Aanpassen Zf aan gebruiker

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Aanpassen Zf aan gebruiker

Berichtdoor henkk » vr jun 28 2024 10:17 pm

Er komen steeds meer Zf gebruikers onder ons.
Ik wil graag met jullie delen welke aanpassingen ik heb gemaakt in de bediening van de Zf en hoop overeenkomstig van jullie ideeën te kunnen leren.
Het gaat mij in de eerste plaats om menu persoonlijke instellingen/f bediening/aangepaste knoppen:
* Fn heb ik gezet op + (vergroten tot 100%); ik vind dit gemakkelijk om de focus te controleren en om na de opname te kijken of die is goed gegaan;
* AE-L/AF-L heb ik uiteraard op AF-ON staan (BBF, de scherpstelling via de ontspanknop is uit);
* terugkijken op terugkijken, want hoe anders?
* DISP weer op DISP hoewel ik daar langer iets anders op had; maar daar heb ik nu de video-opnameknop voor ingezet;
* OK op reset;
* instelschijven: alhoewel ik dus vooral de lensring gebruik om het diafragma in te stellen, maar dat werkt niet bij alle gebruikte lenzen, heb ik het diafragma op de achterste instelschijf gezet (de voorste vind ik minder gemakkelijk te gebruiken) en zit in voorkomende gevallen de sluitertijd op de voorste (maar doorgaans met de draaiknop bovenop);
* video-opnameknop (de rode knop) op AE/AWB vergrendeling (vast) om eenvoudig panoramafoto's te kunnen schieten;
* L-Fn-2 off (geen toepassing voor want geen lenzen die die knop hebben);
* L-FN ook op AF-ON (2 lenzen waar dat mee werkt, de Tamron 28-75 en de Nikon 80-200 AF-S);
* Fn (links/rechts) standaard=focus maar geen idee wat het doet;
* M-set: ook standaard=focus maar geen idee wat het doet;
* binnenste draairing v.d. lens: diafragma, om de diafragmaring te benaderen; werkt goed, klikt niet in en is daarom wel gemakkelijk veranderd; nadeel is dat ik niet handmatig kan scherpstellen met de Tamron.

Dan het i-menu (van links naar rechts):
boven: Picture Control (FL) / Witbalans (A1( / Beeldkwaliteit (RAW) / ISO (100) / AF-veldstand/onderwerpdetectie (3D/alle soorten) / Scherpstelstand (AF-C)
onder: Ontspanstand (3) / VR (On) / splitscreen/zoom (splitscreen) / lichtmeting (matrix) / focuspeaking (Off) / info geheugenkaart

Dan heb ik PSAM meestal op A staan; ISO knop op 100 (niet op C), daarmee bepaal ik de ondergrens van de Auto-ISO; op die manier kan ik gemakkelijk de ISO aanpassen/ophogen als daar reden voor is.

Sluitertijdenknop staat meestal op 125 of 250 om via de PSAM knop vanuit A snel te kunnen overschakelen op een hogere sluitertijd. Want soms gaat hij zo laag is sluitertijden zitten dat de IBIS het overall beeld wel scherp houdt maar het onderwerp bewogen is.

Rest dat de belichtingscorrectieknop vaak erg handig is om een passende belichting te krijgen vooral wat betreft dreigende overbelichtingen (daarvoor is ook belichting op hoge lichten een oplossing maar die is net wat meer werk om in te schakelen en niet zo beïnvloedbaar).

Jammer dat pin-point focus alleen bij AF-S werkt en dus niet in combinatie met 3D. Het veld voor AF-C is nog steeds best wel groot (vergeleken met bijv. de D850 lijkt mij). Wel doet de 3D focus het erg goed.

Ik hoop hiermee suggesties te doen voor gemakkelijker gebruik; evenzeer hoor ik andere aanpassingen van jullie camera's die te overwegen zijn!

PS nog een aardige functie is f4 aanraak Fn. Die heb ik ingesteld op scherpstelveld verplaatsen en dat kan - mits het scherm open is - met het oog aan de zoeker met de duim op de rechterhelft van het scherm. Veel makkelijker dan met de multiselector.
Laatst gewijzigd door henkk op za jun 29 2024 7:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
henkk

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanpassen Zf aan gebruiker

Berichtdoor ReneG » za jun 29 2024 4:34 pm

henkk schreef:* Fn heb ik gezet op + (vergroten tot 100%); ik vind dit gemakkelijk om de focus te controleren en om na de opname te kijken of die is goed gegaan;

Vraag uit interesse, kan de OK knop voor de multi-selector daar niet voor worden gebruikt? Dit was bij veel oudere DSLR's één van de weinige keuzes voor die knop, en mijn default. Ik neig overigens meer naar de Z6 III, maar ben er nog niet helemaal uit.
Spul waarmee je foto's maakt...
ReneG

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor henkk » za jun 29 2024 6:52 pm

Ja dat klopt en die OK knop doet dat ook in de weergavemodus maar de Fn knop is makkelijker te bedienen met de camera aan het oog. Zowel voor als na de opname. En zeker omdat ik regelmatig met het scherm dicht werk en dus alleen via de zoeker terugkijk. Dus een zekere dubbeling in knopfuncties heb ik voor lief genomen.
henkk

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor henkk » zo jun 30 2024 11:22 am

[5k]
Naar aanleiding van een opmerking in een review heb ik de Tamron 28-75 wat aangepast; ik heb de Fn knop op de lens via de Tamron Lens Utility toegewezen aan AF/MF (met 1 sec indruktijd om ongwenst verstellen te voorkomen); daarbij schakelt de lensring dan ook van diafragma (mijn keuze via de body) naar focus. Dus het 'probleem' dat ik de Tamron niet meer handmatig kon scherpstellen met mijn knopindeling, is hiermee opgelost. Ik de MF stand komt focus-peaking ook vanzelf mee op. AF-ON via de lensknop, wat ik eerst had, was een dubbel. En het diafragma kan ik in MF evengoed blijven instellen met de achterste (omgewisselde) instelschijf van de body.
henkk

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » vr jul 05 2024 10:54 am

Herkenbare instellingen. Ik heb wel wat verschillen. Ik gebruik bijvoorbeeld de video knop om het soort lichtmeting te kiezen, maar als je vaak panorama's schiet, dan snap ik je keus.

Ik heb de voorste Fn knop (waarom maar 1, de Z6 en zo hebben er 2!) heb ik nu in gebruik om de ISO waarde in te stellen. En dan met name Auto ISO aan of uit te kunnen zetten. Eerder had ik daar een derde soort autofocus op zitten, wat wel handig was.

Ik moest vooral even wennen aan de SPAM knop. Die hebben mijn Fujifilm camera's niet, maar die was ook nooit nodig. Vooral omdat vrijwel elk objectief in dat systeem een diafragmaring heeft. Net allemaal wat logischer wat betreft bediening wat mij betreft, maar als je gewend bent aan het idee, dan komt het wel goed.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Patrick

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Karina2 » vr jul 05 2024 12:49 pm

Leuk topic! Misschien handig dat mensen die hier hun instellingen delen ook aangeven waarom ze de desbetreffende keuzes hebben gemaakt in relatie tot wat voor soort fotografie ze beoefenen.

Ik kan me voorstellen dat iemand die veel (vliegende) vogels of actiesport fotografeert andere functies toewijst aan keuzeknoppen dan bijvoorbeeld macro fotografen of portretfotografen.

Dat maakt het voor lezers makkelijker om in te schatten of dat ook behulpzaam kan zijn voor hun (tak van) fotografie.
Karina2

Bladredactie

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » vr jul 05 2024 1:53 pm

Natuurlijk is een Zf in het gebruik vaak wat minder handig dan een "normale" body. Zo mis je bijvoorbeeld de U1, U2 en U3 knoppen. En is het soms wat gedoe met de knoppen bovenop in combinatie met de wieltjes. Maar het is allemaal in te stellen.

Ik wil best een overzicht van mijn instellingen maken, maar ik heb de camera pas een week, dus alles moet nog een beetje vorm krijgen. Maar het komt wel in de buurt nu!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Patrick

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor henkk » zo jul 07 2024 5:53 pm

@Patrick (e.a.), vergeet niet veelgebruikte functies onder de i-knop te zetten. Ik heb daar bijv. ISO en soort lichtmeting staan en zo kun je snel een eenvoudig, desgewenst ook in de zoeker, instellingen wijzigen. Als ik bijv. ISO kies en op OK druk, krijg ik een submenu met ISO-waarden en al dan niet auto-ISO.

Ik ga nog wel verder experimenteren met het verplaatsen van het scherpstelpunt via het touchscreen met het oog aan de zoeker. Ik krijg met 3D continu AF te veel (nou ja, een paar op de honderd maar toch) focusmissers die ik niet kan verklaren. In de zin dat ik de AF-ON ingedrukt houd, een groen hok heb/houd en de scherpte uiteindelijk toch ergens anders gelegen blijkt te hebben. Meestal kiest hij om een of andere reden een dichterbij gelegen vlak. Met de oog-AF gebeurt dat ook als bijv. de persoon een bril draagt. Het hokje is i.h.a. ook kleiner dan het gebied dat in aanmerking wordt genomen, zo lijkt het.
henkk

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor henkk » zo jul 07 2024 5:55 pm

Karina2 schreef:Leuk topic! Misschien handig dat mensen die hier hun instellingen delen ook aangeven waarom ze de desbetreffende keuzes hebben gemaakt in relatie tot wat voor soort fotografie ze beoefenen.

Dank je! Dt was zeker mijn opzet met dit topic en ik hoop ook van anderen te leren omdat nog niet alles helemaal naar mijn zin verloopt met name wat betreft de AF.
henkk

Clublid

Contacteer:

Terug naar “Zf”