Weekje proeven aan een Z50

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Skippy » do feb 04 2021 1:44 pm

Nikkormaat schreef:Is er iemand die ook het boek van Hieke Jasper over de Z camera's bezit en een vergelijking kan maken?

Een vergelijk met het e-book van Thom Hogan neem ik aan? Ik heb beide. Het boek van Heike Jasper is een prima boek voor iedereen die op zoek is naar (prima in het Nederlands vertaalde) duidelijke geschreven en goed ingedeelde informatie over de mogelijkheden van de Z-cameras (en bijpassende objectieven) en hoe deze het beste te gebruiken. Dit boek heeft daarmee absoluut een meerwaarde t.o.v. de handleiding. Het e-book van Thom Hogan gaat veel dieper en zie ik niet als een boek dat je voor je plezier gaat lezen maar als een (in het Engels geschreven) naslagwerk om gericht op onderwerpen te zoeken en dan alle relevante informatie te vinden die je maar kunt wensen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Harry Dekkers » do feb 04 2021 4:28 pm

henkk schreef:Ik weet niet hoe een iMac werkt maar als je boven 100 % gaat vergroten introduceer je m.i. allerlei onscherptes die niet uit de camera komen. Of juist verscherpingen waarvoor hetzelfde geldt. Geen goede vergelijkingsbasis.
.
Ik begrijp de voornoemde redenering m.b.t. de iMac niet . Als ik de beide opnamen onbewerkt in Photoshop 22.1.1 open zie ik bij een vergroting van 6400% [kun je de pixels zien een iets beter resultaat bij de Z50.
Laatst gewijzigd door Harry Dekkers op do feb 04 2021 4:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor henkk » do feb 04 2021 4:42 pm

Wat ik bedoel is het volgende. Als ik 100 % vergroot weergeef, komen de pixels van de foto 1 op 1 op het scherm. Als ik meer dan 100 % ga vergroten, zie ik (steeds groter wordende) blokken waarbij elke beeldpixel door meer pixels van het beeldscherm wordt weergegeven. Een lijn wordt een zaagtand. Dan kan ik geen scherpte meer beoordelen. Mijn editor gaat tot max 3200% en dan zijn de blokken enorm.
Maar misschien bedoelen we iets anders met het %%. Vandaar mijn opmerking dat ik een iMac niet ken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Ronald53 » do feb 04 2021 6:39 pm

Skippy schreef:
Nikkormaat schreef:Is er iemand die ook het boek van Hieke Jasper over de Z camera's bezit en een vergelijking kan maken?

Een vergelijk met het e-book van Thom Hogan neem ik aan? Ik heb beide. Het boek van Heike Jasper is een prima boek voor iedereen die op zoek is naar (prima in het Nederlands vertaalde) duidelijke geschreven en goed ingedeelde informatie over de mogelijkheden van de Z-cameras (en bijpassende objectieven) en hoe deze het beste te gebruiken. Dit boek heeft daarmee absoluut een meerwaarde t.o.v. de handleiding. Het e-book van Thom Hogan gaat veel dieper en zie ik niet als een boek dat je voor je plezier gaat lezen maar als een (in het Engels geschreven) naslagwerk om gericht op onderwerpen te zoeken en dan alle relevante informatie te vinden die je maar kunt wensen.
Ik heb het e-book van Thom. Dat heeft het voordeel dat het bijgewerkt is naar de laatste firmware versie. Maar het is i.d.d. ontzettend gedetailleerd. Het Engels is geen probleem, maar het is wel wat lastig om er de informatie uit te halen die aansluit bij mijn niveau en intenties. Vraagje: Welke firmware versie wordt behandeld in het boek van Heike?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 04 2021 6:53 pm

Ik heb contact gehad met de uitgever van Duuren. Ik heb niet naar firmware gevraagd. Wel of er een nieuwe uitgave komt die de ten opzichte van de Z6 aan de Z6ll toegevoegde eigenschappen vermeld. Men kon mij daarover geen uitsluitsel geven. Zelfs niet of er te zijner tijd een aanvulling op het bestaande boek zou komen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten