Hallo Anne,
Dat zijn best lastige vragen die je daar stelt. Want er komen heel wat persoonlijke aspecten aan de orde bij het vergelijken met de AF-P 70-300 f/4.5-5.6. Ik heb het objectief nu zo'n 2,5 maand, maar ik ben nog niet zeer actief geweest vanwege het weer. Aanvankelijk waren de resultaten van de 100-400 op volledig tele nog wat onder de maat. Dat was waarschijnlijk aan mij te wijten: Niet voldoende stilhouden, en misschien ook een verkeerde instelling bij menu A3, de focus-locking. Ik ging er van uit dat korte responstijd betekent sneller focusseren, maar dat is niet zo, het betekent sneller aanpassen indien het focuspoint even iets anders ziet. En dat is niet altijd goed, met name als je onderwerp snel beweegt en daarbij kortstondig uit het schepstelpunt verdwijnt. Kortom, A3 staat bij mij nu weer in het midden, of soms zelfs op de traagste stand. En ik let wat meer op mijn houding bij het afdrukken. Dan zie je bijvoorbeeld dat 1/400 s op 400 mm ook een scherp resultaat oplevert.
Happy Pig by
Ronald M., on Flickr
Al met al is mijn indruk dat de Z 100-400 prima scherpte geeft. Dat mag je ook wel verwachten van dit objectief. Scherper dus dan de AF-P 70-300. Dat moet vooral op jouw Z7 duidelijk zijn, vanwege de kleinere pixels. De 1.4 teleconverter heb ik helemaal nog maar kort in mijn bezit, daar heb ik nog minder ervaring mee. Ik krijg wel de indruk dat focusseren wat trager gaat, daar waarschuwt Nikon ook voor. Er staan wel al wat foto's op mijn
"schaduw" Flickr account. De eerste paar foto's (hond, meeuw) laten ook zien waar ik het in de eerste paar zinnen over had: Ik was nog aan het inschieten.
Je vraagt naar de vergelijking tussen de 70-300 op 300 en de 100-400 met TC op 560 mm. Daar wil ik me voorlopig niet aan wagen, het is naar mijn smaak ook een beetje een rare vergelijking.
Voor mij is het verschil tussen 300 en 400 best belangrijk. Ik wilde al langere tijd wat meer dan 300mm, maar ik wilde niet aan bijvoorbeeld de AF-S 200-500 of de Tamron 150-600. Daarvan weet ik dat ik die te vaak thuis ga laten vanwege gewicht en omvang. Ik heb ze allebei gebruikt, de 150-600 meerdere weken, en ik weet dus waar ik het over heb.
Dan het gewichtsverschil tussen de 70-300 en de 100-400. Dat is ruim 600 gram,
zie het tabelletje dat ik eerder maakte. Als ik wandelend onderweg ben heb ik meestal een van de twee volgende uitrustingen mee:
- set 1 - De Peak Design Everyday Sling 10 L met daarin de Z6, de Z 24-70 f/4 en de Z 100-400 en de TC 1.4. Voordat ik de 100-400 kocht, had ik daarin de Z 24-70 f/4, de Z 14-30 f/4 en de AF-P 70-300 mee.
- set 2 - De LowePro ProTactic BP450 AWII met de Z6, de Z 24-70 f/4, de Z 14-30 f/4 en de Z 100-400 en de TC 1.4.
Die laatste uitrusting is ca. 7 kg, nog zonder bidon met water, lunchpakket en regenjack. Reken maar gauw op een dikke 8, misschien 9 kg. Daar ga je het gewichtsverschil met de 70-300 niet op merken. Daar wandel ik dan af en toe meer dan 20 km mee. Voor wat kortere tochten gaat er dan soms ook de Z MC 105 mm, en een vrij licht statief. Ik heb altijd angst dat ik iets tegenkom, en dan de juiste lens heb thuisgelaten!

Dus ik sjouw veel mee, ik kan het nu nog hebben.
Wat ik wel merk is het verschil in afmetingen. Als ik met set 1 onderweg ben, dan gaat de 14-30 niet meer mee omdat dat niet meer past. En bij set 2 gebruik ik de zijopeningen van de rugtas niet meer omdat de Z6 met 100-400 te bulky wordt daardoor naar binnen te schuiven.
Ook het dragen is anders. Met de 70-300 gebruikte ik regelmatig de Peak Design Capture om de body met lens aan mijn schouderband van de LowePro te hangen, met de lens naar beneden. De Z100-400 is daar te groot voor. Ik heb daarvoor nu de
Kirk Design lensplate met QD connector en een aantal Peak Design quick connectors en de smalste Peak Design strap. De lensvoet draait ik 90 graden naar links, en ik gebruik de Quick Connectors die aan de QD connector op de Kirk en aan de Capture Clip Plate (onder de body dus) zitten. Dan hangt de combinatie mooi schuin voor borst/buik. Daar kan ik vervolgens uren mee lopen.
Ik heb de 100-400 niet gekocht omdat ik veel aan vogelfotografie wil doen, alhoewel ik dat van tijd tot tijd niet zal kunnen laten. Ik wil er wel van alles kunnen vastleggen tijdens mijn wandelingen. Van vergezichten tot libellen of vlinders in hun omgeving (dus niet per se beeldvullend). Ik weet niet wat jouw focus is, ik weet niet wat je acceptabel vindt om te dragen, en ik kan niet in je portemonnee kijken. Dus of de 100-400 een goede keus is? Ik verwacht er geen spijt van te krijgen, maar je zult je eigen afweging moeten maken.
Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt, succes,
Ronald