50/1.2 S

Discussies over objectieven met een vast brandpunt ( Primes ) zoals de 24mm

Onderwerp:

50/1.2 S

Berichtdoor henkk » do okt 29 2020 8:32 pm

Eerder werd dit objectief meegenomen in een draadje samen met de 14-24/2.8 S. Er waren nog geen reacties op behalve
Vincent schreef:Misschien even in 2 aparte draadjes plaatsen want ik denk dat beide objectieven wel de nodige reacties zullen oproepen en dus hun eigen topic verdienen.

On topic: ik denk dat de Z-lijn langzaam aan echt een volwassen camera-lijn aan het worden is! Het 2.8 zoom trio compleet, f4 zooms, goede lichtsterke primes, en ook al keuze in minder professionele objectieven.

En de Z 14-24mm is aanzienlijk compacter en lichter dan de F-mount variant! Dat is altijd winst natuurlijk!


Inderdaad de 14-24/2.8 S maakt gebruikt van de kortere registerafstand voor een optimaler ontwerp. Dat moest er van komen.

De 50/1.2 S daarentegen is fors: 15 cm lang vanaf de bajonet. Canon komt uit met bijna 11 cm en een iets lager gewicht, zo lijkt het voor hun 50/1.2 R. De 58/0.95 S Noct is nauwelijks langer, wel dikker en bijna 2x zwaarder.

Ik heb er nog geen recensies van gezien, ben benieuwd. De 50/1.2 AI-S heeft zo z'n mogelijkheden en beperkingen (scherp bij grote openingen als 2.8 maar gevoelig voor contrasten bij nog grotere openingen; heel mooie weergave vol open bij beperkt contrast zoals sommig kunstlicht), ik ben benieuwd hoe deze nieuwe lens presteert qua weergave op 1.2. Vast een mooie opvolger, zij het wel flink forser (ook in prijs). Leveringen zouden starten in december.

Meer informatie hier: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-z-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/nikkor-z-50mm-f-1-2-s
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50/1.2 S

Berichtdoor Skippy » do okt 29 2020 9:23 pm

Hier een van de eerste ervaringen https://www.youtube.com/watch?v=SE4mOBRP8Mk
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50/1.2 S

Berichtdoor JimNikonZ » wo apr 14 2021 2:37 pm

Dit is mijn derde 50mm met extra lichtsterkte. Ik had eerder de 1.2 Nikkor, de 1.0 Noctilux en nu heb ik de 1.2 S.
De Noctilux was toen ik hem kocht echt een buitenbeentja. Het objectief was vooral bedoeld om zonder flits bij weinig licht nog enigszins bruikbare foto’s te maken. Het boke effect was niet zo bijzonder omdat het mij met een Leica M6 en kodak tri x niet lukte echte scherpte in het onderwerp te krijgen, maar foto’s bij maanlicht of een kaarsvlam waren wel bijzonder. De Nikkor was daarmee wel vergelijkbaar, nergens echt scherp, maar bij een enkel klein lampje al geschikt voor zwart wit negatieven. Bij de sensor van een D810 viel hij echter wel door de mand. De nieuwe S is eigenlijk een veel gewoner objectief, ik bedoel: scherp, veel boke en met een hoge lichtgevoeligheid van de sensor eigenlijk een heel gewoon objectief, waarmee je eigenlijk vrijwel altijd goed scherp kunt stellen en ook scherpe foto’s kunt maken. Voor portretten en museumbezoek is het een fijn objectief, dat snel scherpstelt en een mooie contrastwerking heeft. Achteraf vind ik hem vergeleken met de 1.8 eigenlijk te duur. In de vergelijking zou ik zeggen €1200 maar niet veel meer.
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50/1.2 S

Berichtdoor Skippy » do apr 15 2021 9:04 am

De Z 50mm 1.2 S is een niche objectief, de meerwaarde t.o.v. de uitstekende Z 50mm f1.8 S zit 'm in de extra artistieke mogelijkheden die de grotere lichtsterkte biedt. Of dat het geld waard is zal ieder voor zich moeten bepalen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten