Weekje proeven aan een Z50

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Bert vD » do jan 21 2021 3:15 pm

Zo kom je mooi uit eigen gelederen heel wat te weten over de Z50. Beiden bedankt. @Danny: heeft de voor jou onhandige ergonomie ook nog te maken met het gewicht van de lens? Zeg maar de balans? Ik fotografeer zelf (naast de D90) met een Olympus OMD en de fijne lichte Olympus lensjes. Ook daar zijn weer zwaardere Pro-lenzen voor natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1464


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor rodi77 » zo jan 24 2021 9:34 am

FLITSER wetenswaardigheden.
Als antwoord op de vraag van Hans Braakhuis, helaas: De Z50 heeft geen draadloze flitsaansturing (zoals bv de D7500). Hij beschikt alleen over TTL/DDL (invul)flits of M (1/1, ½, ¼, 1/8, 1/16, 1/32).
Instelmogelijkheden: Invulflits, Rode ogen reductie, SLOW (lange sluitertijden) + rode ogenreductie, REAR (2e gordijn) en Flitser UIT. Daarnaast is een flitscorrectie van -3.0 t/m + 1.0 instelbaar.
Wat ik niet in de gebruiksaanwijzing kon vinden (Wel in het Z-6/7/50 cameraboek) is het feit dat de flitser automatisch op “UIT” gaat bij STILLE opnamen. Standaard hoor je de sluiter afgaan bij het nemen van een foto’s, maar de Z50 kan ook (echt) “doodstil” fotograferen.
Weet dan dat bij de instelling “STIL”, zelfs bij flitser “AAN” (omhoog geklapt) de flitser dus toch niet meer werkt, ongeacht de programma-stand P, S, A, M. Ook niet in de groene AUTO stand. De reden is uiteraard, dat als je onmerkbaar een foto wil gaan maken, je niet alsnog de aandacht wil trekken door de flitser ;-). Ik weet ondertussen dat veel Nikon-vrienden (en vriendinnen) een ingebouwde flitser niet (zo) belangrijk vinden. Ik (als maar een hobby fotograaf) ben er wel blij mee. Een invulflitsje geeft soms net even dat extra licht wat de foto mooier kan maken. Bovendien kun je met een flitsje de ISO-waarde op bv 100 of 200 houden en in het (erg) donker toch haarscherp fotograferen zonder statief en/of dat de ISO-waarde omhoog moet. Kortom, IK ben blij met mijn invulflitsje (alleen op Z50). Uiteraard kan ook de SB-700 of elke andere flitser op deze Z50. Ik heb al eerder gezegd: Zoveel Nikon liefhebbers, zoveel verschillende ideeën en/of meningen. Gelukkig maar dat Nikon voor iedereen een eigen model heeft gemaakt ;-)
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Harry Dekkers » vr jan 29 2021 11:22 pm

Lang heb ik mijn Coolpix P7800 gebruikt om een kleine camera bij mij te hebben op fiets- of wandeltocht. Er waren twee zaken zie mij aan de P7800 stoorde; [1] de zeer kleine sensor [2] de multi-selektor die door zijn tussenstanden en draaimogelijkheid mij vaak op een verkeerde instelling deed uitkomen. Toen de Z50 eind vorig jaar kwam met een DX sensor leek mij dat een goede vervanger van mijn P7800 en een goede combi met mijn D7200 [ook DX sensor]. Ik koos de aanbieding Nikon Z50+FTZ+16-50mm DX. Nu kan ik ook de lenzen die ik heb van de 10-20 mm DX tot 300 mm f/4 + TC-14E II op de Z50 gebruiken. De afgelopen weken heb ik gemerkt dat ik maar een enkele keer de FTZ met oude lens gebruik, omdat de Z50 met zijn standaard lens lekker compact is om overal mee te nemen. De kwaliteit van de opnamen, scherpte, contrast en kleur, doen niet onder voor de grotere D7200. Ik ben nog van plan dit nauwkeuriger te testen door op beide camera's mijn 50 mm f/1.8 D te gebruiken. Het door DannySan aangegeven verschil in bereikbaarheid van de multi-selektor en de i-knop met de hand deel ik, maar het geeft mij geen kramp gevoel. De i-knop gebruik ik veel op de D7200 en nu ook bij de Z50. Bij de Z50 gebruik ik bij de i-knop zowel de multi-selektor als het aanraakscherm. Dat laatste is voor mijn wennen. Bij het aangeven van het scherpstelpunt op het display maak ik regelmatig te snel een opname. De Fn1 en de Fn2 knop heb ik nog niet ingesteld o.a. omdat ze niet makkelijk voor mijn vingers bereikbaar zijn; liggen tegen de lens aan. Mijn flitsers SB-800, SB-700, de ringflitser Sunpak auto DX 8R en de Yongnuo YN622N-TX en ontvangers werken prima op de D7200 maar heb ik nog niet uitgebreid getest op de Z50, maar ze werken wel. Tot nu toe vind ik dat de batterij van de Z50 niet snel uitgeput is. De vergelijking met de D7200 is moeilijk omdat deze in het menu batterij-info kent wat ik niet in het menu van de Z50 ben tegen gekomen. Een simpele aanduiding op het display van een batterij met blokjes is alles.
Net als 'rodi77' vind ik de bijgeleverde handleiding onvoldoende. Volgens Nikon NL geven ze alleen een uitgebreide digitale versie van de handleiding uit milieuoverweging. Reden voor mij om het boek 'fotograferen met de NIKON Z-CAMERA voor de Nikon Z6,Z7 en Z50' van Heike Jaspers aan te schaffen.
Aangezien ik alleen fotografeer en geen film maak kan ik nu al stellen dat de Z50 voor mij een grote verbetering is in vergelijking met de P7800.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Nikkormaat » vr jan 29 2021 11:41 pm

Ik heb ij mijn Z6 ll ook flink moeten zoeken naar de batterijinformatie.
Die staat in het Setupmenu, bijna onderaan.
Voor het geval je de optie voor compensatie voor de flitser nog niet hebt gevonden, die staat het vreemd genoeg niet bij de flitsrubriek. Je vindt hem in opnamemenu op het 4e scherm. Je kunt hem toevoegen aan het menu onder de I- knop
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor justme » za jan 30 2021 8:29 am

Kun je ook in het snelmenu plaatsen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Harry Dekkers » za jan 30 2021 10:20 am

Nikkormaat, bedankt voor je reactie. Er is in het menu van de Z50 geen batterij-info in het menu zoals bij de Z6II, wel blokjes op het display. In het boek van Heike Jaspers staat dit ook aangegeven 🙁
Laatst gewijzigd door Harry Dekkers op za jan 30 2021 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Nikkormaat » za jan 30 2021 10:26 am

wiebeterpstra schreef:Kun je ook in het snelmenu plaatsen

Dat bedoelde ik met het I-menu
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Harry Dekkers » za jan 30 2021 12:18 pm

In het persoonlijke instellingen [menu] f van. de Z50 f2 'aangepaste knoppen opname of f3 aangepaste knoppen weergave kun je veel instellen maar geen batterij info volgens mij.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor rodi77 » ma feb 01 2021 10:31 pm

Ook bij mijn weten, heeft de Z50 geen batterij informatie (zoals oa wel de D7500 - eva).
Ook Harry Dekkers maakt (gelukkig) melding van het Nikon Z-boek (Z6, Z7 en Z50). Sowieso voor de Z50 gebruikers is dit een "MUST" (ik ken de gebr.aanwijzing van de 6 en 7 niet).
Maar zoals al eerder aangegeven, de bijgeleverde gebr.aanwijzing (van Z50) stelt eigenlijk helemaal niets voor. Uit het Z-boek van Heike Jaspers heb ik heel veel info gehaald. Informatie die of heel interessant is om te weten (los van het gebruik) maar ook echt informatie waar je anders nooit uitgekomen zou zijn of geen weet van hebt. Neem alleen al de belichtingscorrectie (direct zichtbaar in zoeker of op monitor) die zonder +/- knop (correctie-knop) of met de ISO-knop in te drukken instelbaar is met de "secondaire" instelwiel. Met de knop-toewijzing ook met objectief-ring instelbaar / te bedienen. Dit "zichtbaar" zijn is alleen mogelijk op een Z camera en nooit op een spiegelreflex.
Verder heeft, bij mijn weten, de D7200 geen touchscreen bediening zoals de D7500 dat wel heeft. Daarom heeft de Z50 wel veel weg van de D7500. (alleen vele malen lichter ;-)
In het verleden heb ik wel vaker boeken over een bepaalde Nikon gekocht. Vaak een uittreksel van de gebruiksaanwijzing met verder algemene fotografie wetenswaardigheden. (Niets meer met die bepaalde Nikon van doen). Het boek van Heike Jaspers met zijn 320 pagina's (met veel voorbeelden/foto's) gaat ALLEEN over de Z6/Z7 en Z50 instellingen en mogelijkheden. Kortom, laat ik alleen voor mijzelf spreken: De helft van de (on)mogelijkheden zou ik nooit geweten hebben over de Z50 zonder dit boek. Voor mij in/op vele terreinen een eyeopener. Ik heb geen aandelen, maar voor mij een onmisbare gebruiksaanwijzing.
Verder: Iedereen veel fotoplezier, met welke Nikon dan ook ;-)
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor DannySan » di feb 02 2021 2:15 pm

Ik heb voor mijn Z5 het boek van Thom Hogan gekocht, staat inderdaad tjókvol met dat soort handige shortcuts; puntjes van info en tips waar je zelf niet altijd snel op komt. Goede investering als je net iets meer wilt weten dan de basisdingen.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Harry Dekkers » do feb 04 2021 10:45 am

Op vrijdag 29 januari schreef ik: "De kwaliteit van de opnamen, scherpte, contrast en kleur, doen niet onder voor de grotere D7200. Ik ben nog van plan dit nauwkeuriger te testen door op beide camera's mijn 50 mm f/1.8 D te gebruiken." Deze NEF opnamen zijn inmiddels gemaakt Z50+FTZ+Nikkor AF 50mm 1:1.8D en de D7200 met hetzelfde objectief. De opnamen via View NX-i > Transfer overgezet. Daarna de twee opnamen in View NX-i vergeleken op 400% op de iMac 27". De opname van de Z50 lijkt daar ietsje scherper en ook iets helderder. Dat laatste kan zo worden gecorrigeerd in de nabewerking. Opname gegevens beide toestellen diafragma 5.6, sluitertijd 1/1.6 sec, belichtingsstand A, ISO 100 en lichtmeting matrixmeting. Met de P7800, waarvoor de Z50 mijn vervanger is, kan ik helaas geen vergelijking meer maken, maar van vergelijkingen destijds tussen de D7200 en de P7800 was de P7800 beduidend minder dan de D7200 wat logisch [sensor] is. Voor mij dus een goede overstap.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Harry Dekkers » do feb 04 2021 11:37 am

Kent iemand het boek Nikon Z50 pocket reference: a complete menu reference for Nikon Digital Mirrorless Camera van Makoto Honda. Het leek mij gemakkelijk om mee te nemen onderweg. Of zou ik beter kunnen wachten tot de pocket guide van Rocky Nook voor de Z5 uitkomt?
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor henkk » do feb 04 2021 11:40 am

Ik weet niet hoe een iMac werkt maar als je boven 100 % gaat vergroten introduceer je m.i. allerlei onscherptes die niet uit de camera komen. Of juist verscherpingen waarvoor hetzelfde geldt. Geen goede vergelijkingsbasis.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor MartinT » do feb 04 2021 12:18 pm

Harry Dekkers schreef:Kent iemand het boek Nikon Z50 pocket reference: a complete menu reference for Nikon Digital Mirrorless Camera van Makoto Honda. Het leek mij gemakkelijk om mee te nemen onderweg. Of zou ik beter kunnen wachten tot de pocket guide van Rocky Nook voor de Z5 uitkomt?


Vooropgesteld dat je redelijk met engels overweg kunt, vind ik dat er geen betere e-boeken over de Nikon camera's zijn dan die van Thom Hogan.
Geldt ook voor de Z50. En als je dat boek op je tablet laadt hem je hem altijd bij de hand :)
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weekje proeven aan een Z50

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 04 2021 12:21 pm

Is er iemand die ook het boek van Heike Jasper over de Z camera's bezit en een vergelijking kan maken?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do feb 04 2021 1:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten