Z7ii + 28-75mm f2.8 is 665 gram lichter dan een D850 + 24-70mm f2.8. Een flink verschil dus.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Patrick » do nov 17 2022 6:21 pm

Klopt. Maar ik proef dat Johan een nieuwe set wil opbouwen. Als hij dat gaat doen met f2.8 objectieven dan wordt dat verschil niet veel groter dan dit...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Skippy » do nov 17 2022 6:40 pm

Johan heeft niet geschreven dat alles f2.8 moet zijn ... Even out of the box gedacht zou hij de F 70-200mm en F 150-600mm op termijn kunnen vervangen door de Z 100-400mm. Met een Z7ii heb je immers genoeg pixels om te croppen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor Ronald53 » do nov 17 2022 8:13 pm

Ken Rockwell heeft de standaardzooms naast elkaar staan op zijn site.
MTF charts voor de Z 24-120 S staan hier.
Die voor Z 28-75 f/2.8 staan hier staan hier.
Al met al vind ik dat je nogal wat inlevert voor één stop extra. Als je toch gaat voor de 28-75, en nog even tijd hebt, zou je kunnen wachten of Tamron de kennelijk wat betere G2 versie van deze lens gaat produceren met Z-mount.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten