sensor reiniging

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

sensor reiniging

Berichtdoor aartvj » wo okt 14 2020 3:23 pm

Ik heb nu bijna een jaar mijn Nikon Z50 en heel tevreden. Vooral op reis en bij straatfotografie is het een ideale camera maar omdat er geen spiegel inzit, wordt de sensor sneller vuil. Is het een optie om het zelf schoon te maken en wie heeft daarvoor tips?
Gebruikersavatar
aartvj

Clublid
Berichten: 12


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor reiniging

Berichtdoor Hans Braakhuis » do okt 15 2020 9:55 am

Er zijn meerdere opties:
Zelf doen, met behulp van een blaasbalg, die ik alleen daarvoor gebruik en geheel stofvrij is opgeborgen.
Zelf doen met behulp van "schoonmaakmiddelen" uit de fotowinkel. Weet van mezelf dat mij dat toch niet gaat lukken, ben er nooit aan begonnen, en lees op dit forum goede en slechte ervaringen.
Zelf doen, naar een winkel gaan en het hun vragen, prijs van hoog tot laag, kwaliteit idem. De slechtse manier die ik wel eens heb gezien, met een spuitbus met drijfgas, de binnenkant schoon spuiten. En de vlekken van het drijfgas, dat veelal nog vochtig is!
Zelf doen, in de auto en eens per jaar op audientie bij Nikon Service in Beverwijk.

Nog een truuc: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=sensorreiniging+site%3Ahttps%3A%2F%2Fforum.nikon-club-nederland.nl
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor reiniging

Berichtdoor EdvandeZilver » do okt 15 2020 11:46 am

aartvj schreef:Ik heb nu bijna een jaar mijn Nikon Z50 en heel tevreden. Vooral op reis en bij straatfotografie is het een ideale camera maar omdat er geen spiegel inzit, wordt de sensor sneller vuil. Is het een optie om het zelf schoon te maken en wie heeft daarvoor tips?

Dat vroeg je hier ook: viewtopic.php?f=124&t=71761&p=923048#p923047 en daar stond ook een antwoord.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor reiniging

Berichtdoor aartvj » do okt 15 2020 6:46 pm

sorry voor de dubbelplaatsing maar bedankt voor de tips
Gebruikersavatar
aartvj

Clublid
Berichten: 12


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor reiniging

Berichtdoor Patrick » do okt 15 2020 6:51 pm

aartvj schreef:maar omdat er geen spiegel inzit, wordt de sensor sneller vuil.

Zou het? Ik denk eerder dat dat gewapper van een spiegel de boel eerder erger maakt dan minder erg...

Zonder spiegel is het trouwens wel veel eenvoudiger schoonmaken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor reiniging

Berichtdoor henkk » do okt 15 2020 7:49 pm

Daarom is er de mup-functie. Of probeerde jij vroeger de sensor schoon te maken met de spiegel omlaag :crazy:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: sensor reiniging

Berichtdoor Patrick » vr okt 16 2020 1:17 pm

Het blijft oppassen met die spiegel weggeklapt. Daarnaast zit de sensor zelf vrij diep in het spiegelhuis. Bij een systeemcamera is het allemaal veel makkelijker bereikbaar. Zeker met zo'n grote vatting als de Nikon-Z heeft!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast