NIKKOR Z 40mm f/2

Discussies over objectieven met een vast brandpunt ( Primes ) zoals de 24mm

Onderwerp:

NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Tom » di sep 14 2021 1:52 pm

Vandaag aangekondigd, waarschijnlijk eind van de maand in de winkel:

https://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikk ... z-40mm-f-2

De adviesprijs is slechts 279,00. Géén S-line, maar wel "afgedicht om te voorkomen dat stof en waterdruppels in het objectief komen".

Hier staan voorbeeldfoto's: https://www.dpreview.com/news/253990066 ... -z-40mm-f2

Daar is ook te zien dat het ding een plastic mount heeft. De voorbeeldfoto's zijn naar mijn mening vrij soft.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor jvdme » wo sep 15 2021 5:51 pm

Voor als je lichtsterkte te kort komt met de 25-50mm 😉
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Skippy » do sep 16 2021 7:52 am

Een interessant klein en licht alternatief voor de grotere S-line objectieven. Ik heb begrepen dat de minder complexe opbouw leidt tot minder optische "perfectie" dan van de S-line. Voor degenen die deze te scherp en karakterloos vinden.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor ben42 » do sep 16 2021 7:05 pm

Tom schreef:Daar is ook te zien dat het ding een plastic mount heeft.
Hoe kom je tot deze conclusie ?
Ben
Laatst gewijzigd door ben42 op do sep 16 2021 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor EdvandeZilver » do sep 16 2021 7:35 pm

https://youtu.be/aO3fT1Lyrow

Vanaf minuut 6:00 wordt het vermeld.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Ronald53 » do sep 16 2021 7:36 pm

Idd, dit is kunststof.Afbeelding
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Tom » vr sep 17 2021 10:47 am

Skippy schreef:Een interessant klein en licht alternatief voor de grotere S-line objectieven. Ik heb begrepen dat de minder complexe opbouw leidt tot minder optische "perfectie" dan van de S-line. Voor degenen die deze te scherp en karakterloos vinden.
Ik wil de reviews van de productie-exemplaren nog even afwachten, maar met wat ik gezien heb is hij op 2.0 wel erg soft. De kunststof mount vind ik ook een heel jammere keuze. De kostenbesparing zal nog geen euro zijn.

Met de S-line is Nikon echt heel goed bezig, die objectieven zijn stuk voor stuk enorm goed. 279 euro voor een "matige" prime met kunststof mount is dan eigenlijk best veel geld, ook al is het het goedkoopste Z-mount lensje van Nikon.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Skippy » vr sep 17 2021 11:02 am

Echt slecht zal die Z 40mm niet zijn, hooguit anders. En dat is op zich niet verkeerd want dan is er keuze voor optisch perfect of karakter. Ik verwacht in het centrum mindere scherpte op f2-f4 en sowieso niet zo scherp in de hoeken ook bij kleinere diafragma' als de S-line. Zeg maar net zoals de F 35mm f2. En we leven in het Instagram tijdperk, over bijna elke foto wordt een filtertje gegooid waardoor het voor een grote groep allemaal niet zo nauw luistert zeker bij bekijken op een smartphone. We wachten de reviews af, die zullen binnenkort wel verschijnen. Objectief zal ongetwijfeld snel uitverkocht zijn. Als je er een wil hebben nu bestellen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Tom » vr sep 17 2021 7:27 pm

Als de CA meevalt kan het best leuk zijn hoor, alleen als de sample foto's van Nikon zelf al een iets mindere scherpte laten zien vrees ik voor de resultaten in de praktijk. Daarom ga ik echt de reviews afwachten voor ik 'm bestel.

Je hebt zeker een goed punt met het Instagram tijdperk. Misschien hoor ik dan niet helemaal bij de doelgroep van deze 40mm.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Tom » ma okt 04 2021 7:10 pm

Inmiddels zijn er reviews te vinden van het objectief(je). En het is allemaal behoorlijk positief. In deze video wordt hij vergeleken met de 50/1.8 S-line en de Viltrox 35mm: https://www.youtube.com/watch?v=_9QE7FP7b7w

Dat de 50mm beter is mag geen verrassing zijn. Dat objectief is gewoon heel erg goed. Maar de 40/2 is echt niet slecht.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Skippy » ma okt 04 2021 9:17 pm

Ik vermoed dat alle Z-objectieven minstens "echt niet slecht" zullen scoren. De grootte van de Z-mount geeft de ontwerpers blijkbaar meer speelruimte. Dat is een mooi vooruitzicht. Nikon doet heus wel wat goed, het is alleen heel jammer dat nieuwe objectieven mondjesmaat geïntroduceerd worden en nog later leverbaar zijn.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Tom » do okt 07 2021 7:47 pm

Nou mag dat natuurlijk ook wel voor het geld, want het is niet bepaald budget spul. En dat Nikon wat goed doet ben ik met je eens. Uiterst tevreden met mijn Z spullen. ...die er wel voor zorgden dat alles met F-mount opeens oud aanvoelt. Dat wel.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor ArendV » vr okt 08 2021 10:09 am

Voor wie geïnteresseerd is hier wat testfoto's met de Z40. Eerste indruk is zeker positief, nu nog op pad om "echte" foto's met dit objectief te maken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z 40mm f/2

Berichtdoor Tom » za okt 09 2021 9:54 am

Dat is zeker niet verkeerd. Leuk dat het verschil met de 35 te zien is. Die lijkt op basis van deze foto's wel beter te presteren, maar dat mag geen verrassing zijn.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622




Terug naar “Vaste brandpuntafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten