3D-autofocus

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

3D-autofocus

Berichtdoor henkk » vr apr 05 2024 7:39 pm

Met de D700 gebruikte ik bijna altijd 3D dynamisch veld autofocus en dat gaf goede resultaten.
Met de D850 viel dat, afhankelijk van de lens, wat tegen in de zin dat de AF vaak bleef zoeken naar een punt om op scherp te stellen of daarbij eigen keuzes maakte. Daarom bij de D850 maar overgeschakeld naar één AF-punt met 25 eromheen of zo. En dat werkt goed.

Inmiddels al weer een tijdje de Zf, mede vanwege de ervaring op een uitleendag met een Z9 dat de 3D AF inmiddels op de Z's ook goed werkte.
Wat goed werkt op de Zf is dat het AF-punt stabiel blijft over het hele beeldveld. De tracking is prima. Maar ik merk wel dat ik veel AF-fouten zie in die zin dat het punt waarop de AF was gericht, toch niet scherp is. Dit zowel met de FTZII als met m'n Z 24-50.
Ik vind de AF in 3D modus ook niet erg onderscheidend: het is een nogal groot veld en het lijkt erop dat ook buiten dat veld nog informatie wordt meegenomen. Nogal lastig bij voorbeeld voor vogeltjes.

Herkennen jullie deze ervaringen? Ook van Z8 en Z9 gebruikers ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ga nu eens een tijdje met pinpoint AF werken maar dat is AF-S en daar ben ik niet zo van (in principe ben ik voor AF-C met BBF). En dan moet ik het scherpstelpunt voortdurend over het beeld gaan bewegen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4952


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten