nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Discussies over objectieven met een vast brandpunt ( Primes ) zoals de 24mm

Onderwerp:

nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor javan » vr sep 18 2020 7:02 pm

Hallo
Even voorstellen
3 Jaar Ervaring in een fotostudio om kunst te fotograferen.
Ook in prive sfeer liefhebber van Insecten fotografie,en andere..
Altijd gewerkt met Fuji ,xt2 en xh1.(Goedkope goede Samyang lenzen en haarscherp)
De Fuji heb ik nu gezien,en de xt4 wilde ik niet kopen vanwege de prijs zeer dicht ligt bij de nikon z6.
Dus de Z6 gekocht met FTZ adaptor

Mijn vraag;

Ik heb een nikon z6 camera,en direct een lens erbij gekocht ,de nikkor z 50mm f/1.8 s .
Ik had vele goede reviews gelezen over deze lens.
Een van de dingen die ik graag doe is Insecten fotograferen.
Met mijn vroegere fuji XH1,met diverse goedkope lenzen +- 300€ lukte de de macro fotografie zeer goed ,zelfs met een goedkope 50-230mm zoomlens
De nikkor z 50mm f/1.8 s lens is goed in zeer veel dingen,maar blijkbaar niet in macro fotografie.
De beelden zijn echt niet zuiver.
Is dit normaal,moet ik een andere lens gebruiken daarvoor?

groeten,jan
Laatst gewijzigd door javan op za sep 19 2020 11:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
javan

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor Patrick » vr sep 18 2020 7:27 pm

Blijkbaar? Je kan toch gewoon van tevoren kijken wat je koopt? Nee, dit lijkt me geen erg geschikt objectief om insecten mee te fotograferen! Ik heb even gekeken en de kortste scherpstelafstand van 40cm valt me nog mee, maar dan nog is de vergrotingsfactor van 0,15 natuurlijk niet erg indrukwekkend. En dat is op 40cm, wat wel heel dichtbij is en veel insecten het insectenpad doet kiezen voordat je een foto kan maken!

Ik zou voor zoiets kijken naar een ander objectief. Een relatief lang macro-objectief. Of een teleobjectief dat redelijk dichtbij kan scherpstellen. Maar deze 50mm is er niet erg geschikt voor. Ik weet niet wat je me "niet zuiver" bedoelt, maar het objectief is vast niet optimaal op korte afstand (daar is ie ook niet op gebouwd), maar je kan controleren of er iets mis mee is door een simpel onderwerp te kiezen (een poppetje of zo) en daar foto's van te maken. Liefst vanaf een goed statief. Dan weet je meer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor javan » vr sep 18 2020 8:15 pm

Heeft er dan iemand ervaring met insecten te fotografen?
En welke lens gebruik je dan.

groeten,jan
javan

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor justme » vr sep 18 2020 8:35 pm

Javan, wat bedoel je met niet zuivere beelden?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor henkk » vr sep 18 2020 9:40 pm

javan schreef:Heeft er dan iemand ervaring met insecten te fotografen?
En welke lens gebruik je dan.

groeten,jan

Welkom op het forum. Er zijn hier heel veel ervaringen met insecten fotograferen. Kijk eens bij macro of diverse specifieke fotodraadjes.

Voor macro met een Z ben je vooralsnog aangewezen op een ftz adapter en het f mount assortiment aan macro spul. Variërend van balgen tot vr lenzen.
Op een Z6 zou ik het zoeken in een 105/2.8 VR met evt een teleconverter 1.7 of 2.0; en een ftz adapter. Of wachten tot er een Z micro lens komt (ongetwijfeld maar wanneer?). Of tussenringen voor Z mount.
De 50/1.8 S is hier niet voor geschikt. Het systeem moet nog groeien. Gelukkig kan er veel met een ftz adapter.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor Ronald53 » za sep 19 2020 9:36 am

Hallo Jan,
Allereerst: Stel je even voor, dat wordt hier gewaardeerd. Dan weten we wellicht ook iets meer over je achtergrond en kennisniveau. Nu ik daarover niets weet stel ik het volgende maar even in Jip en Janneke stijl:
Je Fuji XH1 heeft een APS-C formaat sensor. Je hebt nu Full-Frame. Als je dat vertaalt naar wat je wat brandpuntsafstand gewend was (je noemt zelf een goedkope 50-230mm zoomlens), dan moet je nu dichter op je onderwerp kruipen dan met je zoom op de kortste brandpuntsafstand van 50 mm. En waarschijnlijk gebruikte je die zoom ook op grotere brandpuntsafstanden. Als je dat bijvoorbeeld vaak op 200 mm deed, dan moet je nu naar een lens met uiterste brandpuntsafstand van 300 mm om dezelfde ervaring te hebben wat betreft afstand en beeldvulling. Je gaat dan wel merken dat je een kleinere scherptediepte hebt. Dat kun je waarderen (ik wel) of niet. In dat laatste geval moet je wat meer diafragmeren dan dat je vroeger deed.
Zelf gebruik ik een Z6 met de 105 mm f/2.8 micro Nikkor als ik bewust voor insecten, paddenstoelen en bloemetjes op pad ga. Zie hier een voorbeeld.
Als ik weet dat mijn onderwerp niet goed benaderbaar is, of als ik gewoon een forse wandeling ga maken en niet naast de andere lenzen ook nog de relatief zware 105mm mee wil, dan neem ik in elk geval de standaardzoom (24-70) en de AF-P 70-300 mm mee. Met die laatste kun je ook aardig uit de voeten, als je onderwerp maar niet te klein is. Zie deze en deze voorbeelden in het draadje over libellen en juffers. Er zijn ongetwijfeld alternatieven voor deze 70-300 mm, maar deze (de AF-P versie) is behoorlijk goed en stelt razendsnel en superstil scherp. Hij is tevens niet al te duur en compact en relatief licht.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor Skippy » za sep 19 2020 10:01 am

Aanvulling op het bericht van Ronald, de door hem vermelde objectieven 105mm en 70-300mm zijn F-type. Op een Z6 heb je daarvoor een FTZ-adapter nodig.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor javan » za sep 19 2020 11:22 am

Ronald53 schreef:Hallo Jan,
Allereerst: Stel je even voor, dat wordt hier gewaardeerd. Dan weten we wellicht ook iets meer over je achtergrond en kennisniveau. Nu ik daarover niets weet stel ik het volgende maar even in Jip en Janneke stijl:
Je Fuji XH1 heeft een APS-C formaat sensor. Je hebt nu Full-Frame. Als je dat vertaalt naar wat je wat brandpuntsafstand gewend was (je noemt zelf een goedkope 50-230mm zoomlens), dan moet je nu dichter op je onderwerp kruipen dan met je zoom op de kortste brandpuntsafstand van 50 mm. En waarschijnlijk gebruikte je die zoom ook op grotere brandpuntsafstanden. Als je dat bijvoorbeeld vaak op 200 mm deed, dan moet je nu naar een lens met uiterste brandpuntsafstand van 300 mm om dezelfde ervaring te hebben wat betreft afstand en beeldvulling. Je gaat dan wel merken dat je een kleinere scherptediepte hebt. Dat kun je waarderen (ik wel) of niet. In dat laatste geval moet je wat meer diafragmeren dan dat je vroeger deed.
Zelf gebruik ik een Z6 met de 105 mm f/2.8 micro Nikkor als ik bewust voor insecten, paddenstoelen en bloemetjes op pad ga. Zie hier een voorbeeld.
Als ik weet dat mijn onderwerp niet goed benaderbaar is, of als ik gewoon een forse wandeling ga maken en niet naast de andere lenzen ook nog de relatief zware 105mm mee wil, dan neem ik in elk geval de standaardzoom (24-70) en de AF-P 70-300 mm mee. Met die laatste kun je ook aardig uit de voeten, als je onderwerp maar niet te klein is. Zie deze en deze voorbeelden in het draadje over libellen en juffers. Er zijn ongetwijfeld alternatieven voor deze 70-300 mm, maar deze (de AF-P versie) is behoorlijk goed en stelt razendsnel en superstil scherp. Hij is tevens niet al te duur en compact en relatief licht.
Groet,
Ronald


Hallo,zal me even voorstellen in de vraagstelling.

U bedoeld dus de AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR ?
Is echt niet duur.
Een ftz adaptor heb ik.
Bedankt voor dit grondige antwoord..
groeten,Jan
javan

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor Ronald53 » za sep 19 2020 11:29 am

javan schreef:
Ronald53 schreef:Hallo Jan,
Allereerst: Stel je even voor, dat wordt hier gewaardeerd. Dan weten we wellicht ook iets meer over je achtergrond en kennisniveau. Nu ik daarover niets weet stel ik het volgende maar even in Jip en Janneke stijl:
Je Fuji XH1 heeft een APS-C formaat sensor. Je hebt nu Full-Frame. Als je dat vertaalt naar wat je wat brandpuntsafstand gewend was (je noemt zelf een goedkope 50-230mm zoomlens), dan moet je nu dichter op je onderwerp kruipen dan met je zoom op de kortste brandpuntsafstand van 50 mm. En waarschijnlijk gebruikte je die zoom ook op grotere brandpuntsafstanden. Als je dat bijvoorbeeld vaak op 200 mm deed, dan moet je nu naar een lens met uiterste brandpuntsafstand van 300 mm om dezelfde ervaring te hebben wat betreft afstand en beeldvulling. Je gaat dan wel merken dat je een kleinere scherptediepte hebt. Dat kun je waarderen (ik wel) of niet. In dat laatste geval moet je wat meer diafragmeren dan dat je vroeger deed.
Zelf gebruik ik een Z6 met de 105 mm f/2.8 micro Nikkor als ik bewust voor insecten, paddenstoelen en bloemetjes op pad ga. Zie hier een voorbeeld.
Als ik weet dat mijn onderwerp niet goed benaderbaar is, of als ik gewoon een forse wandeling ga maken en niet naast de andere lenzen ook nog de relatief zware 105mm mee wil, dan neem ik in elk geval de standaardzoom (24-70) en de AF-P 70-300 mm mee. Met die laatste kun je ook aardig uit de voeten, als je onderwerp maar niet te klein is. Zie deze en deze voorbeelden in het draadje over libellen en juffers. Er zijn ongetwijfeld alternatieven voor deze 70-300 mm, maar deze (de AF-P versie) is behoorlijk goed en stelt razendsnel en superstil scherp. Hij is tevens niet al te duur en compact en relatief licht.
Groet,
Ronald


Hallo,zal me even voorstellen in de vraagstelling.

U bedoeld dus de AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR ?
Is echt niet duur.
Een ftz adaptor heb ik.
Bedankt voor dit grondige antwoord..
groeten,Jan

Nee, niet die! Die is voor de DX sensor, dat is ook APS-C, dus kleiner dan de sensor die je nu hebt. Ik heb het over de AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR. Die is groter, zwaarder, en duurder, maar wel geschikt voor de FF (Full Frame) sensor van je Z6. En let op er is ook een AF-S NIKKOR 70-300 mm F4.5-5.6 ED G IF VR, maar die bedoel ik ook niet. Let op de aanduiding AF-P.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor Ronald53 » za sep 19 2020 11:42 am

En let wel op wat ik schreef: De AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR is geen macrolens, daarvoor gebruik ik de 105 mm f/2.8 Micro Nikkor. Kijk vooral naar de opnamen die gemaakt zijn. Deze bijvoorbeeld is een mooie indicatie: Die heb ik geloof in niet gecropt, dichterbij kon ik niet komen want dan zat ik buiten het scherptegebied, maar het gaat hier wel om een joekel van een insect! Ik denk dat het lijf al gauw zo'n 6-7 cm was.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor javan » za sep 19 2020 11:59 am

Ronald53 schreef:En let wel op wat ik schreef: De AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR is geen macrolens, daarvoor gebruik ik de 105 mm f/2.8 Micro Nikkor. Kijk vooral naar de opnamen die gemaakt zijn. Deze bijvoorbeeld is een mooie indicatie: Die heb ik geloof in niet gecropt, dichterbij kon ik niet komen want dan zat ik buiten het scherptegebied, maar het gaat hier wel om een joekel van een insect! Ik denk dat het lijf al gauw zo'n 6-7 cm was.
Groet,
Ronald


Mooie foto's,kleuren zijn echt goed.
Bedankt voor de informatie.

Groeten,ajn
javan

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor ben42 » zo sep 20 2020 10:32 am

Ronald53 schreef:... de 105 mm f/2.8 Micro Nikkor. Kijk vooral naar de opnamen die gemaakt zijn. Deze bijvoorbeeld is een mooie indicatie: Die heb ik geloof in niet gecropt, dichterbij kon ik niet komen want dan zat ik buiten het scherptegebied, maar het gaat hier wel om een joekel van een insect! Ik denk dat het lijf al gauw zo'n 6-7 cm was.
Groet,
Ronald

105 mm Macro 1:1.
Minimum focus afstand levert dan 24 mm bij 36 mm. 6-7 cm past daar niet in. Dus ???
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor Ronald53 » zo sep 20 2020 10:39 am

ben42 schreef:... Dus ???
Ben

Dus was ik niet helemaal duidelijk. In het bericht waaraan jij refereert probeer ik te waarschuwen dat de 70-300 geen macro is, ondanks dat ik er af en toe insecten (libellen of vlinders) mee fotografeer. En ik verwijs vervolgens naar de foto van de libel, die is daarmee gemaakt. De verwarring ontstaat dan wellicht doordat ik probeer aan te geven dat ik die 70-300 niet gebruik voor macrowerk: "daarvoor gebruik ik de 105 mm f/2.8 Micro Nikkor".
Groeten,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor javan » ma sep 21 2020 8:12 am

Op de Nikon Z6 kan je met de Ftz adaptor ook blijkbaar Tamron lenzen gebruiken.
Weten jullie een goede zoom lens van Tamron ?
Wil graag even vergelijken.Ik wil de verste zoom maar toch ook de beste scherpste kwaliteit,de Tamron 18-400 spreekt aan vanwege de goede reviews
en bereik,zou deze 2 echt eens naast elkaar willen testen
Deze gevonden:

Nikon AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR

Tamron 70-300mm F/4-5.6 SP Di VC USD Nikon

Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD Nikon

Past deze op de Z6?iemand ervaring ermee?

Wil gerust 600€ uitgeven

groeten,jan
Laatst gewijzigd door javan op ma sep 21 2020 10:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
javan

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor z 50mm f/1.8 s lens

Berichtdoor Stijn Smits » ma sep 21 2020 9:50 am

Hoi Jan, in heb geen ervaring met bovenstaande lenzen maar je originele vraagstelling ging over macro, zou je dan niet beter een macro lens kopen of is die toepassing je te beperkt?

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten