Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Discussies over telezoom objectieven zoals de 70-200

Onderwerp:

Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Tony D » wo jun 21 2023 10:01 am

Vandaag komt Nikon met het persbericht dat er twee nieuwe telezoomobjectieven voor de Z-serie aankomen: de NIKKOR Z 70-180MM F/2.8 en de NIKKOR Z 180-600MM F/5.6-6.3 VR. Beide objectieven zijn voor full frame gemaakt. Ze komen niet uit de S-lijn, wat je aan de prijsstelling ook kunt zien.

Nikon schrijft er zelf over in het persbericht:

    Overzicht van belangrijke kenmerken: NIKKOR Z 70-180mm f/2.8
    Multifunctioneel telezoomobjectief: zoombereik van 70-180 mm. Perfect voor allerlei onderwerpen.
    Compact en licht: weegt slechts 795 gram en is slechts 151 mm lang.
    Groot vast diafragma van f/2.8: voor consistente belichting over het hele zoombereik. Maak heldere, scherpe opnamen bij weinig licht met lagere ISO's, gebruik kortere sluitertijden om beweging vast te leggen en benadruk onderwerpen op portretten met een zachte bokeh.
    Scherpe close-ups: de kortste scherpstelafstand is slechts 0,27 m aan het korte einde van het zoombereik (70 mm) en 0,85 m bij 180 mm.
    Z-teleconverters: de Z TELECONVERTER TC-2.0x biedt een maximaal bereik van 360 mm en verdubbelt de reproductieverhouding van het objectief tot een bijna levensgrote vergroting.
    Filmische video-opnamen: stille scherpstelling en onderdrukking van focus breathing. Film gemakkelijk op afstand of ga creatief aan de slag met close-ups en unieke kadreringen.
    Beschermd: betrouwbare afdichting die voorkomt dat stof en waterdruppels in het objectief komen.1
    Betaalbaar drievoudig objectief: kan deel uitmaken van een lichte kit met f/2.8-objectieven bestaande uit het NIKKOR Z 70-180mm f/2.8 telezoomobjectief plus de NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 en de NIKKOR Z 28-75mm f/2.8.

    Overzicht van belangrijke kenmerken: NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
    Veelzijdig supertelezoomobjectief: groot brandpuntbereik van 180-600 mm voor het fotograferen van wildlife, vogels, vliegtuigen, sport en meer.
    Uitstekende handzaamheid: weegt slechts 1955 gram. Een subtiele draai aan de zoomring is voldoende om van 180 mm naar 600 mm te gaan en de interne zoom houdt het zwaartepunt in balans.
    Scherp van dichtbij: de kortste scherpstelafstand is 2,4 m bij 600 mm en 1,3 m bij 180 mm.
    Nauwkeurige autofocus: geoptimaliseerd voor het fotograferen van snel bewegende onderwerpen en superstil.
    Vibratiereductie van 5,5 stops: de optische VR in het objectief compenseert trillingen bij opnamen uit de hand. De stand SPORT stabiliseert het zoekerbeeld.
    Video op afstand: stille scherpstelling en onderdrukking van focus breathing. Maak eenvoudig video-opnamen met prachtig gecomprimeerde achtergronden.
    Beschermd: betrouwbare afdichting die voorkomt dat stof en waterdruppels in het objectief komen1 en de cilinder niet beweegt tijdens het zoomen, zodat stof zich niet kan ophopen. Nikons fluorcoat is aangebracht op het voorste element.
    Z-teleconverters: bereik 1200 mm met de Z TELECONVERTER TC-2.0x of 840 mm met de Z TELECONVERTER TC-1.4x.

De verwachting voor de 70-180mm is dat hij half juli beschikbaar is voor een adviesprijs van € 1499,-
De 180-600mm zou er vanaf augustus moeten zijn voor € 1999,-

Meer info op de site van nikon:
De 70-180mm: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/lenses/mirrorless/nikkor-z-70-180mm-f2.8
De 180-600mm: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/lenses/mirrorless/nikkor-z-180-600mm-f5.6-6.3-vr

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor bredewoldski » wo jun 21 2023 1:06 pm

Eindelijk is de “200-600mm” aangekondigd. Ik heb gelijk een pre-order geplaatst voor de 180-600mm als vervanger van de 200-500mm
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Skippy » wo jun 21 2023 2:25 pm

Een pre-order is verstandig. De 180-600mm zal vermoedelijk vanwege de grote vraag rap in backorder staan en dat maanden blijven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Tom » wo jun 21 2023 4:32 pm

De 70-180mm lijkt me leuk! Veel minder "lomp" in omvang dan zijn grote broer. De prestaties zullen waarschijnlijk wel wat minder zijn, maar slecht is het met Z nog nooit geweest dus dat verwacht ik hier ook niet.

De prijs is wel aan de stevige kant, maar als hij de trend van de 28-75 volgt daalt die na introductie nog wel.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor LosGoud » wo jun 21 2023 4:36 pm

Daar zat ik al een tijdje op te wachten, een telezoom met zo'n bereik (180-600). Ook ik heb een pre-order geplaatst. Bedankt voor de info, Ton!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Skippy » wo jun 21 2023 10:28 pm

"First Look" op YouTube van de Z 180-600mm door Steve Perry. Link https://youtu.be/BEmBkZsF5VE
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Tony D » do jun 22 2023 12:26 pm

Mooi filmpje van Steve Perry!
Ik wil hem wel :D

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor keenoncoolstuff » wo aug 02 2023 11:12 pm

Update: Nikon kondigde eerst aan dat de Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR midden augustus op de markt zou verschijnen.
Inmiddels is de status gewijzigd: op 17 augustus zal Nikon de officiële releasedatum bekendmaken.
Lijkt erop dat we nog even geduld moeten hebben.

https://www.digitalcameraworld.com/news ... s-released

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor keenoncoolstuff » do aug 17 2023 12:25 am

All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Ronald53 » do aug 17 2023 11:18 pm

Volgens Nikon Rumors is het toch 31 agustus.....
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor keenoncoolstuff » do aug 17 2023 11:30 pm

Inderdaad was er vandaag een update van Nikon Japan. Het zal mij benieuwen. Kan niet wachten totdat ik hem heb :mryellow:
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor bredewoldski » zo sep 03 2023 10:45 pm

Kreeg donderdag bericht dat de 180-600mm binnen was gekomen en ik heb hem vrijdag opgehaald

Afbeelding
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor LosGoud » ma sep 04 2023 12:09 pm

Gefeliciteerd, Martin.

Ik kreeg het volgende bericht van de winkel, waar ik 'm op 21 Juni j.l besteld heb:

De levertijd van het bestelde artikel Nikon Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR objectief is naar verwachting eind september.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Thymen » za dec 02 2023 10:00 am

Mijn pre-order dateert van 25 Juli 2023, dus ruim vier maanden geleden, en nog steeds geen bericht dat 'mijn' 180-600 is aangekomen.

Ik zie hier dat enkelen ondertussen de lens al hebben mogen ontvangen, maar dat is al van een tijdje geleden. Navraag bij de camera-winkel over een eventuele leverdatum leert dat ze dat niet weten, en ook helemaal geen inschatting kunnen doen.

Vraag me af: hoeveel van deze club hebben de lens besteld/pre-ordered, en hoe lang wacht je al op levering? Is het helemaal nul aan levering, of komt er toch geregeld wat binnen? Laat eens weten.....
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon kondigt twee nieuwe Z-telezooms aan

Berichtdoor Richard » za dec 02 2023 11:49 am

Bij Cameraland waar ik mijn 180-600 had besteld zeiden ze dat de objectieven binnen druppelen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Online
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten