Welke standaard zoom.

Discussies over standaard zoomobjectieven zoals de 24-70

Onderwerp:

Welke standaard zoom.

Berichtdoor Johan v. V. » do nov 17 2022 12:50 am

Ik fotografeer sinds een aantal jaren met plezier met de D850. Nu ik rug- en schouderproblemen krijg, moet ik toch eens nadenken over gewichtsbesparing. Bovendien, de DSLR heeft z’n tijd gehad, dus moet ik maar eens nadenken over een overstap naar mirrorless. Mijn voorlopige voorkeur gaat uit naar de Z7 II (hoewel de gewichtsbesparing relatief is, maar daar sus ik wél m’n geweten mee!).

Om nu in één keer al m’n objectieven (12-24, 24-70, 70-200, 150-600 en 105 micro) te vervangen gaat wel wat ver, dus zal er vooralsnog een FTZ-adapter moeten worden aangeschaft. Op termijn zullen er een groothoek-, standaard- en telezoom voor in de plaats moeten komen die het totale gewicht enigszins moeten reduceren.

Om te beginnen zoek ik een standaardzoom. Maar dan heb ik de keuze tussen een Z 24-70 f/2.8 of de of de Z 24-70 f/4.0 (of zie ik alternatieven over het hoofd?). De eerste lijkt me een prima opvolger van mijn huidige standaard objectief, maar een prijs van € 2.100 … :crazy:

Maar de tweede, met een te overziene prijs van € 900 heeft een grootste diafragma van f/4.0! Dat lijkt me wel érg weinig. Natuurlijk, ik weet, dat is persoonlijk, moet ik zelf afwegen enz. Maar ik denk dat meer forumleden voor dezelfde lastige keuze hebben gestaan. Hoe is die keuze uitgepakt? Hoe bevalt de goedkopere met een beperkte diafragma opening? Zie ik nog dingen over het hoofd?

Enfin, ik vraag jullie even mee te denken. Ik hoor (lees) het graag.
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op do nov 17 2022 3:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke standaard zoom.

Berichtdoor HenkvanZuylen » do nov 17 2022 7:40 am