Nikon Zfc Retro-Camera

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 05 2022 6:47 pm

Asmodean schreef:Ik had net een openbaring,… ik dacht dat een 50 mm 1.8 Z lens op een DX body een 75 1.8 werd. Wist niet dat je het diafragma ook x de crop moest doen.
Dat is ook niet zo voor zover ik weet. De brandpuntsafstand blijft immers identiek en de grootste opening ook.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Asmodean » wo jan 05 2022 6:47 pm

Oh check. Duidelijk. Ik zit te kijken om een Nikon 1 J5 te kopen en daar ook eens mee te spelen. Maar dacht al dat zo’n 1.8 lens dan 3.6 wordt. Voor de scherptediepte is dat ook zo maar niet voor de lichtopbrengst. Zo’n Nikon 1 kan dus nooit zo’n mooie scherptediepte maken.
Asmodean

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Oploo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Skippy » wo jan 05 2022 6:49 pm

henkk schreef:
Skippy schreef: zonder IBIS op de Z50 en Zfc lijkt het mij moeilijk handmatig focussen op f0.95.

Kun je dat uitleggen Luc? Want met f/0.95 heb je toch een flinterdunne (nou ja, bij 33 mm relatief) scherptediepte en daarvoor heb je toch geen IBIS nodig? Of is dat een complicatie van de elektronische zoeker?
(ik werk o.a. met een f/1.2 50 mm op reflexen en ja, je moet je beweging in axiale richting beperken maar daar doet een stabilisatie toch niets aan ?(AF wel indien beschikbaar, niet op mijn f/1.2))

Henk, ik heb ook die Nikkor MF 50mm f1.2 en in mijn ervaring is het handmatig focussen daarmee op de Z6 aanmerkelijk makkelijker en preciezer dan op de Df en D700. De EVF zal hier ook bij helpen.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Patrick » wo jan 05 2022 7:04 pm

Asmodean schreef:Oh check. Duidelijk. Ik zit te kijken om een Nikon 1 J5 te kopen en daar ook eens mee te spelen. Maar dacht al dat zo’n 1.8 lens dan 3.6 wordt. Voor de scherptediepte is dat ook zo maar niet voor de lichtopbrengst. Zo’n Nikon 1 kan dus nooit zo’n mooie scherptediepte maken.

Ik ben nooit onder de indruk geweest van de kwaliteiten van die 1 inch sensoren. De verlenginsgfactor is zelf 2.7 maal!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor henkk » wo jan 05 2022 7:15 pm

De chip van een Nikon 1 is nog veel kleiner dan 1 inch (13,x mm breed). Maar de J5 heeft daarmee even goed 20 Mp en van de prestaties daarvan ben ik wel onder de indruk want een kleinere pixelpitch vind je bijna niet (ja, op telefoons). Iets van 1,7 kleiner dan de Z7/D850/Z9. Dus goed voor croppen. Met een 300 mm f/4 erop krijg ik 800 mm equiv. f/4; met een 105/2.8 VR heb ik een equiv 300 mm f/2.8 met VR. Eerdere Nikon 1-modellen waren inderdaad minder.
Maar we dwalen af ... sorry
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 05 2022 8:03 pm

henkk schreef:De chip van een Nikon 1 is nog veel kleiner dan 1 inch (13,x mm breed).
Een 1 inch sensor is idd veel kleiner dan 1 inch, maar heet evengoed wel zo. De benaming is ontstaan in de tijd dat er nog geen CCD chips waren, en videocamerabuizen werden gebruikt. Die vacuümbuizen waren veel groter dan het actieve rechthoekige gebied op het ronde, met fosfor gecoate venster. Maar ze kregen een naam die betrekking had op de diameter van de buis, niet op de afmetingen van het bruikbare oppervlak van de "sensor". En kennelijk had een 1" buis maar een nuttig oppervlak van nog geen 13x10mm.
Afbeelding
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor henkk » wo jan 05 2022 8:22 pm

OK maar niet helemaal. De sensor van de J5 is 13.2 x 8.8mm met 171 hybride af-punten. Een groot deel van de kennis zal in het Z-systeem terecht zijn gekomen maar het is op zich voor liefhebbers van klein en licht imho doodzonde dat het 1 systeem ten grave is gedragen. Dat lost geen Zfc op (waarom zo'n enorme vatting voor zo'n kleine sensor? Voor het eerst zie ik lenzen die smaller zijn dan de vatting) want zo klein en licht als de 1 is die niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Patrick » wo jan 05 2022 8:27 pm

Ik vond in een test de micro-4/3 camera's voor mij al een te groot compromis en vind persoonlijk DX het optimale formaat; de beste balans tussen kwaliteit en formaat. We zijn inmiddels iets van 7 jaar later en wellicht is de techniek zoveel verder dat een m43 camera voor mij zou werken, maar de 1 serie camera's echt niet.

Wel eens met die vatting, maar die snap ik wel; je wil niet weer een andere vatting verzinnen. Nu past al het Z spul er gewoon op.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ed Post » wo jan 05 2022 11:07 pm

Ik heb ook een aantal Nikon 1 camera's, en inderdaad komen die met name in de hogere ISO's in de problemen met beeldruis. Maar de J5 is toch wel van een andere orde hoor, en zoveel doet die niet onder voor de Z fc.

https://cameradecision.com/compare/Niko ... Nikon-1-J5
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Asmodean » do jan 06 2022 12:16 am

Ik zal er eens mee gaan spelen. Er komt er binnenkort eentje binnen. Kan ik hem leuk vergelijken met de z fc en de Z6.
Asmodean

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Oploo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ed Post » do jan 06 2022 12:26 am

Nog even off-topic: Nadeel van de J5 is natuurlijk wel het ontbreken van een zoeker. Ik heb er een opsteekzoeker op gezet, en dat werkt eigenlijk best wel goed.

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor EdvandeZilver » do jan 06 2022 10:12 am

Patrick schreef:Wat mij betreft is ook deze Nikon niet interessant zonder bijbehorend ecosysteem. Juist bij dit soort camera's horen een paar mooie primes. En het is een DX formaat sensor, dus kom je niet uit met standaard FX formaat objectieven; niet handig, te zwaar, verkeerde brandpunten, duurder dan nodig, etc

[knip]

Wat niet wil zeggen dat dit geen goede camera is, maar een camera is maar een onderdeel van het geheel...


Nikon zou het op dezelfde manier aan kunnen pakken al Canon, bak er een FTFZ adapter aan vast en zet het op de markt als Z-objectief.
Dan is de keuze weer reuze.
Gelukkig ontwikkeld Nikon de grote mount door naar nog betere optische prestaties wat niet wil zeggen dat de bestaande F-objectieven slecht presteren.
https://camerastuffreview.com/review-ca ... supertele/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ronald53 » do jan 06 2022 10:46 am

EdvandeZilver schreef:... knip ... Nikon zou het op dezelfde manier aan kunnen pakken al Canon, bak er een FTFZ adapter aan vast en zet het op de markt als Z-objectief.
Dan is de keuze weer reuze. ... knip ...
Maar niet groter dan nu, want die FTZ adapter is er immers, dus kun je al kiezen voor die F-mount lenzen waar jij Nikon iets aan wil laten bakken. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik me niet gek heb laten maken; ook ik geef nu de voorkeur aan de Z objectieven.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Patrick » do jan 06 2022 2:27 pm

Punt is meer dat er niet veel serieuze Nikon DX objectieven zijn. En zeker geen primes!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Skippy » do jan 06 2022 3:25 pm

Patrick, je begint als een grijsgedraaide langspeelplaat te klinken. Ja je hebt gelijk maar de Nikon historie van de F-mount en ontwikkeling van de Z-mount is niet te vergelijken met jouw geliefde Fuji DX apparatuur. Fuji had in tegenstelling tot Nikon geen historie met een bestaande vatting en miljoenen gebruikers. Daarom kon Fuji van scratch een nieuw DX systeem ontwikkelen en dat hebben ze prima gedaan. Door de grotere Z-mount zal Nikon niet qua formaat met Fuji vergelijkbare DX objectieven kunnen ontwikkelen. Nadeel van Fuji is (behalve die m.i. nutteloze X-Trans sensor) inmiddels wel dat de nieuwste XT-cameras even groot zijn als een Nikon Z fullframe camera.
Laatst gewijzigd door Skippy op do jan 06 2022 3:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten