Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Discussies over telezoom objectieven zoals de 70-200

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » vr okt 29 2021 9:23 am

Ricci Talks heeft inmiddel een filmpje op YouTube gezet:

youtu.be/PZqJGRPuENA
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » do dec 23 2021 11:28 am

Heeft iemand de Z 100-400 al kunnen kopen? Hij zou er inmiddels zo'n beetje moeten zijn, als de geruchten kloppen.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor mozes » do dec 23 2021 1:23 pm

alleen dat uitschuiven is jammer.
voor bv op zandbanen :crazy:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » do dec 30 2021 10:45 am

Ik heb dit objectief inmiddels in bezit en heb nu de volgende vraag: Kan ik deze combinatie dragen via de body, gebruik makend van de draagriem? Dit objectief weegt net even meer of minder dan 1400g, afhankelijk van het al dan niet gemonteerd hebben van de statiefvoet.
Ik weet dat voor de FTZ adapter is voorgeschreven dat combinaties met objectieven zwaarder dan 1300 g ondersteund/bevestigd moeten worden via de statiefgondel van het objectief. Maar hier is geen sprake van het gebruik van de FTZ adapter. De gebruiksaanwijzing van de Z 100-400 geeft slechts een vage instructie en heeft het over het ondersteunen bij gebruik van "zware objectieven". En dan is de logische volgende vraag: "Is hier sprake van een zwaar objectief?"
Vermoedelijk ga ik niet langdurig met deze combinatie rondlopen met een draagriem aan de twee ogen aan de body, maar van tijd tot tijd zou dit wel voor korte duur het geval kunnen zijn.
Ik heb zelf enkele Peak Design producten, zoals de Capture Clip en twee draagriemen met Micro Anchors. De meest handige plaatsing van Capture Clip en Micro Anchors moet ik nog uitzoeken, maar daarbij speelt de vraag waar e.e.a. veilig kan/mag.
Ik heb Nikon al gevraagd of ze duidelijkheid kunnen verschaffen. Het objectief is in gewicht en omvang vrijwel gelijk aan de Z 70-200 f/2.8. Misschien hebben de bezitters van dat objectief informatie?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor imaginary_nl » do dec 30 2021 10:56 am

Gezien het objectief een statiefaansluiting heeft zou ik die gebruiken.
De bajonet kan best wat hebben, maar ik zou het niet doen.
Gewoon dragen kan best, maar je bijvoorbeeld even verstappen, een onvoorziene ruk aan de riem en je kan zomaar een maximum sterkte overschrijden.
Dynamische belastingen zijn zoveel hoger dan statische!

Groet,
Patrick
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op do dec 30 2021 3:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor hans de wit » do dec 30 2021 11:21 am

bij een zwaar objectief maak ik gebruik van de statiefvoet van de lens en een op de camera zodat er een verdeling is van het gewicht.
heb 2 zware lenzen de 70-200 van bijna 2 kg en de 150-600 van bijna 3 kg.
het zo dragen van dit is voor mij de beste oplossing.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor jan » do dec 30 2021 11:30 am

Ronald53 schreef:Het objectief is in gewicht en omvang vrijwel gelijk aan de Z 70-200 f/2.8. Misschien hebben de bezitters van dat objectief informatie?

Hallo Ronald, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
De combi Z6II + Z70-200 f/2.8 draag ik gewoon aan de Peak Design Slide riem met de Micro Anchors aan de oogjes van de body.
Maar jij zou toch ook de statiefgondel met de capture clip kunnen gebruiken wanneer dit beter voelt?

Ik gebruikte bij de Z6 ook de AF-S 70-200 f/2.8 + FTZ met de PD Slide en Micro Anchors.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor EdvandeZilver » do dec 30 2021 12:20 pm

Zoals al gezegd is, niet alle massa via de body dragen.
Mijn oplossing voor de Z6 en de Z 70-200 (+tc 2x) is Peak Design

https://www.cameranu.nl/nl/p2257765/pea ... iQEALw_wcB

Afbeelding

Verwisselbaar met een paar klikjes en hangt niet in de weg.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » do dec 30 2021 1:10 pm

Ik ga het nu maar eens even zo proberen: 2x Capture Clip met Micro Anchor, 1x onder de body, en 1x direct op de lens zonder lensvoet. Dan draag ik de combinatie dus niet met de lens vooruit, maar dwars voor het lichaam. De krachten zijn dan verdeeld over lens en body. Ik heb dus 2 Capture Clip voetjes op deze combinatie zitten, kan ik eens kijken of het met een van die twee ook prettig lopen is met de combinatie ingeklikt in de Capture Clip houder gemonteerd aan een van de twee schouderbanden van mijn fotorugtas (Lowepro ProTactic 450 AW II). Met de kleinere Peak Design Everyday Sling V2 10L gebruik ik geen houder op de schouderband.
Ook heb ik twee anchors aan de ogen van de body, voor als ik een ander objectief gebruik.
De lensvoet heb ik dus voorlopig verwijderd. Ik zal waarschijnlijk het meest uit de hand gaan schieten. Ook kan ik gebruik maken van het direct onder de lens bevestigde plaatje van de Capture Clip, dat is Arca-compatibel. Ik heb wel een Kirk lensvoet besteld die Arca Swiss compatibel is. Ik snap niet dat Nikon dat niet zelf zo heeft opgelost.
Bedankt voor het meedenken.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor MartinT » do dec 30 2021 1:59 pm

Ronald53 schreef:Ik heb zelf enkele Peak Design producten, zoals de Capture Clip en twee draagriemen met Micro Anchors. De meest handige plaatsing van Capture Clip en Micro Anchors moet ik nog uitzoeken, maar daarbij speelt de vraag waar e.e.a. veilig kan/mag.
Ik heb Nikon al gevraagd of ze duidelijkheid kunnen verschaffen. Het objectief is in gewicht en omvang vrijwel gelijk aan de Z 70-200 f/2.8. Misschien hebben de bezitters van dat objectief informatie?


Ronald,
Ik heb een tijdlang de Capture Clip gebruikt. Hij was bevestigd aan een stevige (dacht?) Thinktank riem.
Dat was indertijd met de D800 en 70-200 f/2.8. Wel wat zwaarder dan jouw combinatie, maar ook weer geen massief verschil.
Ik vond het absoluut niet fijn dragen, de lens wipte bij elke stap tegen m`n heup of, als ik de clip iets verder verschoof langs de riem, in m`n zij :( . Het geheel zat via het cameraplaatje aan de clip bevestigd.
Heel irritant was ook dat de combinatie duidelijk te zwaar was voor de clip. Heb een paar keer meegemaakt dat de clip niet open wilde.. De zware lens “wrikte” in de clip.
Deze clip is in mijn ogen prima voor een Z camera met lichte lenzen maar niet voor de lens waarmee jij hem wilt gebruiken.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » do dec 30 2021 2:14 pm

Bedankt voor je reactie Martin. Ben je uiteindelijk overgestapt op een andere clip, of heb je 'm op een andere plek bevestigd? Ik heb ervaring met de clip zoals omschreven: Op één van de draagbanden van de Lowepro fotorugzak. Daar had ik tot nog toe de Z6+FTZ+AF-P 70-300 op zitten. Dat ging goed alhoewel het niet goed loskomen ook wel eens speelde. Ik heb zo mijn twijfels of het ook gaat om de zwaardere en grotere Z100-400 maar ik heb de spullen, hoef er niets extra's voor te kopen, dus ik ga het proberen.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor MartinT » do dec 30 2021 3:08 pm

Heb de clip weer in z’n originele doosje gestopt en daar ligt ie nog steeds te verstoffen :(

Later nog een andere, veel steviger clip van Spider gekocht, maar ook die vond ik niet geweldig.
De riem om je middel zit toch niet lekker met een zwaar gewicht dat aan een kant staat te trekken.

De Engelse officieren hadden (hebben?) een heupriem voor hun revolverholster en die zat weer op z`n plaats gehouden door een schouderriem schuin voor de borst. Dat is waarschijnlijk de beste constructie. Maar niet zelf geprobeerd.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » vr dec 31 2021 5:56 pm

Gisteren en vandaag naar het strand, met hond en nieuwe lens, voornamelijk om de AF eens te testen. Gisteren probeerde ik verschillende instellingen voor wat betreft het scherpstelpunt. Dat leverde niet echt een groot verschil op; de hitrate was hoog, ondanks dat mijn hond er flink de sokken in had. Gisteren was alles vlak: Het licht en het strand. Vandaag was er een zonnetje en veel schuim. Vandaag alleen Wide Aera AF geprobeerd. Iets meer missers, waarschijnlijk door de onrustige achtergrond (de schuimvlokken). Waarschijnlijk had ik small area AF moeten gebruiken De foto van vandaag is niet bewerkt, bij die van gisteren heb ik de kleurbalans aangepast en heb ik ruisonderdrukking toegepast.

Gisteren:
Afbeelding
DSC_4390 by Ronald M., on Flickr
Nikon Z 6, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, ƒ/5.6 400.0 mm, 1/2500 s, ISO 1600
Vandaag:
Afbeelding
DSC_4432 by Ronald M., on Flickr
Nikon Z 6, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, ƒ/5.6 380.0 mm 1/2500 s, ISO 800
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » do jan 06 2022 10:24 am

Ronald53 schreef:Ik heb dit objectief inmiddels in bezit en heb nu de volgende vraag: Kan ik deze combinatie dragen via de body, gebruik makend van de draagriem? Dit objectief weegt net even meer of minder dan 1400g, afhankelijk van het al dan niet gemonteerd hebben van de statiefvoet. .... knip .... Ik heb Nikon al gevraagd of ze duidelijkheid kunnen verschaffen. Het objectief is in gewicht en omvang vrijwel gelijk aan de Z 70-200 f/2.8. Misschien hebben de bezitters van dat objectief informatie?
Op 3 januari kreeg ik onderstaande reactie van Nikon. Geen ja en geen nee dus, maar dat was misschien ook niet te verwachten.

Vriendelijk dank voor u contact met Nikon Support, en uw interesse in onze producten.
In antwoord op uw vragen informeren wij u hierbij dat met betrekking tot uw vraag over het gewicht van de NIKKOR Z Lens 100-400mm f/4.5-5.6 VR S. Dit is een van de zwaarste lenzen in de Z-lijn tot nu toe.
Als wij uw andere vraag goed hebben begrepen, wilt uw de camera riem gebruiken (gemonteerd zoals beschreven in de gebruikershandleiding https://onlinemanual.nikonimglib.com/z7 ... ps_01.html) en de Z 6 en de lens NIKKOR Z Lens 100-400mm f/4.5-5.6 VR S erbij. Dit is geen probleem, maar bij zwaardere lenzen, zoals deze, adviseren we altijd om de lens ook bij het dragen met de hand te ondersteunen.
Wij hopen u hiermee voldoende geholpen te hebben, zo niet, of heeft u andere vragen, neem dan gerust contact met ons op.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor EdvandeZilver » do jan 06 2022 12:32 pm

Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Zorgen dat de frictie op de minst belastende manier wordt overgebracht. En dat is de Z6 body vrij laten hangen zonder riem, dus de riem aan het objectief.
De riem die ik gebruik heeft een gladde kant om 'm te gebruiken als sling en een stroeve kant om 'm te gebruiken als draagriem en dat is me op de wandelingen tot nu toe goed bevallen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten