Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Discussies over telezoom objectieven zoals de 70-200

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor Ronald53 » za jun 24 2023 8:49 pm

Hallo Rob,
Je reageert op een bericht van ca. 1,5 jr geleden, toen ik de lens net had. Ik ben het met je eens dat het focuspunt in de vergelijking wat anders is komen te liggen. Mijn intentie was ook niet om een review als in bijvoorbeeld dpreview te maken, maar een eerste indruk te geven. Inmiddels zijn we wat verder, en heb ik regelmatig het e.e.a. aan foto's laten zien. Om niet de indruk te wekken dat ik een doorwrochte review wil geven, vertel ik hierbij alleen even hoe ik omga met de keuze tussen de 105 MC en de 100-400:
- ga ik op weg met de intentie om macro (close focus) opnames te maken van objecten die redelijk benaderbaar zijn, dan pak ik de 105 MC;
- verwacht ik problemen bij benadering of ga ik niet speciaal voor close-up op pad, dan neem ik de Z 100-400. Die is naar mijn mening ook op korte afstand goed genoeg om een mooi beeld op te leveren, ik kan op wat meer afstand blijven, én ik kan ook wat ander werk doen (waarvoor meer tele nodig is).
Met vriendelijke groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 S

Berichtdoor keenoncoolstuff » za jun 24 2023 9:53 pm

Hoi Ronald,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Z9 en aan het bedenken of ik mijn F-versie 200-500 ga omruilen voor een Z 100-400 of een F200-400 met TC.
Voor mij was jouw post zeker relevant, en één van de eerste over het door jou besproken type die ik tegenkwam. Maar het viel me gewoon op...

Groet,
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten