Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Discussies over telezoom objectieven zoals de 70-200

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » di jan 11 2022 10:27 am

Skippy schreef:Mooie aankoop! Veel plezier er van, Ronald. Wil je s.v.p. je ervaring delen? Scherpte zal wel goed zitten, ik ben met name geïnteresseerd in de bokeh bij onrustige achtergrond zoals struiken, takjes e.d.
Richard schreef:Gefeliciteerd, ben ik ook heel benieuwd naar!
Ik hoop de komende dagen wat meer te gaan schieten met deze lens. Maar hier alvast een foto met veel riet op de achtergrond. Er is niets aan nabewerking gedaan, alleen omzetting naar jpg (1920 pixels breed).Afbeelding
DSC_4525 by Ronald M., on Flickr
Nikon Z 6, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, ƒ/5.6, 400.0 mm, 1/1000 s, ISO 400
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Richard » di jan 11 2022 11:19 am

De meeuw steekt goed af tegen de riet achtergrond.

Ziet er goed uit!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor evdm1959 » di jan 11 2022 11:28 am

Mooie foto. Twee dingen, de meeuw lijkt me niet gestoken scherp, maar ik denk dat het door 1920 pixels komt. In je Flickr is ie wel erg scherp. Is dit uit de hand gefotografeerd ? Ik vind wel dat de achtergrond te prominent aanwezig is, maar dat zegt iets meer over de compositie dan over de lens. Bokeh kan ik me nog geen mening over vormen. Ik vind dit bokeh hier erg onrustig, maar kan zijn dat het door de hoeveelheid achtergrond komt en door de vorm verticale lijnen in de achtergrond..
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » di jan 11 2022 11:36 am

Deze is idd uit de hand genomen. VR stond aan. Ik weet overigens dat ik mezelf nog steeds moet aanleren de juiste houding aan te nemen, met de ellebogen tegen de borst gedrukt. Ik doe meestal maar wat. Overigens was deze foto niet bedoeld als mooie foto. Ik ben nog wat aan het inschieten. Deze plaatste ik vanwege de vraag over het verwerken van een onrustige achtergrond door dit objectief.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor evdm1959 » di jan 11 2022 4:52 pm

Ja daarom. Dat idee had ik al. Het is natuurlijk een "lange lens" en dat vereist een vaste hand (vlaggenmast effect) of een driepootje. Maar prima toch om eerst in te schieten voordat het echte werk begint. Heb je nog andere beelden met andere achtergrond waarop in het bokeh kan bepalen? Ik vind deze achtergrond te moeilijk om te beoordelen. Ik overweeg namelijk om deze lens niet te kopen (daar ga ik hem te weinig voor gebruiken) maar wel te huren van het voorjaar als de vogels weer actiever worden.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Skippy » wo jan 12 2022 9:08 pm

Bedankt Ronald voor het plaatsen van de foto met de rietachtergrond. Het onrustige valt me hier mee. Ben benieuwd naar meer foto's gemaakt met dit objectief.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » di feb 08 2022 6:03 pm

Vandaag maar eens wat experimentjes gedaan om te bekijken wat de Z 100-400 doet bij close-up fotografie. Daartoe volledig uitgezoomd en de camera op de kortste instelstand van het onderwerp gelegd. Op een pittenzak, afdrukken ging via een afstandsbediening. VR uit, silent shutter aan. En dat vergeleken met foto's gemaakt met de Z MC 105mm. ISO stond op 200. Helaas veranderden de lichtomstandigheden wat, de sluitertijd is niet altijd gelijk. En maakte ik de opnames met de zoom nét even op een andere plek. De opnames zijn allemaal onderdeel van een serie van 40, gemaakt met de automatische focusshift functie van de Z6. Bij de 105 mm is het de 1e uit de serie, omdat het de startfoto van de serie is, is daar nog met de hand scherp gesteld. Bij de andere twee opnames heb ik naar eigen (in)zicht foto's uit de serie gekozen die qua scherpstelpunt overeen leken te komen.

Gemaakt met de Z MC 105 mm, op f/5.6:
Afbeelding105_F5.6 by Ronald M., on Flickr

De 100-400, ook op f/5.6:
Afbeelding
100-400_F5.6 by Ronald M., on Flickr

De 100-400, op f/8:
Afbeelding
100-400_F8 by Ronald M., on Flickr

Tenslotte de gestackte foto's. Er stond wat wind, het achterste paddenstoeltje had daar het meest last van. En enkele grassprietjes. Daardoor is er op sommige plaatsen wat "ghosting". De stapgrootte stond op 3, in alle series. Ik hoefde in 2 gevallen maar 20 (de eerste 20) van de 40 foto's te gebruiken, bij de rest zat ik met het focuspunt al achter de laatste paddenstoel.

De 105 mm, f/5,6, stack van 20 foto's:
Afbeelding
105_F5.6_merge20 by Ronald M., on Flickr

En wie zicht afvraagt welk paddenstoeltje dit nou is: Het is de aardgeurinktzwam. Zeer zeldzaam.

De 100-400, op f/5,6, stack van 40 foto's:
Afbeelding
100-400_F5.6_merge40 by Ronald M., on Flickr

De 100-400, op f/8, stack van 20 foto's:
Afbeelding
100-400_F8_merge20 by Ronald M., on Flickr

Mijn conclusie op basis van dit experiment: De Z 100-400 is zeker bij een stop diafragmeren goed bruikbaar voor close-up. De Z MC 105 is beter, maar dat is niet verwonderlijk.
Bij volle opening lijkt-ie wat minder, maar dat komt wellicht door de wijze waarop de opnameserie is gemaakt.
Voor het stacken gebruik ik Affinity photo. Die leest de NEF's direct in. De uitvoer van de gestackte foto is in TIFF, die ik verder verwerk in DxO Phololab. Voor de niet gestackte foto's gebruik ik DxO Photolab. De lenscorrectiemodule voor de Z MC 105 zit daar inmiddels wel al in, voor de Z 100-400 nog niet.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor evdm1959 » wo feb 09 2022 1:22 pm

Ja ik ben het met je eens dat de 105 mm beter presteert voor macro/close up. Ik vindt de detaillering/scherpte van de 100-400 voor dit type foto's achterblijven bij de 105
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor anne » za feb 26 2022 7:47 pm

Beste Ronald,
Ik ben in het bezit van een nikon Z7 met een nikon 70-300 pf , dezelfde die jij ook hebt. Ik zou nu de nikon 100-400 willen aanschaffen.
Het prijs- en gewichtsverschil tussen beide lenzen is aanzienlijk; zo.n €3000 als ik er een 1.4 converter bij neem en ca 1 kg zwaarder.
Daarom zou ik je een paar vragen willen stellen.
1. Hoe ervaar je het verschil in scherpte op max. 300 en 400 mm.;
2. Hetzelfde maar dan met converter dus op 300 en 560 mm.
3. Vind je het verschil tussen 300 en 400 mm in de parktijk substancieel?
4. Is het gewichtsverschil acceptabel als je er een dag mee rondloopt?

Ik zou je antwoorden zeer op prijs stellen.

Ik ben mij er natuurlijk van bewust dat de 100- 400 veel beter gebouwd is en weersbestendig is.
Vriendelijke groet,
Anne

www.flickr.com/photos/guilliau
Nikon Z7 met 20/1.8 S, 24-70/4 S, AF-P 70-300/4.5-5.6 E
anne

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Patrick » za feb 26 2022 9:13 pm

Ik kan je niet helpen met rechtstreekse ervaringen, maar de 70-300 die je noemt is natuurlijk een heel ander beestje. Je kan ze wat betreft bereik een beetje vergelijken maar daar houdt het wel zo'n beetje bij op... De 100-400 is ongetwijfeld in alles veel beter, maar inderdaad: zwaarder en duurder.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » zo feb 27 2022 11:34 am

Hallo Anne,
Dat zijn best lastige vragen die je daar stelt. Want er komen heel wat persoonlijke aspecten aan de orde bij het vergelijken met de AF-P 70-300 f/4.5-5.6. Ik heb het objectief nu zo'n 2,5 maand, maar ik ben nog niet zeer actief geweest vanwege het weer. Aanvankelijk waren de resultaten van de 100-400 op volledig tele nog wat onder de maat. Dat was waarschijnlijk aan mij te wijten: Niet voldoende stilhouden, en misschien ook een verkeerde instelling bij menu A3, de focus-locking. Ik ging er van uit dat korte responstijd betekent sneller focusseren, maar dat is niet zo, het betekent sneller aanpassen indien het focuspoint even iets anders ziet. En dat is niet altijd goed, met name als je onderwerp snel beweegt en daarbij kortstondig uit het schepstelpunt verdwijnt. Kortom, A3 staat bij mij nu weer in het midden, of soms zelfs op de traagste stand. En ik let wat meer op mijn houding bij het afdrukken. Dan zie je bijvoorbeeld dat 1/400 s op 400 mm ook een scherp resultaat oplevert.
Afbeelding
Happy Pig by Ronald M., on Flickr
Al met al is mijn indruk dat de Z 100-400 prima scherpte geeft. Dat mag je ook wel verwachten van dit objectief. Scherper dus dan de AF-P 70-300. Dat moet vooral op jouw Z7 duidelijk zijn, vanwege de kleinere pixels. De 1.4 teleconverter heb ik helemaal nog maar kort in mijn bezit, daar heb ik nog minder ervaring mee. Ik krijg wel de indruk dat focusseren wat trager gaat, daar waarschuwt Nikon ook voor. Er staan wel al wat foto's op mijn "schaduw" Flickr account. De eerste paar foto's (hond, meeuw) laten ook zien waar ik het in de eerste paar zinnen over had: Ik was nog aan het inschieten.
Je vraagt naar de vergelijking tussen de 70-300 op 300 en de 100-400 met TC op 560 mm. Daar wil ik me voorlopig niet aan wagen, het is naar mijn smaak ook een beetje een rare vergelijking.
Voor mij is het verschil tussen 300 en 400 best belangrijk. Ik wilde al langere tijd wat meer dan 300mm, maar ik wilde niet aan bijvoorbeeld de AF-S 200-500 of de Tamron 150-600. Daarvan weet ik dat ik die te vaak thuis ga laten vanwege gewicht en omvang. Ik heb ze allebei gebruikt, de 150-600 meerdere weken, en ik weet dus waar ik het over heb.
Dan het gewichtsverschil tussen de 70-300 en de 100-400. Dat is ruim 600 gram, zie het tabelletje dat ik eerder maakte. Als ik wandelend onderweg ben heb ik meestal een van de twee volgende uitrustingen mee:
- set 1 - De Peak Design Everyday Sling 10 L met daarin de Z6, de Z 24-70 f/4 en de Z 100-400 en de TC 1.4. Voordat ik de 100-400 kocht, had ik daarin de Z 24-70 f/4, de Z 14-30 f/4 en de AF-P 70-300 mee.
- set 2 - De LowePro ProTactic BP450 AWII met de Z6, de Z 24-70 f/4, de Z 14-30 f/4 en de Z 100-400 en de TC 1.4.
Die laatste uitrusting is ca. 7 kg, nog zonder bidon met water, lunchpakket en regenjack. Reken maar gauw op een dikke 8, misschien 9 kg. Daar ga je het gewichtsverschil met de 70-300 niet op merken. Daar wandel ik dan af en toe meer dan 20 km mee. Voor wat kortere tochten gaat er dan soms ook de Z MC 105 mm, en een vrij licht statief. Ik heb altijd angst dat ik iets tegenkom, en dan de juiste lens heb thuisgelaten! :? Dus ik sjouw veel mee, ik kan het nu nog hebben.
Wat ik wel merk is het verschil in afmetingen. Als ik met set 1 onderweg ben, dan gaat de 14-30 niet meer mee omdat dat niet meer past. En bij set 2 gebruik ik de zijopeningen van de rugtas niet meer omdat de Z6 met 100-400 te bulky wordt daardoor naar binnen te schuiven.
Ook het dragen is anders. Met de 70-300 gebruikte ik regelmatig de Peak Design Capture om de body met lens aan mijn schouderband van de LowePro te hangen, met de lens naar beneden. De Z100-400 is daar te groot voor. Ik heb daarvoor nu de Kirk Design lensplate met QD connector en een aantal Peak Design quick connectors en de smalste Peak Design strap. De lensvoet draait ik 90 graden naar links, en ik gebruik de Quick Connectors die aan de QD connector op de Kirk en aan de Capture Clip Plate (onder de body dus) zitten. Dan hangt de combinatie mooi schuin voor borst/buik. Daar kan ik vervolgens uren mee lopen.
Ik heb de 100-400 niet gekocht omdat ik veel aan vogelfotografie wil doen, alhoewel ik dat van tijd tot tijd niet zal kunnen laten. Ik wil er wel van alles kunnen vastleggen tijdens mijn wandelingen. Van vergezichten tot libellen of vlinders in hun omgeving (dus niet per se beeldvullend). Ik weet niet wat jouw focus is, ik weet niet wat je acceptabel vindt om te dragen, en ik kan niet in je portemonnee kijken. Dus of de 100-400 een goede keus is? Ik verwacht er geen spijt van te krijgen, maar je zult je eigen afweging moeten maken.
Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt, succes,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor anne » zo feb 27 2022 1:09 pm

Hallo Ronald,
Zeer bedankt voor je uitgebreide reactie.
Mijn vraag naar de scherpte is omdat ik met de 70-300 en de Z7 behoorlijk kan croppen, maar dan worden de resultaten wel behoorlijk zacht.
Eigenlijk kom ik voor de vogelfotografie mm te kort; de beestjes laten zich moeilijk benaderen en ik ben niet iemand die vanuit een schuilhut uren stil kan zitten. Dus ga ik er veel met de fiets opuit en ga op de lokatie lekker rondstruinen. Vandaar mijn vraag naar de mm en het gewicht; de 70-300 kun je uren mee rond lopen. Ben inmiddels 75 jaar en dan gaat het gewicht ook tellen.
De 100-400 lijkt mij een mooie allround lens, met nog een acceptabel gewicht , en zoals jij al hebt laten zien, ook vrij goed in de close-up opnames.
Zeker met een Z7.
Na het lezen van jou relaas ga ik hem zeker aanschaffen.
Nogmaals bedankt.
Vriendelijke groet,
Anne

www.flickr.com/photos/guilliau
Nikon Z7 met 20/1.8 S, 24-70/4 S, AF-P 70-300/4.5-5.6 E
anne

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor MartinT » zo feb 27 2022 2:56 pm

anne schreef:Hallo Ronald,
Zeer bedankt voor je uitgebreide reactie.
Mijn vraag naar de scherpte is omdat ik met de 70-300 en de Z7 behoorlijk kan croppen, maar dan worden de resultaten wel behoorlijk zacht.
Eigenlijk kom ik voor de vogelfotografie mm te kort; de beestjes laten zich moeilijk benaderen en ik ben niet iemand die vanuit een schuilhut uren stil kan zitten. Dus ga ik er veel met de fiets opuit en ga op de lokatie lekker rondstruinen. Vandaar mijn vraag naar de mm en het gewicht; de 70-300 kun je uren mee rond lopen. Ben inmiddels 75 jaar en dan gaat het gewicht ook tellen.
De 100-400 lijkt mij een mooie allround lens, met nog een acceptabel gewicht , en zoals jij al hebt laten zien, ook vrij goed in de close-up opnames.
Zeker met een Z7.
Na het lezen van jou relaas ga ik hem zeker aanschaffen.
Nogmaals bedankt.


Anne,
Als je wilt kun je de 100-400 bij bij komen uitproberen.
Heb er zelf door omstandigheden nog weinig ervaring mee, maar woon in de buurt en help je graag.
Stuur maar PB.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor anne » zo feb 27 2022 6:04 pm

Hallo Martin,
Dank voor je aanbod.
Ik ga de komende 2 weken naar Madrid; daarna neem ik graag even contact met je op.
Vriendelijke groet,
Anne

www.flickr.com/photos/guilliau
Nikon Z7 met 20/1.8 S, 24-70/4 S, AF-P 70-300/4.5-5.6 E
anne

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor keenoncoolstuff » za jun 24 2023 5:41 pm

Ronald53 schreef:Mijn conclusie op basis van dit experiment: De Z 100-400 is zeker bij een stop diafragmeren goed bruikbaar voor close-up. De Z MC 105 is beter, maar dat is niet verwonderlijk.
Bij volle opening lijkt-ie wat minder, maar dat komt wellicht door de wijze waarop de opnameserie is gemaakt.

Hola Ronald,

Het lijkt wel alsof in je eerste serie van 3 foto's, bij de foto's gemaakt met de 100- 400mm, het focuspunt op de rechter paddenstoel ligt. Deze vertoont meer scherpte dan op de foto die je met de MC 105mm hebt gemaakt.

Mijns inziens kun je de objectieven op basis van jouw foto's niet direct vergelijken.


Vriendelijke groet,
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 623


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten