Nieuw model APS

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Nieuw model APS

Berichtdoor Alexandre » di jun 15 2021 12:17 pm

Dag allemaal,
Is er al iets meer bekend over de nieuwe APS retrolook camera, de Zfc?

https://photoetmac.com/2021/06/fuite-le ... ver-nikon/

Alexandre
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Ronald53 » di jun 15 2021 1:09 pm

Hallo Alexandre,
- Er zijn wel geruchten, maar nog geen officiële mededelingen. Voor de geruchten moet je hier zijn: https://nikonrumors.com/
- En welkom op het forum. Velen hier stellen het op prijs als je je even voor wilt stellen in de rubriek die daarvoor is aangemaakt: viewforum.php?f=16
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Alexandre » di jun 15 2021 3:03 pm

Hallo Ronald,
Ben al meer dan 10 jaar lid hier, alleen mijn account is veranderd na een verhuizing. Waar de oude gegevens zijn is onduidelijk. Ik zal mezelf opnieuw introduceren.

Groet, Alexandre
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Richard » di jun 15 2021 5:58 pm

Dit zijn er nog en kan je naar toe als je wil.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor pimmetje » do jul 01 2021 9:22 pm

pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor JJG » do jul 01 2021 10:46 pm

Als er nou een Digitale F3 kwam? Haha. Nouja, deze lijkt er een beetje op.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Ed Post » vr jul 02 2021 2:40 pm

Door Nikon wordt je op Facebook al een hele tijd doodgegooid met berichten over deze camera. De looks van de FM/FE staan hem erg goed. Maar waarom geen FX??? In dat geval had ik het wel interessant gevonden, maar DX-formaat zie ik echt niet (meer) zitten.

https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... siast/z-fc

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Tom » za jul 03 2021 1:59 pm

Ed Post schreef:Maar waarom geen FX???

Verbaasde mij ook, net als de lage prijs.

Het uiterlijk van de camera doet denken aan een op de hobbyist die bereid is behoorlijk geld uit te geven aan iets moois gericht apparaat. De specificaties doen door het DX formaat en de prijs meer denken aan een instap systeemcamera.

Van mij mogen ze zo een body uitbrengen met F mount en FX sensor. Want een FTZ op deze body is geen porum. Oud AI glaswerk wel.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor ReneG » za jul 03 2021 4:30 pm

Vandaag in handen gehad op de fotofair. Ik moet zeggen dat ik stiekem toch wel een interessante camera vind 'voor erbij'. Hij is compact (wel wat zwaarder dan een compact) en de meegeleverde lens is prima. Er is ook een bijpassende 28mm f/2.8. Wat me erg aanspreekt is dat je weer heel veel fysieke knoppen hebt voor de bediening, wat me bijvoorbeeld op een Z50 nogal tegenvalt. De bouw leek ook uitstekend en degelijk. Het voelde als een camera die vele jaren mee kan.

Dit kon voor mij wel eens een interessante camera zijn voor citytrips of als ik niet direct van plan ben om foto's te maken. En het is ook instap in de Z wereld, tot er modellen komen met een betere EVF die beter past bij wat ik het meeste doe, snelle actiefotografie.

Dat er een DX sensor in zit vind ik zelf minder spannend, die van de D500 is uitstekend en zou ik zo inzetten als reserve voor mijn FX camera's. (de sensor in de ZFC is hetzelfde of beter) Ja je hebt wat minder scherptediepte, ISO en dynamisch bereik, maar daarentegen doet hij niet niet of nauwelijks onder voor wat oudere fullframes als een D700. Gezien de prijs dus best wel interessant. En een heel andere camera dan wat ik tot nu toe heb, dus het vult wel mooi aan.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Ed Post » za jul 03 2021 4:41 pm

Mijn bezwaar is dat al mijn oude AI(S) objectieven, die er zo mooi bij passen, allemaal hun groothoekeigenschappen kwijtraken door het DX formaat.
Als je een retro Nikon op de markt brengt, zorg er dan ook voor dat deze volledig compatibel is met de objectieven die erbij passen, dus FX is een must.
Met mijn oude D700 kan ik dit allemaal wel gebruiken, en dus heeft deze mijn voorkeur.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Karina2 » za jul 03 2021 6:35 pm

ReneG schreef:Vandaag in handen gehad op de fotofair. Ik moet zeggen dat ik stiekem toch wel een interessante camera vind 'voor erbij'. Hij is compact (wel wat zwaarder dan een compact) en de meegeleverde lens is prima. .


Ha Rene, ik deel je interesse. Heb je ook gezien of daar dit weekend een aantrekkelijke introductie/beurs aanbieding voor geldt?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor ReneG » za jul 03 2021 6:53 pm

Karina2 schreef:Ha Rene, ik deel je interesse. Heb je ook gezien of daar dit weekend een aantrekkelijke introductie/beurs aanbieding voor geldt?


Hij is nog niet verschenen (eind juli pas) dus helaas nog niet te koop op de beurs. Wel te bezichtigen en proberen bij de Nikon stand.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Patrick » za jul 03 2021 6:53 pm

Ze hebben goed gekeken naar Fujifilm. Maar deze camera kan wat mij betreft niet interessant zijn zonder een passen ecosysteem. Nikon heeft bijvoorbeeld niet voldoende APS-C gebaseerde primes wat mij betreft. Dus wachten op de FX versie?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Karina2 » za jul 03 2021 7:28 pm

ReneG schreef:
Karina2 schreef:Ha Rene, ik deel je interesse. Heb je ook gezien of daar dit weekend een aantrekkelijke introductie/beurs aanbieding voor geldt?


Hij is nog niet verschenen (eind juli pas) dus helaas nog niet te koop op de beurs. Wel te bezichtigen en proberen bij de Nikon stand.
Ja, ik zag het, maar soms kan het op voorinschrijving tegen speciale (introductie)prijs.
Had me marketingtechnisch voor zowel Nikon als beurspartners wel interessant geleken; uitproberen bij de Nikon-stand en op voorinschrijving tegen speciale beursprijs bij de retail-partners bestellen. Een beurs lijkt me juist uitermate geschikt voor zoiets. Helaas, maar dank voor je snelle terugkoppeling, René.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw model APS

Berichtdoor Karina2 » za jul 03 2021 7:35 pm

Patrick schreef:Ze hebben goed gekeken naar Fujifilm. Maar deze camera kan wat mij betreft niet interessant zijn zonder een passen ecosysteem. Nikon heeft bijvoorbeeld niet voldoende APS-C gebaseerde primes wat mij betreft. Dus wachten op de FX versie?
Wachten wordt het sowieso, of het nu op DX of FX is[emoji6]
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten