NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Discussies over macro ? Micro objectieven zoals de ......

Onderwerp:

NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor justme » wo jun 02 2021 8:15 am

2 juni 2021 introduceerde Nikon de eerste twee macro-objectieven, waaronder de NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Afbeelding

Met een reproductieverhouding van 1:1, een onberispelijke scherpstelling en uitstekende beeldreproductiemogelijkheden is de professionele NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S een meester in levensgrote opnamen. Dankzij de middellange telebeeldhoek is dit objectief geoptimaliseerd voor macro-opnamen in foto- of videoformaat en is het ook een geweldig objectief voor gedetailleerde portretten: zowel de scherpte en het contrast als de bokeh zijn ongelooflijk. De bediening is nauwkeurig en flexibel en fotografen kunnen de scherpstelrichting van dit objectief omkeren, wat een voordeel is wanneer ze werken in een diverse productieomgeving.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding


Pre-order kan al bij Nikon.nl, de prijs is € 1099,00 : https://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikk ... f-2-8-vr-s

Youtube review van Ricci Talks:

youtu.be/7RJh7VZrjA4
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Skippy » wo jun 02 2021 9:06 am

Voor de doelgroep vast weer een heel goed presterend Z-objectief. Wat helaas niet uit de bijzonder matige voorbeeldfoto's blijkt ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Huib » wo jun 02 2021 10:19 am

wiebeterpstra schreef:2 juni 2021 introduceerde Nikon de eerste twee macro-objectieven, waaronder de NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S


Met een reproductieverhouding van 1:1, een onberispelijke scherpstelling en uitstekende beeldreproductiemogelijkheden is de professionele NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S een meester in levensgrote opnamen. Dankzij de middellange telebeeldhoek is dit objectief geoptimaliseerd voor macro-opnamen in foto- of videoformaat en is het ook een geweldig objectief voor gedetailleerde portretten: zowel de scherpte en het contrast als de bokeh zijn ongelooflijk. De bediening is nauwkeurig en flexibel en fotografen kunnen de scherpstelrichting van dit objectief omkeren, wat een voordeel is wanneer ze werken in een diverse productieomgeving.



Onberispelijke scherpstelling, uitstekende beeldreproductie, gedetailleerde portretten, scherpte, contrast en bokeh zijn ongelofelijk enz.enz..

Het kan niet op met het strooien van superlatieven en dat voor een objectief wat een paar uur is geïntroduceerd. De voorbeelden zijn nu niet van dien aard dat je mond er van openvalt.

Wacht met spanning de resultaten op macro gebeid af en of het allemaal zoveel beter wordt dan met de oude 105.

Een oudje gemaakt met de 105 micro en d300.

Afbeelding
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Ronald53 » wo jun 02 2021 6:16 pm

henkk: aangepast want identiek aan slot startbericht en hierna geciteerd

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Huib » wo jun 02 2021 7:44 pm

Ronald53 schreef:
youtu.be/7RJh7VZrjA4

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk


En?????

deze video had ik bekeken omdat TS die al geplaatst heeft. Het enige vergelijk is een printplaat en de rest is gemaakt met een z7ii.

Een beetje appels met peren en een nietszeggende review. Welke body met de f 105. Was de spiegel opgeplakt Mu? Immers de z heeft geen... :wink:

Wat me stoort is dat TS iets neerzet zonder enige onderbouwing of aan de hand van goede testen en praktijk voorbeelden. De voorbeelden die in de video worden getoond met ze z kan je met bijna elke objectief maken. Voorlopig is het voor mij een oudje in een nieuw jasje.

Wellicht is het een verbetering maar dan moet je het niet zomaar neerkwakken aan de hand van?
Laatst gewijzigd door Huib op wo jun 02 2021 8:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Ronald53 » wo jun 02 2021 8:00 pm

Huib schreef:En?????
Hier kun je zien wat de eerste impressie van Ricci Talks is, voor wat betreft de nieuwe 105 micro Nikkor. Maar dat had je waarschijnlijk al in de gaten.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Huib » wo jun 02 2021 8:06 pm

Ronald53 schreef:
Huib schreef:En?????
Hier kun je zien wat de eerste impressie van Ricci Talks is, voor wat betreft de nieuwe 105 micro Nikkor. Maar dat had je waarschijnlijk al in de gaten.


Laten we het erop houden dat in het land der blinden eenoog Koning is.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Ronald53 » wo jun 02 2021 8:33 pm

Huib schreef:Laten we het erop houden dat in het land der blinden eenoog Koning is.
Vind ik best. Ik ken Ricci niet, zag wel ooit een filmpje over de Z 24-200, maar of-ie aan een oog blind is weet ik niet. Ik was op zoek naar iemand die nu al ervaring met deze lens heeft opgedaan. Maar ik begrijp dat jij het oordeel van Ricci niet hoog hebt zitten. Zijn er anderen waar je meer vertrouwen in hebt? Thom Hogan misschien?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor justme » wo jun 02 2021 10:29 pm

Wat me stoort is dat TS iets neerzet zonder enige onderbouwing of aan de hand van goede testen en praktijk voorbeelden. De voorbeelden die in de video worden getoond met ze z kan je met bijna elke objectief maken. Voorlopig is het voor mij een oudje in een nieuw jasje.


Dit stuit me toch wel tegen de borst, van ongestoord link dumpen wordt weinig van gezegd, maar als er energie gestoken wordt in het aanleveren van verse en recente informatie wordt het niet goed bevonden.

Is de z 70-200 ook dan niet een oudje in een nieuw jasje?
Beetje kort door de bocht lijkt me zo.

Erg jammer!!!

Ben zelf als Z gebruiker erg blij dat een MC objectief bijgevoegd is aan de collectie. De F mount is nog steeds ongekend populair, dat zal met deze minstens zo zijn verwacht ik.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Ronald53 » do jun 03 2021 8:24 am

Ronald53 schreef:henkk: aangepast want identiek aan slot startbericht en hierna geciteerd

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Oh, inderdaad. Ik heb dat slot gemist. Waarschijnlijk op de daarboven staande link van de pre-order geklikt, en niet teruggebeld naar het bericht. Excuses.
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Huib » do jun 03 2021 9:29 am

wiebeterpstra schreef:
Wat me stoort is dat TS iets neerzet zonder enige onderbouwing of aan de hand van goede testen en praktijk voorbeelden. De voorbeelden die in de video worden getoond met ze z kan je met bijna elke objectief maken. Voorlopig is het voor mij een oudje in een nieuw jasje.


Dit stuit me toch wel tegen de borst, van ongestoord link dumpen wordt weinig van gezegd, maar als er energie gestoken wordt in het aanleveren van verse en recente informatie wordt het niet goed bevonden.


U schrijft onderhand bericht nadat het objectief slechts een paar uur is aangekondigd. Plaatst een nietszeggende video van een pre productie model waar de vergelijking kant nog wal raakt.

Met een reproductieverhouding van 1:1, een onberispelijke scherpstelling en uitstekende beeldreproductiemogelijkheden is de professionele NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S een meester in levensgrote opnamen. Dankzij de middellange telebeeldhoek is dit objectief geoptimaliseerd voor macro-opnamen in foto- of videoformaat en is het ook een geweldig objectief voor gedetailleerde portretten: zowel de scherpte en het contrast als de bokeh zijn ongelooflijk. De bediening is nauwkeurig en flexibel en fotografen kunnen de scherpstelrichting van dit objectief omkeren, wat een voordeel is wanneer ze werken in een diverse productieomgeving.



Is de z 70-200 ook dan niet een oudje in een nieuw jasje?
Beetje kort door de bocht lijkt me zo.

Ik schrijf 'voorlopig' is het voor mij.... en uw inbreng met veel superlatieven en gebaseerd op zeer dun ijs, vind ik voorbarig. Dat mag toch?

De z 70--200 2.8 heeft zich inmiddels bewezen een zeer goed objectief te zijn en een verbetering t.o.v. de oude F. Deze constatering is wel aan de hand van een aantal toonaangevende fotograven, zorgvuldige vergelijking en ruime gebruikers ervaring.

Erg jammer!!!

Ben zelf als Z gebruiker erg blij dat een MC objectief bijgevoegd is aan de collectie. De F mount is nog steeds ongekend populair, dat zal met deze minstens zo zijn verwacht ik.


Het is fijn dat er nu ook een macro versies is toegevoegd aan de range maar of dit nu zo wereldschokkend is te noemen en of het een spectaculaire verbetering is t.o.v. de oude versie moeten we nog bezien.

Het woord bokeh is ook gevallen en wat mij opvalt aan nieuwe generatie objectieven is dat een aantal zijn 'dood' gecorrigeerd. Scherp dat wel maar karakterloos.

Gebruik zelf de z6 met de 1.8 50mm en 24-70 f4. Prima reis en reportage combi maar wel rigide.

Overins geef ik nog altijd de voorkeur aan DX voor macro.

Mocht u onverhoopt tot aanschaf overgaan dan wens ik u veel plezier met dit objectief en zie graag de praktijkresultaten tegemoet.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor EdvandeZilver » do jun 03 2021 10:32 am

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor RVK » do jun 03 2021 10:47 am

Persoonlijk vind ik de aankondiging wat mager, 2 macrolenzen (ongetwijfeld goed, maar daar zijn er meer van), een roadmap die niet veranderd en een vooraankondiging van 2 pancake lenzen.

Als ik dat vergelijk met wat de collega's allemaal aankondigen dan is dat niet echt veel. Waar blijven de 200/400 , 24/105 en 200/600 en waarom niet wat meer informatie over de rest van de lenzen in de roadmap ?

B.V. uitgaande van de rondgaande informatie van de Canon R3 (moet natuurlijk wel eerst waar gemaakt worden) dan zal de Z 9 toch echt wel een heel goede camera moeten worden wil hij mee kunnen komen met de R3 en A1 , en ook hier weinig of geen informatie van Nikon.

Sorry Nikon maar voor mij, als langjarige Nikon klant is het tot nu toe “to little to late”.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Ronald53 » do jun 03 2021 11:07 am

De nieuwe Z MC 105mm is in elk geval geen F micro die ze in een nieuw jasje hebben gestopt. De opbouw is totaal anders:
De nieuwe Z MC:
Afbeelding
En de F-versie:
Afbeelding
Als het erom gaat iets over de kwaliteit te kunnen zeggen, dan zijn er de door Nikon zelf beschikbaar gemaakte MTF grafieken:
De Z-versie:
Afbeelding
En de F-versie:
Afbeelding
Ik ga mij vervolgens niet wagen aan een uitspraak over of en in welke mate je in de praktijk het verschil gaat zien, maar als iemand niet weet hoe hij/zij de grafieken moet interpreteren, dan heeft Nikon zelf een korte uitleg, hier.
En mocht dit objectief te hard voor je tekenen, dan heeft Nikon getuige de accessoires op deze pagina daar ook een oplossing voor:Afbeelding
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S

Berichtdoor Skippy » do jun 03 2021 12:50 pm

RVK schreef:Persoonlijk vind ik de aankondiging wat mager, 2 macrolenzen (ongetwijfeld goed, maar daar zijn er meer van), een roadmap die niet veranderd en een vooraankondiging van 2 pancake lenzen.

Als ik dat vergelijk met wat de collega's allemaal aankondigen dan is dat niet echt veel. Waar blijven de 200/400 , 24/105 en 200/600 en waarom niet wat meer informatie over de rest van de lenzen in de roadmap ?

B.V. uitgaande van de rondgaande informatie van de Canon R3 (moet natuurlijk wel eerst waar gemaakt worden) dan zal de Z 9 toch echt wel een heel goede camera moeten worden wil hij mee kunnen komen met de R3 en A1 , en ook hier weinig of geen informatie van Nikon.

Sorry Nikon maar voor mij, als langjarige Nikon klant is het tot nu toe “to little to late”.

RVK

Mee eens, maar er zijn (denk ik) een aantal redenen voor; invloed COVID-19, herstructurering bij Nikon en grondstoffentekort m.n. chips. Nikon is veel kleiner dan Sony en Canon en heeft minder veerkracht om hier flexibel mee om te gaan. Mijn advies (zonder garantie haha), koop van het nu niet aan Nikon bestede geld aandelen ASML en grondstoffen :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Macro / Micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten