Macro voorzetlens

Discussies over macro ? Micro objectieven zoals de ......

Onderwerp:

Macro voorzetlens

Berichtdoor Maris » ma feb 14 2022 11:14 pm

Hallo!

Ik wil graag een macro voorzetlens aanschaffen, maar ik vroeg me af op welk objectief hij moet. Ik heb een 18-55 mm en 55-300 mm.
Met welk objectief gebruik je dus zo’n voorzetlens?
Maris

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor justme » di feb 15 2022 8:19 am

Heb geen ervaring met macro-filters of zgn. close-up filters. Je bent sterk afhankelijk van de filtermaat, de ene heeft 55mm en de ander 58mm als ik het goed heb. Daarmee is het al lastig.

Wanneer je tussenringen zou gaan gebruiken, ook wel extension tubes genoemd, dan heb je geen hinder van filtermaat ( wel het 'gedoe' van wisselen ). Echter kun je de ringen praktisch met iedere lens gebruiken.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Maris » di feb 15 2022 9:03 am

Ah kijk. Ja mijn objectief van 55-300 mm is 58 mm. Alleen wist ik dus niet of deze dan geschikt is voor het gebruik van de voorzetlens. Omdat deze objectief eigenlijk voor verre onderwerpen is en macro juist van dichtbij.
Maris

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor ben42 » di feb 15 2022 3:57 pm

Voorzetlenzen:

Voorzetlenzen, een setje van 4 (+1,+2,+4,+10) kun je al voor 30 Euro vinden op het internet. Eigenlijk een soort (lees-)bril voor je objectief en dan in plaats van pootjes om de oren een schroefdraad voor op de lens.

Op zich niet al te duur om mee te beginnen, natuurlijk mag je niet hetzelfde resultaat verwachten als een (veel duurdere) macro lens, verder ook niet zo heel flexibel. Voordeel is dat deze lenzen het functioneren (behalve de scherpstelafstand) van de objectieven niet beinvloeden, de objectieven blijven volledig werken. (AF / diafragma / belichting). Daar waar tussenringen vaak een aantal functies flink kunnen beinvloeden. (B.v. geen belichtings automaat, geen AF).

Een +1 geeft een scherpstelafstand van 1 meter als het objectief op oneindig staat. De +10 geeft een scherpstelafstand van 10 cm als het objectief op oneindig staat. De de AF kan nog een klein beetje dichterbij scherpstellen maar niet veel.

In het algemeen zijn voorzetlenzen van een matige kwaliteit en zijn de objectieven waarop ze gebruikt zijn zeker niet geoptimaliseerd voor dit soort gebruik. Tussenringen en omkeerringen leveren vaak een betere kwaliliteit, maar zijn veel lastiger om mee te werken.

Door de bezwaren van deze voorzetlenzen worden ze niet veel gebruikt.
(Ik gebruik nog wel eens mijn telefoontoestel of mijn compactcamera voor het maken van Macro foto's, deze zijn gemakkelijker in gebruik dan mijn Nikon).

Ben
(Met duurdere voorzetlenzen of voorzetlenzen gemaakt voor een specifiek objectief heb ik geen ervaring, die zullen een beter resultaat opleveren, maar de werkwijze blijft gelijk).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Skippy » di feb 15 2022 4:10 pm

Zoals Ben meldt, alle waar naar zijn geld. Er zijn wel redelijke te koop, ik heb en gebruik de Canon 250D deze is in 55mm uitvoering te koop voor € 59,95. Dit is een goede voorzetlens.

Enkele voorbeelden

Foto's gemaakt met een Nikon Z6 + Meike Z 50mm f1.7 waarvan de minimale focus afstand 50cm is, jouw Nikkor 18-55mm heeft een minimum focus afstand van 28cm dus bloemetjes kunnen groter worden afgebeeld.

AfbeeldingZ6_DSC6413 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingZ6_DSC6293 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Brutus » wo feb 16 2022 10:59 am

Niet onbelangrijk is dat voorzetlenzen geen licht wegnemen.
Tussenringen doen dat wel, het kan meerdere stops schelen.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor ben42 » wo feb 16 2022 11:24 am

Skippy schreef:ik heb en gebruik de Canon 250D deze is in 55mm uitvoering te koop voor € 59,95. Dit is een goede voorzetlens.

youtu.be/qfD932vKipY
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Maris » wo feb 16 2022 12:12 pm

Bedankt voor alle reacties! Ik heb nu eerst voorzetlenzen besteld voor de 58 mm.
Ik ga dit eerst proberen en als dat niet bevalt zal ik eens kijken naar de tussenringen.
Maris

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Skippy » wo feb 16 2022 12:48 pm

Waarom voor de 55-300mm en niet voor de 18-55mm? De 55-300mm heeft een minimum focus distance van 1,4 meter dus dat schiet niet op voor macro's. Nou ja, je kan altijd nog een stepup ring van 55mm naar 58mm kopen kun je de voorzetlens op beide gebruiken. Tussenring lijkt mij geen oplossing want dan vervalt de elektronische koppeling en daarmee bij deze objectieven de mogelijkheid het diafragma te verstellen.
Laatst gewijzigd door Skippy op wo feb 16 2022 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Maris » wo feb 16 2022 1:00 pm

Skippy schreef:Waarom voor de 55-300mm en niet voor de 18-55mm? De 55-300mm heeft een minimum focus distance van 1,4 meter dus dat schiet niet op voor macro's. Nou ja, je kan altijd nog een stepup ring van 55mm naar 58mm kopen kun je de voorzetlens op beide gebruiken. Tussenring lijkt mij geen oplossing want dan vervalt de elektronische koppeling en daarmee de mogelijkheid het diafragma te verstellen.


Iemand zei tegen me dat ik een lens moest nemen voor het objectief dat zover mogelijk kan inzoomen zodat ik nog dichter op het onderwerp kan komen wat betreft macro.
Maris

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Skippy » wo feb 16 2022 1:06 pm

Ok, zou kunnen veel succes en het zou leuk zijn als je de resultaten hier laat zien.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro voorzetlens

Berichtdoor Maris » wo feb 16 2022 1:10 pm

Skippy schreef:Ok, zou kunnen veel succes en het zou leuk zijn als je de resultaten hier laat zien.


Ik wist zelf ook niet welke ik nou moest hebben hoor. Of het voor de 15-18 of 55-300 moest zijn. Maar ik ga dit proberen en zal het resultaat laten zien!
Maris

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro / Micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten