De laatste vraag neem ik even voor mijn rekening, waarom, om dat ik met het idee ben gekomen.
Richard dank je wel voor het publiceren van deze foto's. Patronen zijn goed zichtbaar.
annoh schreef:Het objectief zal een zekere lichtafval hebben. Deze wordt wellicht gecorrigeerd. Ik kan me voorstellen dat die correctie niet perfect uitgevoerd wordt. Het is heel simpel om daar achter te komen.
Hoe ?annoh schreef:Waarom heb je niet foto's van een egaal licht onderwerp gemaakt?
Hieronder een fenomeen dat zich alleen voordoet bij
extreme onderbelichting en daarna in lightroom extreem te corregeren. Variaties ontstaan door ruis en afrondingen in de berekeningen. De ruis is overal zichtbaar, maar grotere patronen zijn de oorzaak van de afrondingen.
Bij toeval ontdekt. (Zie
Raar Patroon.)
De foto's zijn met een Nikon camera gemaakt, in volledige duisternis en daarna in Lightroom middels de belichtings schuiven en middels masking ongeveer 9 a 10 stops opgeschoven.
Het resultaat is (zie ook de afbeelding onder), dat je een banden patroon krijgt. Mijn conclusie is dat dit veroorzaakt wordt door de software. Volgens mij ontstaan de banden door een afronding tijdens de berekening bij een correctie. Omdat het patroon langzaam veranderd bij in- en uitzoomen, is de meeste waarschijnlijke oorzaak de lens-correcties die de software maakt om de vervorming zo klein mogelijk te maken. In mijn voorbeeld kun je zien hoe Nikon de software heeft ingesteld voor het aanpakken van de vervorming, daar waar de banden dichter bij elkaar komen is er meer vervorming. Per band is de vervorming waarschijnlijke pixel of een subpixel. (Misschien een half of misschien 2).
Omdat volgens mij de lichte ring ook veroorzaakt wordt door een correctie, is het mogelijk dat hierbij een vergelijkbaar effect optreedt, dus een afrondings tijdens de berekening. En misschien is deze op soortgelijke manier zichtbaar te maken. (Als eerste de vervormings correctie uitschakelen lijkt mij dan wel nodig). En daarna moet je nog het patroon kunnen herkennen dat dit op zou leveren. De correcties naar de hoek worden groter en daar zou je dan ook meer banden verwachten als het verschijnsel zich voordoet. In de door Richard geplaatste foto's zie ik dit niet. Het kan zijn dat het patroon dat ik nu zie volledig wordt veroorzaakt door de lens-correctie, of dat het daardoor niet zichtbaar is.
Ondertussen ontwikkeld Nikon steeds verder aan camera's en de daarbij behorende software. De lens-correctie fout zoals deze zichtbaar te maken is bij de D7200 met de 18-200, hoeft zich helemaal niet voor te doen bij andere camera's.
Vriendelijke groet,
Ben
Zie
Raar Patroon.Camera: D7200
Objectief: 18-200 VII
JPG (in Raw tref ik het fenomeen niet aan, bij enkele andere lenzen b.v. 8-16 tref ik het fenomeen ook niet aan).
Variaties in de brandpuntsafstand.
De kleur (groen / roze) is zoals door lightroom geproduceerd, door 9 a 10 stops te corrigeren.