Weekje proeven aan een Z50

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor DannySan » do jan 14 2021 10:22 am

Hoi allemaal,

in mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn D7100 heb ik dankzij een fotowinkel in het Noorden des lands gisteren een nieuwe Z50 als demo meegekregen. Ik ga mijn ervaringen en vergelijk vastleggen en in dit topic verder uitwerken.
Ik zal dit topic dan verder aanvullen/uitwerken.

Zijn er nog vragen vanuit het NCN Forum over zaken die ik dan ook meteen kan bekijken/testen?
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor justme » do jan 14 2021 10:44 am

Met name de controls, hoe jou deze stap bevalt ten opzichte van een D7100 familie

Qua omvang is het een duidelijk verhaal, kleiner lichter, zal qua balans enorm wennen zijn wanneer je met F mount glas aan de gang kunt ( met ftz adapter? )

Je hebt eerder een D3100? gehad? Ben wel nieuwsgierig of je de z50 meer vind lijken daarop of toch meer neigt naar de d7100?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor DannySan » do jan 14 2021 12:19 pm

Hoi Wiebe, goede vragen :thumbup:

Ik heb de body + de FTZ adapter inderdaad. Geen Z-mount objectieven erbij.
Mijn eerste camera was een D3100 inderdaad.
Ik zal deze vragen dan meenemen :)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Tony D » do jan 14 2021 7:41 pm

Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaring met de elektronische zoeker. Ik begrijp van mensen die de Z6 en de Z6 Ii hebben dat die nieuwe aanzienlijk beter werkt.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jan 15 2021 9:32 am

Beschrijf gewoon de camera en de verschillen met de camera die je nu hebt. Wat is beter, leuker, wat mis je, enz.

Voor mij zou de Z50 te overwegen zijn omdat het de enige camera is met een ingebouwde flitser. Kun je daarmee andere flitsers aansturen, staat ws ook wel in de handleiding. Wat ik weer zal missen is de extra VR mogelijkheid die de Z6, Z7 wel hebben. Reden om niet voor een Z50 te gaan. Voor mij geen crop, ik werk graag met 14 mm op fullframe.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor justme » vr jan 15 2021 10:33 am

Scherp wat betreft die flitser inderdaad, ging er eigenlijk al vanuit dat deze er ook hier niet op zou zitten.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Bert vD » vr jan 15 2021 11:56 am

Ben sowieso benieuwd Danny. Je vorige evaluatie van de D7100 vond ik erg informatief en leuk. Wat Nikon betreft houd ik t bij de D90 (naast Olympus OMD). Veel plezier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1464


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jan 15 2021 12:35 pm

Op CameraDecision.com kun je camera's aanklikken ter vergelijk. Wellicht een handig hulpmiddel.

https://cameradecision.com/compare/Niko ... -Nikon-Z50
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor justme » vr jan 15 2021 1:04 pm

daar haal je idd best veel info vanaf, maar hoe zo'n kleinere body zoals de z50 zich gaat verhouden zal wel tekenend zijn verwacht ik hier. Ik denk, aangezien hij eerder de d3100 heeft gehad, dat dit weer een stapje terug voelt ten opzichte van z'n d7100
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Peter » vr jan 15 2021 10:10 pm

leuk, benieuwd !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor DannySan » wo jan 20 2021 10:35 am

Hey allemaal,

bedankt voor al jullie reacties, hierbij mijn bevindingen na een weekje met de Z50.

Het eerste woord wat duidelijk naar voren komt is: klein :shock:
De Z50 is érg klein en licht, compact, smal, draagbaar (geef het maar een naam) en voor het eerst in 8 jaar heeft mijn vrouw ook weer eens wat foto's gemaakt (vanwege haar reuma is het vasthouden van een D7100 en een lens echt niet mogelijk) en ook onze dochter ging er mee aan de haal.

Voor mij blijkt de Z50 echter té klein, dat had ik na een dagje stoeien al door. Dit niet volledig door de breedte/hoogte maar vooral de diepte, ik hou 'hand over' of de grip is echt te klein voor mijn (niet zo erg grote) mannenhanden. En de body is daarnaast ook érg licht.

Daarnaast is het natuurlijk altijd wennen aan de knop-layout maar uit een aantal dingen kom ik niet.

Hieronder een tweetal foto's, de Z50 achterkant en de D7100 achterkant:

Z50:
Afbeelding

D7100:
Afbeelding

Hier komt - voor mij dan - het grootste minpunt naar voren: vanwege het formaat van de Z50 in combinatie met mijn handen kan ik niet goed bij de multi-selector om het scherpstelpunt te verplaatsen. Voor portretfotografie toch écht wel een dingetje. Bij het gebruiken van de AE-L/AF-L knop als focusknop (backbutton-focus) kom ik ook ruimte te kort en blijkt dit knopje eigenlijk ook nét te klein.
Ik krijg kramp in mijn rechterhand bij het gebruik van de Z50, en dat is gecombineerd met het niet goed bereikbaar zijn van de juiste knoppen een deal-breaker.

De Z50 is geen sléchte camera, dat niet; want door een aantal dingen was ik ook bijzonder verrast. De helderheid en duidelijkheid van het LCD-scherm (in combinatie met de touch-functie), de helderheid en het zéér prettig werken van de EVF (top!). Ik moest de helderheid zelfs terugschroeven :mryellow: .

De Z50 is ook snél, ik heb gebruik gemaakt van de FTZ-adapter in combinatie met mijn huidige objectieven. Helaas deed de AF van de Sigma 17-50 het niet dus die heb ik niet getest. Gelukkig deed de Nikkor 85 f/1.8 het wel en dat ging súper! De AF snelheid is echt bijna 2x zo snel als de D7100, en hoe makkelijk de camera bewegende objecten in focus houdt is verbluffend. Daarnaast heb ik getest met de AF-A modus en eye tracking (zowel voor mensen als dieren als objecten) en ook dat werkt echt top.

Ook het dynamisch bereik is een fórse stap vooruit, ISO waarden die voorheen 'om over te dromen' waren, zijn nu binnen bereik. ISO3200/6400 levert prima bruikbare beelden op (waarbij de D7100 al echt dan verzuipt in ruis). En dan zijn er nog veel hogere waarden beschikbaar. Details uit schaduwen ophalen gaat in Lightroom dan ook prima; maar daar heb ik anders ook niet vaak problemen bij omdat ik niet 'op die grens' schiet.

Wat me ook positief opgevallen is, is de mogelijk om bijkans élke knop een ándere functie te kunnen toewijzen (naast de FN1 en FN2 knop aan de voorzijde), en daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt om weer wat makkelijker 'buiten het menu' dingen om te kunnen wijzigen.

De Z50 komt eigenlijk alleen qua formaat in de buurt van de D3100 waarmee ik ooit begonnen ben (al is de Z50 nóg kleiner dan die body, behalve in de breedte), voor de rest staat het mijlenver van elkaar af. De ergonomie is totaal anders, en de technologie is zóveel beter.
Ik neig zéker qua ergonomie naar de D7100, dat is de camera waarmee ik de meeste stappen heb gemaakt.

Mijn type fotografie is portret/model en ook wat meer landschapsdingen sinds niet zo heel lang, dus ik heb minder 'last' van het feit dat een EVF niet zo direct/snel is als een pentaprisma zoeker (de conventionele versie). Ik merkte het wel 'n beetje maar dat was bij onze rennende Jack Russell en niet bij écht snelle en dynamische onderwerpen.

De Z50 heeft geen IBIS, maar die mistte is eigenlijk ook niet; het shooten op de 'juiste snelheid' in combi met de ISO is al tweede natuur. Er zit een flitser op (misschien beter om dit een 'flitsertje' te noemen haha) maar die gebruik ik niet. Ik werk met 'n Godox AD200 Pro tegenwoordig als externe flitsbron.

Al met al: De Z50 zou een gewéldige camera zijn voor mijn vrouw en dochter, en om mee te nemen op vakantie als je niet wilt 'sjouwen' (wat natuurlijk een persoonlijke voorkeur is). Zet 'm op de AF-A stand en zet 'm vast op een onderwerp en activeer de eye-focus en je fotografeert probleemloos bewegende mensen op afstand (of dieren) en zodra ze dichtbij genoeg zijn schakelt de camera over naar de eye-tracking met zelfs een voorkeur voor het oog dichtbij :o
Je stopt 'm - letterlijk - met 'n kitlens zó in je jaszak of iets dergelijks.

Voor mij, als hobby-camera voor de dingen waarvoor ik een camera wil gebruiken hóe ik 'm gebruik voldoet de Z50 niet. Deze gaat dan morgen ook terug, maar ik krijg er wél iets leuks voor in de plaats. Daarover later meer (met review :shh:)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor DannySan » wo jan 20 2021 11:02 am

Nog als toevoeging - en 1 van de dingen die ook genoemd worden als 'minpunten' - over de Z50: de batterij.
Ik heb meteen de setting uitgezet dat ik na elke genomen foto deze glorieus op het display te zien krijg; en ook de automatisch setting zodat de camera automatisch schakelt tussen EVF fotografie en het display.
Ik wil dat het display alleen aan gaat als ik dat wil, want de meeste settings kun je middels de knoppen én check via de EVF prima veranderen.
Na bést wel een lange tijd knutselen in de menu's, het maken van ruim 200 foto's in diverse modi en het 1x vergeten uit te zetten (lang leve de eco modus) staat de batterij nog steeds op 3 streepjes.

Een écht goede test is dat niet, maar het is niet zo 'ernstig' slecht als soms wordt geschreven in de praktijk (ik heb geen filmpjes gemaakt trouwens).

Het enkele SD-card slot op de Z50 én de locatie (onderin, naast de accu) vindt ik minder prettig; ik ben altijd gewend te schieten met 'n backup; maar dat is meer persoonlijk denk ik.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor justme » wo jan 20 2021 11:08 am

Hoi Danny,

Het was wel te verwachten wat je zou opvallen en waar je tegenaan zou lopen ( komende van een d7000-d750 en nu de z7 ) wat gebruik betreft.
heel veel herkenbare punten, op de nadelen na. denk dat dat wel het verschil is qua formfactor tussen de z50 en de z6/z7 versies!

Wat betreft alle programmeerbare knoppen zijn deze toestellen erg fijn; ik noem snel ISO aanpassen onder de REC knop, 100% zoom onder de voorste functietoetsen ( zeker icm met de electrische zoeker, en bij manueel focussen )

Ik ben erg benieuwd waar je hierna mee gaat komen!!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor rodi77 » do jan 21 2021 12:08 am

Beste Danny (en alle andere Nikon liefhebbers ;-)
Lees nu net de belevingen van Danny. Ongetwijfeld, met alle goede bedoelingen zijn ervaring met de Z50.
Hier dan toch ook maar een reactie van een ander Nikon-clublid.
Ik fotografeer al jaren met Nikon, en om het maar tot het digitale tijdperk te houden: D100, D200, D7000 en sinds januari de D7500 (met 18-200).
Ik heb hier nog geen dag spijt van gehad. De D7500, naar "mijn" mening, weer een hele vooruitgang t.o.v. de 7000.
Maar, de D7500 met 18-200 weegt 1350 gram.
Nu het luxe probleem. Een vriend twijfelde tussen de D7500 en de Z50. Hij vroeg mij om raad. In eerste instantie liet ik mijn voorkeur voor de 7500 blijken.
Om toch een iets "eerlijker" advies te geven, heb ik mij op internet de Z50 een beetje eigen gemaakt.
Lang verhaal kort: Wij hebben allebei een Z50 (met 16-50 & 50-250) aangeschaft. (er komt vermoedelijk dit jaar een 18-140 op de markt) ALS DX camera's moet dit allemaal met 1,5 vermenigvuldigd worden t.o.v. een full frame objectief, maar ga er vanuit dat dit bij een ieder bekend is.
De Z50 met 16-50 (natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijk) weegt 620 gram.
Ik zal zeker de D7500 ook blijven gebruiken, maar eveneens de Z50. Wat een fijne camera. Heel veel overeenkomsten (technisch) met de D7500, maar net zoveel nieuwe voordelen.
Afgelopen week, voor het eerst, nu ook de video/film-stand gebruikt op de Z50. Diverse filmpjes van mijn kleinkinderen gemaakt. Ik vind ze fantastisch goed (kwalitatief) en leuk (smaak) geworden en ga hier mijn Z50 meer voor gebruiken.
Kortom, als liefhebber van het DX formaat (ook voor portemonnee) ben ik een hele tevreden Z50 gebruiker.
Inderdaad ook als enige met een invulflitsje aan boord.
Afhankelijk van de reactie op dit bericht, kom ik hier nog wel op terug.
Zoveel mensen, zoveel voorkeuren en voor iedereen bij deze club wel een voorbeeldige Nikon Zxx of Dxxx ...
Maar op deze Z50 topic, wilde ik even laten weten hoe tevreden IK over deze Z50 ben. Als hij morgen (per ongeluk) in het ravijn valt, ga ik overmorgen een nieuwe Z50 halen .... ;-)
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor rodi77 » do jan 21 2021 10:40 am

Nog even een aanvulling op mijn berichtje van gisteren ...
De Z50 heeft wel veel minder "knopjes" achterop t.o.v. bv de D7500, MAAR: druk 1x op de i (zowel echt "knopje" als ook op monitor te bedienen) en je hebt 12 knopjes op je monitor om te bedienen.
Deze 12 "knopjes" zijn naar eigen keuze in te stellen en ook weer op meerdere manieren te bedienen. (op scherm en/of met je instelwiel. Kortom SUPERSNEL zijn alle instellingen bereikbaar en te bedienen.
Je "persoonlijke" menu is ook aanwezig, maar door de bediening met de "i" veel minder nodig. Anders gezegd: Instelmogelijkheden te over ;-)
Gelukkig zijn alle handen verschillend (ik heb "normale" handen: niet groot of klein) en ligt de Z50 mij voortreffelijk in de hand.
In ons clubblad nr. 2 van juni 2020 heeft ons clublid Jan de Boer een artikel geschreven over het NIKON Z-camera's boek. (in Nederlandse taal). Bedankt Jan !
Dit boek heb ik om deze reden aangeschaft. Kan ik iedereen die een Z camera (Z50, Z6 of Z7) wil kopen of gekocht heeft aanraden. De bijgeleverde gebruiksaanwijzing van de Z50 is maar een dun boekje ;-(
Kortom, of je nu een Z of D koopt of overweegt, een DX formaat of full frame: Vooral veel fotografie en/of video-film plezier, want daar gaat het hoofdzakelijk toch om...
Het is jullie wel duidelijk, IK als DX liefhebber, een hele tevreden D7500 en Z50 fotograaf. (Het gaat de Z50 worden als ik de hele dag met een camera om mijn nek moet lopen ;-)
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten