Eerste fotos met 180-600

Discussies over telezoom objectieven zoals de 70-200

Onderwerp:

Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor Thymen » vr dec 08 2023 2:23 pm

Gisteren voor de eerste keer op pad geweest in het Haaksbergerveen met de NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR. Helaas alles dicht van de mist, en in deze tijd van het jaar is er sowieso weinig licht, dus geen ideale omstandigheden. Maar toch proberen, het was per slot van rekening even droog weer.

Lens in combinatie met Z8 is zwaar, toch eerst maar uit de vrije hand geprobeerd. De spaarzame vogeltjes zaten in het donkere deel van de bossages, half verscholen achter takjes, dus de autofocus gaf het al snel op. De benodigde ISO waarden torenhoog, al met al niet fijn. Wel opnamen gemaakt, maar onbruikbaar.

Uiteindelijk brak er toch een waterig zonnetje door, en een Pimpelmeesje was zo lief om even rustig voor me te poseren:
Afbeelding

Terug bij de auto zat een juveniele Vlaamge Gaai zichzelf op te poetsen. Beetje ver weg, beetje donker, maar toch:
Afbeelding

Ik wist dat er bij het Kristalbad in Enschede altijd veel watervogels zijn, en nu met al dat vele water zou dat niet anders zijn, dus er naar toe gereden. Deze keer wél het een-poot statief er onder gezet:

Eendje:
Afbeelding

Kuif-eend (man):
Afbeelding

Paartje Kuif-eenden:
Afbeelding

Dodaars:
Afbeelding

Zijn geen plaatjes voor een album, maar voor een eerste keer onder deze omstandigheden, vind het wel aardig. Heb ze wel door Topaz Denoise moeten halen, gezien de hoge ISO waarden.

De Autofocus met EyeTracking werkt prima, mits er voldoende licht is. Ik hoop op een zonnige dag, dan gaan we het weer eens proberen. En tegen de tijd dat het voorjaar wordt hoop ik de lens goed onder de knie te hebben.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr dec 08 2023 3:06 pm

Een bijzonder goed gelukt experiment in matige omstandigheden!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 841


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor Patrick » vr dec 08 2023 5:25 pm

Die doet het toch gewoon! Prima resultaten, zeker gezien de omstandigheden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor pimmetje » vr dec 08 2023 5:42 pm

Dat belooft wat👍
pimmetje

Clublid
Berichten: 974


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor Skippy » vr dec 08 2023 5:48 pm

Ziet er zeker goed uit. Bedankt voor het delen!
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600 - (paar plaatjes toegevoegd)

Berichtdoor Thymen » za dec 09 2023 8:07 pm

Vandaag voor de buien op nog even naar de waterkant. Alle plaatjes op 600 mm, met hoge ISO waarden en stevig opgeblazen. Zeker bij de aalscholvers, die aan de overkant van de waterplas zaten, kun je zien dat 600 mm eigenlijk nog niet genoeg is.....

De oog-detectie van de Z8 werkt eigenlijk best goed, alleen bij vogels zoals meerkoeten men hun zwarte kop en opgen gaat het wat moeizaam, zeker bij tegenlicht. Vergeleken met de D850 met Sigma 150-600 is de cominatie Z8 met 180-600, qua gebruiksgemak althans, echt een stap vooruit. Met wat oefenen verwacht ik te zijner tijd een aanzienlijk hogere 'keeper-rate'.

Mandarijn-eendje (ISO 3200, ca 50 meter afstand)
Afbeelding

Grote Gele Kwikstaart (ISO 2800, ca 15 á 20 meter afstand)
Afbeelding

Aalscholvers (ISO 800, ca 200 meter afstand)
Afbeelding

Aalscholver (ISO 720, ca 200 meter afstand)
Afbeelding
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor Ad B » di dec 12 2023 9:12 am

Hoi,
tijdens de laatste Nikon clubdag in het openlucht museum te Arnhem, heb ik deze lens ook effe kunnen proeven...
En vergelijken met mijn Sigma 150-600 C lens.
Nu fotografeer ík met een Z7, wat niet het nieuwste van het nieuwste is...
Maar ik was er nog niet zo kapot van...
Mijn zeker niet objectieve mening was dusdanig, dat ik de investering het niet waard vind.
Mijn Sigma + FTZ adapter + 1.4 extender eruit, Nikon Z 180-600 + 1.4 exterder erin...
Dát vind ik een tandje teveel van het goede, voor het toch wel weinige dat ik 'm gebruik.
Ik gooi dat geld nu liever in mijn speel voituureke, een wondermooie Mercedes SLK V6 2-zitter cabrio, Benzie
Afbeelding
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor Thymen » di dec 12 2023 9:47 am

Zo heeft ieder zijn prioriteiten en voorkeuren. Met een ongelimiteerd budget voor 'speelgoed' zou ik ook een andere keuze hebben gemaakt, namelijk de 600PF, daar die ligt ver boven de grens van wat ik kan/wil besteden.

Ik heb de lens niet uitgebreid kunnen testen. Nog maar een paar dagen in mijn bezit, en het is te grauw en grijs weer om de kwaliteiten van ervan naar boven te halen. Maar wat ik wel kan zeggen is dat het een verbetering is ten opzichte van de D850/150-600 Sigma C die ik hiervoor voor het vogelen gebruikte. Dat is wel deels te wijten aan het gebrek aan oefening en ervaring met die combinatie, per slot van rekening zit ik niet elke dag uren in het veld vogels te fotograferen.

De D850 is qua beeld niet slechter dan de Z8, volgens sommige kenners zelfs beter. Maar ik ervaar de autofocus van de Z8 superieur aan die van de D850. En een goede scherpstelling is van groter belang dan iets meer dynamisch bereik van de sensor.

Z8 + 180-600:

Afbeelding
Afbeelding

Maar ook mijn 'oude' combinatie geeft goede resultaten, alleen vaker misschieten...

D850 + Sigma 150-600 C:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600 - (paar plaatjes toegevoegd)

Berichtdoor Skippy » di dec 12 2023 2:00 pm

Thymen schreef:Aalscholver (ISO 720, ca 200 meter afstand)
Afbeelding


Is dit een crop en/of veel aan gesleuteld in de nabewerking? Ik zie artefacten en deze mist het contrast en scherpte van de andere foto's.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600 - (paar plaatjes toegevoegd)

Berichtdoor Thymen » di dec 12 2023 4:37 pm

Skippy schreef:
Thymen schreef:Aalscholver (ISO 720, ca 200 meter afstand)
Afbeelding


Is dit een crop en/of veel aan gesleuteld in de nabewerking? Ik zie artefacten en deze mist het contrast en scherpte van de andere foto's.


Behoorlijk gecropped. Inderdaad niet goed scherp, beestje zat op 200 meter afstand, en het was tamelijk heiig waardoor ik de 'deHaze' functie in Lightroom heb moeten toepassen. 't Is niet de kwaliteit die ik na-streef met deze lens, zijn ook maar de eerste probeersels...

Afbeelding
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste fotos met 180-600

Berichtdoor Skippy » di dec 12 2023 5:22 pm

Ok, ik vermoedde dat al. Ik denk dat het bij dergelijke crops nuttig is dat te vermelden, kan anders een verkeerde indruk geven van de kwaliteit van het objectief. Bedankt voor je toelichting Thymen.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten