Nikon Zfc Retro-Camera

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor EdvandeZilver » do jan 06 2022 3:51 pm

Ronald53 schreef:
EdvandeZilver schreef:... knip ... Nikon zou het op dezelfde manier aan kunnen pakken al Canon, bak er een FTFZ adapter aan vast en zet het op de markt als Z-objectief.
Dan is de keuze weer reuze. ... knip ...
Maar niet groter dan nu, want die FTZ adapter is er immers, dus kun je al kiezen voor die F-mount lenzen waar jij Nikon iets aan wil laten bakken. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik me niet gek heb laten maken; ook ik geef nu de voorkeur aan de Z objectieven.

Ik wil juist niet, of zeg het ook niet dat Nikon er een FTFZ aan moet bakken. Ik suggereer dat Canon voor de makkelijkste optie gaat om hun RF arsenaal aan objectieven uit te breiden, gelukkig gaat Nikon voor een andere route.

-edit- FTFZ moet uiteraard FTZ zijn -edit-
Laatst gewijzigd door EdvandeZilver op do jan 06 2022 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Patrick » do jan 06 2022 4:02 pm

De vatting was toch prima voor DX objectieven? Dat is het punt niet. DX is na de introductie van de FX camera's (D3, D700) nooit echt als volwaardig alternatief voor FX behandelt. Het is veelzeggend dat er nooit een opvolger is gekomen van de AFS 17-55 2.8 DX. Er zijn wel tig (een half tig in ieder geval) 18-xxx objectieven, maar geen is echt lichtsterk. De enige die er een beetje bij in de buurt komt is de AFS 16-80 2.8-4E VR DX bla bla, maar dat is een relatief recente aanvulling...

En sorry, ik ben grijs onderhand. :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor BdeT » do jan 06 2022 4:26 pm

Richard schreef:
BdeT schreef:Uit nieuwsgierigheid, welke lenzen gebruiken jullie graag op de zfc (of z50)?
Ben wel benieuwd.
Lange leve Lightroom - lenzen die tot nu toe op de Z fc hebben gezeten:

Afbeelding

Hoewel de cijfers dat niet laten zien zit de 16-50 er standaard op.

Bedankt, die 50-150 2.8 is wel een mooi bereik zo zeg. Dat lijkt me wel een fijne lens.


Maar zoals Patrick al zei: er is gewoon nog geen lichtsterke standaardzoom.
Die 17-55 van nikon is mooi maar wel flink aan de prijs voor een dx lens.
Tamron en sigma voorzien daar voor de f vatting wel in, misschien heeft het nog even tijd nodig en komt dat nog.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Zfc Retro-Camera

Berichtdoor Richard » do jan 06 2022 6:15 pm

De 50-150 staat te koop: viewtopic.php?f=5&t=72401

Nikon zal zelf weten wat het beste verkoopt.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten