Avond / Feest fotografie met de Zfc

Discussies over fotografie met spiegelloze camerasysteem met een DX-formaat sensor

Onderwerp:

Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor SuusR » vr sep 01 2023 8:59 am

Hoi,

Regelmatig moet ik op bruiloften ook 'savonds bij het feest foto's maken.
Of heb ik feestjes waarbij ik foto's moet maken.
Over het algemeen zijn de zalen altijd erg donker en met mijn lichtsterke lens lukt het prima om te fotograferen, als het onderwerp behoorlijk stil staat.
Maar je kan het al raden, hoe later de avond, hoe meer dansende mensen..
Hoe leg ik die het beste vast met mijn Zfc, waar geen flitser in zit?
Vaak heb ik meerdere foto's die bewogen zijn.
Heeft iemand tips? Hoe ik dit beter kan doen? Andere stand, iso, etc.?
Of toch gewoon mijn reserve camera mee, met flitser..
Ben benieuwd, bedankt voor de reacties alvast!
SuusR

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor jan24 » vr sep 01 2023 11:36 am

Niet flauw bedoeld, flitser erbij aanschaffen? Op MP en soms hier op het forum worden bruikbare en bovenal betaalbare flitsers aangeboden.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1819


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor ReneG » vr sep 01 2023 11:51 am

Ik sluit me aan bij Jan24, een flitser is in die situaties de oplossing. Op de ZFC zou een SB700 denk ik goed passen. Maar je zult wel wat tijd moeten spenderen om te leren hoe een flitser werkt en hoe je die moet gebruiken. Als je gewoon een flitser erop zet en recht vooruit flitst krijg je waarschijnlijk niet waar je op hoopt...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor Tony D » vr sep 01 2023 11:57 am

Als je gaat flitsen in een zaal met (dansende) mensen krijg je dat bijna nooit goed uitgelicht. De mensen op de voorgrond zijn overbelicht, de mensen wat verder weg zijn veel te donker.Ga je indirect flitsen via het plafond, dan is dat in een zaal vaak veel te hoog en komt er nauwelijks wat licht terug op de mensen.
Bovendien flits je vaak de sfeer kapot, tenzij je met kleurfilters voor je flits gaat werken.Die verminderen ook weer je lichtopbrengst.
Ik zou dus niet flitsen, maar de iso-waarde verhogen.
Sluitertijd op minimaal 1/250 sec om beweging van de mensen te bevriezen.
Diafragma ver open. Dat kost wel scherptediepte, maar levert meer lichtopbrengst.
Door die hoge iso krijg je wel meer ruis. Die kun je tegenwoordig aardig wegwerken in Photoshop of bijvoorbeeld met Topaz Photo AI
Succes.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor LosGoud » vr sep 01 2023 12:07 pm

Ik heb op een aantal feestjes en bruiloften foto's gemaakt, die over het algemeen goed belicht waren. Ik flits dan met een SB-800 met extra batterypack en zet de Gary Fong dome bovenop m'n fliser (de flitser staat dan verticaal). Met die Gary Fong dome krijg ik over 't algemeen mooie, egale (en zachte) belichting.

Hier vind je meer info over de Gary Fong dome : https://garyfong.com/
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor ReneG » vr sep 01 2023 1:18 pm

Ik ben het ook niet eens met de stelling dat een volle zaal, al dan niet met dansende mensen, goed uitgelicht kan worden. Ik heb in het verleden met enige regelmaat in dergelijke zalen gefotografeerd met flits en het zag er echt niet geflitst uit. Ik gebruik ook een Magmod lighting modifier die vergelijkbaar is met de Gary Fong dome.

De grootste uitdaging is meestal de kleurtemperatuur omdat er vaak meerdere lichtbronnen zijn, maar dat heb je ook zonder flitser.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor Karina2 » di sep 05 2023 11:02 pm

De SB700 werkt prima met de Zfc en duikt vrij regelmatig op als tweedehands tegen (zeer) aantrekkelijke prijsstelling.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor ben42 » do sep 07 2023 2:35 pm

SuusR schreef:Hoi, Regelmatig moet ik op bruiloften ook 'savonds bij het feest foto's maken.
Of heb ik feestjes waarbij ik foto's moet maken.
Altijd lastig gevonden om foto's op feestjes in vaak 'donkere' (grote) ruimtes en dan vooral met donkere wanden en plafonds.

Wat bij mij een beetje werkt is off camera flitsen, waarbij (bij mij) de kleine flitser op de camera een klein deel van het licht opbrengt en mijn SB700 aanstuurd. Flitser op statief of vast laten houden. Veel met een bounce op een muur of anders.

Ik fotografeer zelden in dit soort omstandigheden, wel overwogen een tweede flitser (SB910) erbij aan te schaffen, maar daar zou ik dan maar weinig gebruik van maken. Nu doe ik het maar met 1 flitser off camera.
Voor de Zfc wordt het iets lastiger omdat je dan (denk ik) ook nog een trigger set nodig hebt.
Maar off camera bevalt mij heel erg goed.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor Ronald53 » do sep 07 2023 4:31 pm

Hier staat een mooi overzicht van de Nikon flitsers (waarvan een groot deel niet meer nieuw te koop is).
Als je wilt werken met meer dan één flitser, dan moet je op zoek naar Nikon flitsers die als master/commander en/of slave kunnen werken. De goedkoopste die als master/commander kan werken is waarschijnlijk de SB-500. Deze wordt geconfigureerd via je camera. De SB-700 is wat duurder, kan ook als master/commander werken, en heeft voor de configuratie een eigen display. Voor andere verschillen: Zie het artikel.
Je zou dus eerst op zoek kunnen gaan naar één van deze twee, maar duurder/zwaarder kan ook. Dan zou je voor de uitbreiding met een of meerdere slaves kunnen kiezen voor de SB-600. Die is regelmatig voor rond €60 te koop op MP. Voor betrekkelijk weinig geld kun je dan meerdere slaves in de ruimte onderbrengen. Als je de boel dan nog niet uitgelicht krijgt.....
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor keenoncoolstuff » vr sep 08 2023 5:00 pm

Ik zou voor dit soort flitsfotografie (strobist) geen Nikon meer kopen daar dit een systeem is op basis van infrarood licht. Hierbij moeten de flitsers elkaar veelal kunnen "zien" .
Merken als Godox zijn veel flexibeler te gebruiken omdat zij communiceren via radiogolven.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor gijs sandberg » za sep 09 2023 8:32 am

Ls,
De vraagstelster is al een week niet op dit forum geweest, dus bespaar je de moeite...
Groeten, Gijs
P.S. eens met de suggestie mbt. een SB-700.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor Ronald53 » za sep 09 2023 12:04 pm

gijs sandberg schreef:Ls,
De vraagstelster is al een week niet op dit forum geweest, dus bespaar je de moeite...
Zo'n opmerking maakte ik een tijdje terug ook. Om vervolgens terechtgewezen te worden, er kan altijd wat aan de hand zijn waardoor iemand niet naar de reacties kan kijken. En, je kunt reacties bekijken zonder in te loggen. Maar ik ben het met je eens dat het onbevredigend is als er van hieruit moeite gedaan wordt om een vraag te beantwoorden, en als het er dan alle schijn van heeft dat de TS toch niet zo geïnteresseerd is in het antwoord. Zelf zou ik er voorstander van zijn dat iemand zich eerst moet voorstellen op de daarvoor aanwezige plek, alvorens hij/zij elders een bericht kan plaatsen. Dat zou er toe kunnen leiden dat er alleen aanwas van wat serieuzere forumleden komt. Tegelijkertijd realiseer ik me dat ik hiermee een discussie op gang zou kunnen brengen: Is het forum er ook voor passanten?

keenoncoolstuff schreef:Ik zou voor dit soort flitsfotografie (strobist) geen Nikon meer kopen daar dit een systeem is op basis van infrarood licht. Hierbij moeten de flitsers elkaar veelal kunnen "zien" .
Merken als Godox zijn veel flexibeler te gebruiken omdat zij communiceren via radiogolven.
Nikon heeft daarvoor de SB-5000, zoals je ongetwijfeld weet. Maar dat is wel een heel dure oplossing, als je links en rechts wat flitsers in een ruimte wilt opstellen. Nikon heeft in het verleden aangekondigd met Nissin en Profoto samen te gaan werken, en bijvoorbeeld Nissin zegt ook wel flitsers te hebben die compatibel zijn met camera's uit de Z-serie, maar hoe compatibel is 'compatibel'? Zoiets vraagt Thom Hogan zich bijvoorbeeld ook af: "After the Z9 was announced, Nikon also produced a joint press release that identified Nissin and Profoto as flash partners. The exact wording was “will be collaborating with...” Exactly what that means still hasn’t been completely revealed, but it was promised that there would be “increased compatibility” with Nissin and Profoto products in the future. I’ve verified that Profoto products work well with my Z9. Eventually I’ll get around to evaluating Nissin, as well."
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor gijs sandberg » za sep 09 2023 1:04 pm

Ronald,
Eens met de strekking van jouw opmerking.
Overigens had ik de indruk dat sommige suggesties op de initiele vraag de ervaring van de vraagsteller verre voorbij schieten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Avond / Feest fotografie met de Zfc

Berichtdoor Ronald53 » za sep 09 2023 1:43 pm

gijs sandberg schreef:Ronald,
Eens met de strekking van jouw opmerking.
Overigens had ik de indruk dat sommige suggesties op de initiele vraag de ervaring van de vraagsteller verre voorbij schieten.
Groeten, Gijs
Dan wordt dit weer een mooi draadje voor wie er nog een flitser zoekt! Misschien moeten we het dan verplaatsen naar het (sub)forum over flitsers!
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z30, Z50 en Zfc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten