Nikon Zfc Retro-Camera

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor BdeT » wo jan 05 2022 10:34 am

Misschien komt de stilte rondom de z dx modellen ook een beetje doordat er nog maar relatief weinig dx lenzen beschikbaar zijn. Zeker lichtsterke zooms nog niet.
Het meeste spul is toch FX.
Kijk even op de Z-site van nikon en je ziet 22 FX lenzen tegen 3 dx.
Natuurlijk kun je een FX lens op je zfc of z50 hangen maar dan verlies je het kleine formaat en lichte gewicht van dx weer.
Nikon lijkt vooral op FX in te zetten.

Als je niet geeft om retro looks en voor aps-c kiest is fuji misschien wel een logischere optie.
Sony mogelijk ook maar daar ben ik niet zo bekend mee.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jan 05 2022 11:40 am

Nou was de DX spiegelreflex ook niet erg dik bezaaid met dedicated DX objectieven met vast brandpunt.
2 Micro Nikkors, 'n fisheye en 'n 35mm objectief.
Ik gok er op dat met de introductie van de Zfc door Nikon een pad is gelegd naar serieus gebruik van deze nieuwe lijn en zal ze de amateur F-lijn dood laten bloeden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor BdeT » wo jan 05 2022 12:17 pm

Dat is waar maar daarvoor kon je nog terecht bij tamron of sigma. Dat is er nu (nog) niet.
Ik ben wel benieuwd wat er allemaal nog gaat komen. 😀
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Patrick » wo jan 05 2022 12:26 pm

Wat mij betreft is ook deze Nikon niet interessant zonder bijbehorend ecosysteem. Juist bij dit soort camera's horen een paar mooie primes. En het is een DX formaat sensor, dus kom je niet uit met standaard FX formaat objectieven; niet handig, te zwaar, verkeerde brandpunten, duurder dan nodig, etc.

Ik zocht een camera als dit al een jaar of 8 geleden en kwam toen uit bij Fujifilm X. En daar fotografeer ik nog steeds mee. Wat dat betreft was er ook niet echt een keus. En helaas is die er nog steeds niet bij deze camera. Ik zou gewoon bij Nikon gebleven zijn als Nikon zoiets had gehad.

Wat niet wil zeggen dat dit geen goede camera is, maar een camera is maar een onderdeel van het geheel...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 05 2022 12:59 pm

BdeT schreef:Dat is waar maar daarvoor kon je nog terecht bij tamron of sigma. Dat is er nu (nog) niet.
Ik ben wel benieuwd wat er allemaal nog gaat komen. 😀
Net als een aantal anderen op dit forum volg ik Nikon rumors. Daar zie ik met enige regelmaat 3e-partij objectieven voorbij komen met een Z-DX vatting. Ik volg het ook weer niet zo nauwlettend dat ik kan vertellen welke merken dit zijn, en hoeveel objectieven er overblijven indien je volledige compatibiliteit wilt (de AF functie wil nog wel eens ontbreken). Maar wellicht iets om in de gaten te houden?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Skippy » wo jan 05 2022 1:14 pm

Skippy

Moderator
Berichten: 11672


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor BdeT » wo jan 05 2022 1:29 pm

Potverdorie, heel verhaal getikt en met versturen niet goed doorgekomen. :(

Nikonrumors ken ik inderdaad, persoonlijk heb ik geen ervaring met bijvoorbeeld viltrox of 7artisans.
Persoonlijk alleen ervaring met sigma en tamron en het "schijnt" dat die kwalitatief iets hoger worden aangeslagen. Maar wat daarvan waar is weet ik niet.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 05 2022 4:56 pm

Ik bedacht me net dat Thom Hogan ook bijhoudt wat er allemaal aan 3e partij lenzen is. Opnieuw heb ik niet verder gekeken dan mijn neus lang is, dus je moet zelf even kijken wat wel en niet interessant is: https://www.zsystemuser.com/z-mount-len ... ty-lenses/.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Asmodean » wo jan 05 2022 4:58 pm

De https://www.zsystemuser.com/z-mount-len ... argus.html heeft goede reviews. Lijkt me leuk om eens met 0.95 te spelen. Puur gemaakt voor de z50 en z fc.
Asmodean

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Oploo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor justme » wo jan 05 2022 5:25 pm

Skippy schreef:
Ed Post schreef:Zijn er nou verder helemaal geen gebruikers van de Zfc op dit forum actief? Ik lees alleen maar over het FF Z-geweld.

Überhaupt wordt er weinig gepost op het forum over apparatuur en gemaakte foto's. Veelzeggend is wat mij betreft dat momenteel het meest actieve draadje het Mijn eerste reactie ... ketting verzameldraadje is. Prima dat mensen dat blijkbaar leuk vinden maar heeft niets met fotografie te maken.


Helemaal mee eens, al was ik al blij dat er gelukkig ook een dergelijk fotodraadje mee ontstond, want ik dacht in eerste instantie dat dat de bedoeling zou zijn :)

Gelukkig is Nikkormaat er nog om gerichte vragen te stellen over de Z camera ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Skippy » wo jan 05 2022 5:45 pm

Asmodean schreef:De https://www.zsystemuser.com/z-mount-len ... argus.html heeft goede reviews. Lijkt me leuk om eens met 0.95 te spelen. Puur gemaakt voor de z50 en z fc.

Dan alleen op statief want zonder IBIS op de Z50 en Zfc lijkt het mij moeilijk handmatig focussen op f0.95. Dat is het ook het lastige aan de Z50 en Zfc, prima camera's maar de volgende generatie of model (Z70 of Z90?) heeft hopelijk wel die handige IBIS zoals we die kennen van de Z6/Z7/Z9.
Skippy

Moderator
Berichten: 11672


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor henkk » wo jan 05 2022 6:28 pm

Skippy schreef: zonder IBIS op de Z50 en Zfc lijkt het mij moeilijk handmatig focussen op f0.95.

Kun je dat uitleggen Luc? Want met f/0.95 heb je toch een flinterdunne (nou ja, bij 33 mm relatief) scherptediepte en daarvoor heb je toch geen IBIS nodig? Of is dat een complicatie van de elektronische zoeker?
(ik werk o.a. met een f/1.2 50 mm op reflexen en ja, je moet je beweging in axiale richting beperken maar daar doet een stabilisatie toch niets aan ?(AF wel indien beschikbaar, niet op mijn f/1.2))
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Richard » wo jan 05 2022 6:38 pm

BdeT schreef:Uit nieuwsgierigheid, welke lenzen gebruiken jullie graag op de zfc (of z50)?
Ben wel benieuwd.
Lange leve Lightroom - lenzen die tot nu toe op de Z fc hebben gezeten:

Afbeelding

Hoewel de cijfers dat niet laten zien zit de 16-50 er standaard op.
Met vriendelijke groet,

Richard
Online
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Asmodean » wo jan 05 2022 6:41 pm

Hoe bevallen jou de FF lenzen op de Zfc?
Die 24-200 heeft wel een lekker bereik! Leuk voor bovenop de 16-50


Ik had net een openbaring,… ik dacht dat een 50 mm 1.8 Z lens op een DX body een 75 1.8 werd. Wist niet dat je het diafragma ook x de crop moest doen.
Asmodean

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Oploo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Patrick » wo jan 05 2022 6:45 pm

Asmodean schreef:ik dacht dat een 50 mm 1.8 Z lens op een DX body een 75 1.8 werd. Wist niet dat je het diafragma ook x de crop moest doen.

Ja en vooral nee. Natuurlijk verandert het objectief fysiek niet als je er een DX body op zet. Er blijft dan ook evenveel licht binnen komen, dus dat diafragma blijft hetzelfde. Maar door de crop van de sensor lijkt er een verlenging van het brandpunt op te treden en daarbij hoort meer scherptediepte.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten