Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Discussies over objectieven met een vast brandpunt ( Primes ) zoals de 24mm

Onderwerp:

Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Berichtdoor Tom » za aug 28 2021 10:15 am

De Z mount is intussen niet meer heel nieuw. In het verre oosten worden al goedkope objectieven geproduceerd voor de Z. Samyang kennen we allemaal wel, maar 7artisans? Dat merk komt met behoorlijk interessante lenzen, als je het mij vraagt. Lenzen die Nikon zelf niet maakt, voor de prijs waar je bij Nikon niet veel meer dan een zonnekap voor kunt kopen.
Denk aan een 35mm F/1.2 (DX) voor iets over of onder, afhankelijk van waar je het koopt, 100 euro :lol: . In een design dat niet misstaat op een Z fc. Ook hebben ze een 35mm f/5.6 pancake. Wel een vast diafragma, en dus wederom MF. Maar daar is de prijs ook naar.

Zijn er al Z gebruikers die dit soort glaswerk op hun body schroeven? Ik ben wel geïnteresseerd in ervaringen!
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Berichtdoor Skippy » za aug 28 2021 12:32 pm

Hoi Tom, gelukkig komen er inderdaad meer niet-Nikon Z-mount objectieven beschikbaar. Hier een link naar een niet 100% actuele lijst https://alikgriffin.com/nikon-z-mount-lenses/.
De meeste niet-Nikkor objectieven zijn "dom", geen elektronica voor samenspel met de camera en geen autofocus. Viltrox heeft inmiddels een serie Z DX-objectieven uitgebracht, met electronica en autofocus.
Zie https://nikonrumors.com/2021/08/19/the-three-new-viltrox-aps-c-autofocus-lenses-for-nikon-z-mount-are-now-available-to-order.aspx/
Dat zou betekenen dat zij de technische specificaties van de Z-mount reverse engineered hebben, een knappe prestatie. Sony heeft overigens een paar jaar geleden de specificaties van de E-mount bewust openbaar gemaakt en die beslissing heeft bijgedragen aan een overvloed van niet-Sony objectieven en daarmee het succes van de Sony cameras.
Helaas heeft Nikon dat niet gedaan, wat mij betreft een fout zeker nu Nikon (ook door omstandigheden zoals COVID en chiptekorten) niet in staat blijkt in een gewenst tempo nieuwe Z-objectieven te introduceren en te leveren.

Opvallend sowieso dat de introductie van de Z fc op dit forum nauwelijks tot reacties heeft geleid. Of eigenlijk ook weer niet, het meerendeel van de bezoekers hier is geen doelgroep.
Ik zie de Z fc als een retro-camera voor een kleine groep oudere gebruikers en met name voor een grotere groep jongeren (vooral in Azië) die een camera als een modeaccessoire zien.
Met name op die laatste groep richten de aanbieders als TTartinsan zich met goedkope objectieven in bijpassende retro-styling, nu ook in kekke kleurtjes.

Ik heb recensies gelezen van niet-Nikkor Z-objectieven of hun niet-Nikon DX-equivalenten en de algemene opinie is dat deze meetbaar minder en optisch "anders" presteren dan de veelgeprezen Nikkor Z-objectieven.
De vraag is of dat minder of anders past bij je fotografie. Veel gebruikers maken een foto, gooien in Instagram er een filter overheen en posten het resultaat. Dat hoeft het niet optisch perfect te zijn
en is wat onscherpte, flare etc. eerder een artistiek voordeel dan nadeel.

Maar om op je vraag terug te komen. Ik heb ervaring met 1 goedkoop niet-Nikkor objectief en wel de Meike Z 50mm f1.7, te koop voor €149. Nu is een 50mm objectief eenvoudig qua opzet dus vrij makkelijk goed
en goedkoop te maken. Dat blijkt uit de resultaten, dit objectief (niet-electronisch, geen autofocus) doet het goed op mijn Z6. Op kleinere diafragma's scherp tot in de hoeken, in combinatie met een Canon 250D close-up lens prima als goedkoop macroalternatief te gebruiken. Hier een link naar mijn foto's op Flickr https://www.flickr.com/photos/lucdeschepper/albums/72157719129443912

Twee voorbeelden

AfbeeldingZ6_DSC6031 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingZ6_DSC6293 by Luc de Schepper, on Flickr

Voor de meer in techniek geïnteresseerden kan ik het Nikongear forum aanbevelen, de gebruikers daar hebben heel veel kennis.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Berichtdoor Tom » zo aug 29 2021 3:08 pm

Dank voor je reactie! Die lijst had ik inderdaad ook gevonden, maar die is zoals je al aangeeft niet meer up to date. De laatste tijd zie ik (gelukkig!) meer en meer objectieven met Z mount verschijnen dus de lijst veroudert nu extra snel.

Ik kwam uit bij de goedkope objectieven omdat ik een compact objectief zoek, om tijdens een wandeling gewoon wat foto's te kunnen maken. Ik vind 50mm hiervoor te lang. Nikon heeft een hele mooie 35mm 1.8, maar die is mij geen 800 euro waard in dit geval. Jouw foto's geven me in ieder geval vertrouwen dat de optiek van die Meike méér dan redelijk is.

Het ontbreken van AF is niet zo'n punt, het gaat voor foto's die ik bij daglicht maak, bij zeg F/8. Dan is al snel álles scherp, en hoef je eigenlijk niet eens (of nauwelijks) aan de focusring te draaien. Ik realiseer me ook dat bijna elk objectief dan tenminste redelijk zal presteren, dus dat is een bijkomende meevaller.

Ik ga het forum van Nikongear eens bekijken. Hoe meer je leest over dit soort objectieven, hoe meer er lijken te bestaan. Een erg leuk onderwerp om over te lezen op een druilerige zondagmiddag.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Berichtdoor Patrick » zo aug 29 2021 3:32 pm

Tom schreef:Het ontbreken van AF is niet zo'n punt, het gaat voor foto's die ik bij daglicht maak, bij zeg F/8. Dan is al snel álles scherp, en hoef je eigenlijk niet eens (of nauwelijks) aan de focusring te draaien.

Selectief met scherpte (kunnen) omgaan vind ik juist de meerwaarde boven de telefoonfoto's die je steeds vaker ziet. Ik schiet gemiddeld veel meer open en bij mijn primes gebruik ik meestal waarden rond de f/2...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Berichtdoor Skippy » ma aug 30 2021 10:45 am

Tom schreef:Dank voor je reactie! Die lijst had ik inderdaad ook gevonden, maar die is zoals je al aangeeft niet meer up to date. De laatste tijd zie ik (gelukkig!) meer en meer objectieven met Z mount verschijnen dus de lijst veroudert nu extra snel.

Ik kwam uit bij de goedkope objectieven omdat ik een compact objectief zoek, om tijdens een wandeling gewoon wat foto's te kunnen maken. Ik vind 50mm hiervoor te lang. Nikon heeft een hele mooie 35mm 1.8, maar die is mij geen 800 euro waard in dit geval. Jouw foto's geven me in ieder geval vertrouwen dat de optiek van die Meike méér dan redelijk is.

Het ontbreken van AF is niet zo'n punt, het gaat voor foto's die ik bij daglicht maak, bij zeg F/8. Dan is al snel álles scherp, en hoef je eigenlijk niet eens (of nauwelijks) aan de focusring te draaien. Ik realiseer me ook dat bijna elk objectief dan tenminste redelijk zal presteren, dus dat is een bijkomende meevaller.

Ik ga het forum van Nikongear eens bekijken. Hoe meer je leest over dit soort objectieven, hoe meer er lijken te bestaan. Een erg leuk onderwerp om over te lezen op een druilerige zondagmiddag.

Graag gedaan, Tom. Zoek je iets voor DX of FX? Overigens heeft Nikon voor de Z-mount voor FX de compacte 24-50mm en voor DX de 16-50mm, ook het overwegen waard. Voor Z DX vind ik de Viltrox 23mm f1.4 AF interessant, zie ook dit draadje op Dpreview https://www.dpreview.com/forums/thread/4596603
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Berichtdoor Tom » ma aug 30 2021 5:24 pm

Patrick schreef:Selectief met scherpte (kunnen) omgaan vind ik juist de meerwaarde boven de telefoonfoto's die je steeds vaker ziet. Ik schiet gemiddeld veel meer open en bij mijn primes gebruik ik meestal waarden rond de f/2...

Dat is een verschil in type fotografie denk ik. Ik kan de schoonheid van een krappe scherptediepte waarderen, maar ik heb (in dit geval) graag alles scherp.

Skippy schreef:Graag gedaan, Tom. Zoek je iets voor DX of FX? Overigens heeft Nikon voor de Z-mount voor FX de compacte 24-50mm en voor DX de 16-50mm, ook het overwegen waard. Voor Z DX vind ik de Viltrox 23mm f1.4 AF interessant, zie ook dit draadje op Dpreview https://www.dpreview.com/forums/thread/4596603

Voor FX. Maar als het voor DX is en op FX alleen wat last van vignettering heeft vind ik het nog geen probleem. Een zwart kader gaat iets te ver. :wink:

De Viltrox is me voor dit doel veel te mooi en prijzig. Hun 85mm 1.8 met Z mount is ook heel interessant, maar dat is een ander topic waard. :lol:

Op https://www.7artisans.co.uk/nikon-z/ staat bijvoorbeeld in aanmerking komend glaswerk. Enorm jammer dat de 35mm pancake een vast diafragma heeft, anders had ik die zo gekocht. De 35/1.2 zijn DX objectieven als ik het goed begrijp, al staat dat op de website alleen bij de MK2 vermeld.

Om eventuele reacties voor te zijn: in F mount objectieven ben ik nu niet geïnteresseerd. Ik heb de FTZ, maar met een platte prime is het dan nog steeds geen compacte combinatie.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Ervaringen met "goedkope" niet-Nikkor objectieven?

Berichtdoor JimNikonZ » do sep 16 2021 1:42 pm

Ik heb een leuke voordelige fisheye die ik wel durf aanraden: de ttartisan 11 mm 2,8
https://youtu.be/4OlN9YoPupI
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten