Nikon Zfc Retro-Camera

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Karina2 » zo okt 31 2021 11:50 am

paulhubens schreef:Dankjewel Karina
Leuk die ‘ note’ over het bokeh-experiment.


In min of meer hetzelfde thema plaatste je een tijdje terug een geslaagd exemplaar met een muziekplaat en bokeh; Jij weet altijd een leuke 'draai' aan je platen te geven :D
Nummer 2 is trouwens ook erg leuk gevonden!
Met jouw gevoel voor humor en creativiteit geef je fotografie wel een geheel eigen extra dimensie, waar ik met veel plezier naar kijk :D

PS, Aan mijn zeer gewaardeerde collega's van forumbeheer:
Dit draadje staat nu onder 'overig', maar ik vind dat de Z fc het wel verdient om onder topic 'camera' te komen. Maakt het, denk ik ook wat makkelijker vindbaar, zeker nu dit draadje wat meer is gaan 'leven'. Is verhuizing een optie?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1567


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo nov 03 2021 12:15 pm

Vond het vooral een gave serie foto's, vooral die met die tijger, heel mooi.
Allemaal scherp en voor mij een goede bokeh.
Wordt altijd hebberig van zulke camera's, maar mag van mezelf dit jaar niks meer kopen wat met fotografie te maken heeft.
(Gelukkig is het zo 2022!)
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Asmodean » za jan 01 2022 1:48 pm

Erg leuke post en wat een mooie foto’s!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Asmodean

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Oploo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ed Post » za jan 01 2022 11:58 pm

Zijn er nou verder helemaal geen gebruikers van de Zfc op dit forum actief? Ik lees alleen maar over het FF Z-geweld.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Richard » zo jan 02 2022 12:39 am

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ed Post » zo jan 02 2022 1:02 am

Ja, dit had ik gezien. Maar ik bedoel eigenlijk fotografische resultaten etc. zoals ook in dit draadje.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Asmodean » zo jan 02 2022 9:10 am

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een forum niet bij deze tijd vind passen. Het werkt gewoon niet lekker. Op Facebook is een z fc groep waar redelijk wat gepost wordt.
Asmodean

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Oploo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor imaginary_nl » zo jan 02 2022 1:24 pm

Er zijn ook mensen die bewust NIET aan social media doen.
Zodra dit forum zou verhuizen naar bijvoorbeeld een Facebook, dan haak ik per direct af.

Een forum is voor mij juist wel een voordeel.

Verschillende mensen, verschillende meningen.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Nikkormaat » zo jan 02 2022 1:50 pm

+1. Ik heb een grondige hekel aan ziekelijk gegluur door Facebook of Google
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor BdeT » zo jan 02 2022 2:48 pm

Hier ook geen social media terwijl ik nog maar halverwege de 30 ben. Maar tegelijkertijd vind ik de zfc wel erg mooi, misschien ben ik dan geestelijk al heel oud? 😜

Toevallig zag ik gisteren een filmpje op YouTube over de zfc. Erg interessante camera, ik ga me er eens verder in verdiepen.
Ik hou wel van de ouderwetse draaiknoppen, op m'n Fuji vind ik het heerlijk werken, zo heb ik het ooit analoog ook geleerd.
Daarnaast heb ik nog een D90 die maar in de kast blijft liggen omdat de Fuji zo fijn werkt, zonde van de lenzen die daardoor ook niet worden gebruikt. Ik zat wat te spieken naar een d7200 als vervanger van de d90 maar misschien is de zfc ook wel een goede optie. Adapter er op en schieten maar!

Verder mooie foto's in de op!
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Bak » zo jan 02 2022 3:10 pm

on topic: hier sinds kort een Z fc in huis. Inclusief de 28mm omdat ik dat een redelijk compact alledaags objectief vind dat redelijk in de buurt komt van mijn geliefde 50mm op full frame.Vrijdag een tweedehands 24-70 f4 gescoord. Ik heb hem gekocht omdat ik hem gewoon mooi vind. Schijnbaar ben ik een liefhebber van de ouderwetse look, met nu een Df, een Z fc en een Olympus OM-d. Staat ook best leuk naast de Nikon FE en Olympus OM-1. De laatste tijd weinig met fotografie bezig en ook nog niet echt iets toonbaars met de Z fc gemaakt. Dat komt vast wel, dan zal ik ook wat plaatsen.

off topic: ieder het zijne en voor sommigen fijn dat er facebookgroepen zijn waar mensen foto's en info delen, maar dat is niets voor mij. Ik zou ook niet weten waarom een forum niet van deze tijd is, maar ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ed Post » zo jan 02 2022 3:25 pm

Ik ben best wel actief op social media, en Facebook is daar een wezenlijk onderdeel van. Maar ik vind een forum als dit toch altijd nog prettiger.
Ik geloof dat ik een beetje een haat/liefde verhouding heb met de Z fc. Het retro uiterlijk van de Z fc spreekt me enorm aan, maar het is wel weer DX formaat. Dan is wellicht de Df meer geschikt. Op dit moment ligt door allerlei oorzaken de fotografie wat op zijn gat, maar wil het wel weer gaan oppakken. Ik ben een groot liefhebber van oud glas, en fotografeer met Nikon digitaal en analoog. Ook heb ik een uitgebreide collectie Nikon 1 camera's en objectieven. Maar de laatste jaren heeft er toch wel een grote verschuiving plaatsgevonden naar Fujifilm. Ook daar heb ik aardig wat van staan.
Nu er steeds meer beschikbaar komt voor de Z-lijn aan adapters etc. wordt dit toch ook interessant + de bruikbaarheid van oud Nikon glas op de Z is wel een dingetje.
Dit neemt niet weg dat ik toch ook nog wel met een scheef oog kijk naar een D800E ter vervanging van mijn good old D700. Maar ook de Fujifilm X-H1 is nog steeds een interessante optie. Kortom, de camerawensen zijn groter dan de inhoud van de knip...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor ReneG » zo jan 02 2022 3:37 pm

Ik zit ook nog met een schuin ook naar de ZFC te kijken. Ik zie het meer als de compactcamera die ik altijd al wilde hebben voor 'ernaast' die ik eenvoudig overal mee naartoe kan nemen. Ik heb dat al eerder geprobeerd met andere modellen en merken, maar het beviel nooit, meestal bij gebrek aan een zoeker, RAW etc. Ik zie de ZFC wat dat betreft als een hele goede optie.

PS: Ik houd het ook bij het forum. Facebook is leuk voor publicatie, maar voor serieuze discussie (waaronder vooral inbegrepen lange technische uitleg) en 'terugvindbaarheid' is facebook een drama. Zeker als je 500 'vrienden' hebt die om de haverklap posten.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Asmodean » zo jan 02 2022 8:32 pm

Ik ga morgen mijn z fc ophalen. Kan niet wachten om er lekker mee aan de slag te gaan! Ik heb een Z6 die ik gebruik voor wekelijks gebruik in privé kring. Foto’s maken van de kinderen, mooie landschappen of de stad. Ook heb ik veel “ouder” ai(s) glas. Ik vind het heerlijk om manueel bezig te zijn. De tijd te nemen voor een mooie compositie en om te proberen in één keer een mooie foto te hebben. De z fc maakt het straks voor mij mogelijk om ook eens op de foto te staan of om wat onopvallender door de stad te lopen omdat dan vrouwlief ook een camera om haar nek krijgt. Daarnaast is het gewoon een super mooie camera. 😜

Even terug off-topic: ik gebruik zelf Facebook enkel voor de groepen van onderwerpen die ik interessant vind, persoonlijke dingen post ik niet. Het leuke van de Nikon en andere fotografie forums is dat dit wereldwijd is. Er komen discussies en foto’s voorbij van over de hele wereld. Misschien gebruik ik daarnaast het forum ook niet goed goed genoeg. Ik consumeer informatie meestal via mijn telefoon en dan vind ik zo’n forum zo’n gedoe. Mocht iemand nog tips hebben hoe zij dit soort fora bekijken via een smartphone dan hoor ik het ook graag :-).
Asmodean

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Oploo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor BdeT » di jan 04 2022 11:26 am

Jammer genoeg werkt de af van - de inmiddels toch wel op leeftijd zijnde - af-d lenzen en mijn tamron lens niet op de z-modellen. In het geval van een externe partij als tamron begrijp ik het wel, maar onhandig is het (voor mij) wel. Af-d, tja, op een gegeven moment moet de fabrikant ook kiezen.
De df vind je bijna niet meer.

Wie weet is het over een tijdje mogelijk om een keer een dagje een z fc te huren, met het risico dat ik daarna de hele F-handel inruil voor een z met bijbehorende lens.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten