Nikon introduceert de Zf full frame

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » vr nov 10 2023 7:31 pm

Helemaal eens Patrick! Dat ik toevallig nog wat ais spul heb, is voor mijn film camera's. Ga ik zeker niet vaak op de Zf zetten, om door jou aangehaalde redenen. En een 24/2.8 of 85/4 zouden echt leuk zijn, zeker in een 'SE-jasje'. Moet er alleen nog een ais vorkje op plakken :wink:
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » vr nov 10 2023 8:10 pm

MartijnM schreef:
Kijk maar naar het formaat van een 50mm f/1.4 bovenop een FTZ adapter. Dat is ongeveer de minimale lengte van een Z-objectief. En dan ook nog met een grotere diameter... m.u.v. een pancake dus

Een punt is dat de sensor bij een Z zo ver naar voren zit. Het optisch centrum van bijv een 50 mm zal toch 50 mm daar voor moeten zitten en je wil er geen tele constructie van maken. Ziedaar het vraagstuk. De Voigtlanders die ik zie lijken nog het mooist maar zijn MF. En misschien zijn die knollen van Nikon onvermijdelijk voor de optische kwaliteit. Ik vind het een dilemma en kijk naar de 24-50 zoom. En natuurlijk een FTZ.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » vr nov 10 2023 8:34 pm

Waarom zou een MF objectief langer moeten zijn dan een met autofocus? Lijkt mij vooral dikker, maar niet perse langer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » vr nov 10 2023 9:00 pm

Wie zegt dat? En dikker hoeft ook niet blijkens div nikons 50 mm die ik heb.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor pimmetje » vr nov 10 2023 9:55 pm

Afbeeldingoude meester 1974 by Pim Weeber, on Flickr

Nog zo'n oude meester? !974
pimmetje

Clublid
Berichten: 974


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » zo nov 12 2023 10:59 am

Prima review (zoals gebruikelijk) van de Zf op Photography Life https://photographylife.com/reviews/nikon-zf
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » zo nov 26 2023 3:34 pm

Op divers verzoek hierbij mijn eerste ervaringen met de Zf :
- Geen gouden doos meer voor body of lenzen maar mat- of glimmend zwart (wellicht herkenbaar voor andere Z-gebruikers maar nieuw voor mij)
- Look and feel van FA, FE2; wel iets groter en zwaarder dan losse historische body maar bijv. FA met MD15 is groter/zwaarder
- Gelukkig een rond oculair
- Typeaanduiding staat weer waar die hoort, nl. aan rechterkant (voor kijkers links) van de body
- Mooie riem zonder nodeloze typeaanduiding
- Aanmelden bij Snapbridge ging prima/snel en direct werd gevraagd om update van firmware en dat verliep feilloos naar stand 1.10 (net een paar dagen online)
- Mooi dat de AI(-s) objectieven bruikbaar zijn met de FTZ en dat de diafragmaring gewoon gebruikt kan worden om het diafragma in te stellen
- Jammer dat het diafragma van AI-s lenzen niet wordt weergegeven/vastgelegd (zie FTZII opmerkingen); maar je kunt het diafragma natuurlijk wel gewoon ‘voelen’ en aftellen via de diafragmaring
- Je kunt lenzen zonder chip invoeren, moet je dan wel kiezen welke in gebruik is als je er meer hebt; geen actuele diafragma-info in dat geval, zoals wel bij de D850 e.d.
- Het i-menu werkt erg prettig en is heel ruim instelbaar qua opties

Aanpassingen voor de bediening van de camera:
o Voorste en achterste instelwiel omgewisseld (vooral vanwege diafragmainstelling die ik niet lekker vond gaan met het voorste wiel en dat is bij dit model een tamelijk belangrijke functie)
o AF-ON gezet op AEL-AFL knop achterop; AF op ontspanknop uit
o AE-L/AWB-L gezet op Fn knop (ik maak nog wel eens opnamen om te stitchen en dan moeten die variabelen vastgezet zijn)
o Virtuele horizon gezet op DISP-knop
o ISO in fotografiestand gezet op video-startknop; auto-ISO aan/uit op voorste instelwiel, ISO zelf op achterste wiel
o ISO draaischijf op C (waar staat die C voor?) voor een gewone Auto-ISO tenzij ik persé helemaal handmatig wil werken;

- Met Auto-ISO aan werkt de ISO-draaischijf als verhoging van de door de camera gekozen ISO (welke hogere waarde dan ook gebruikt wordt); moet ik nog eens een goede toepassing voor bedenken
- De IBIS lijkt goed te werken maar 8 stops kan ik niet bevestigen; met mijn AF-S 105 VR kwam ik tot 1/15 voor scherpe beelden (met alle VR aan) maar niet meer met 1/8; je moet wel even tijd gunnen om de IBIS te laten starten want meteen afdrukken leidt tot onscherpe beelden
- De onderwerpherkenning werkt ook goed, ook met AI(-s) lenzen; wat een ding is, is de aanpassing van de belichting aan het scherpstelpunt: als de camera een oog vindt, kan de belichting zo maar een stop veranderen; dat gebeurde tijdens deze passerende ruiters
(let niet op de boom, die zou ik er normaal afknippen)
Afbeelding_HWK0162_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr
vlak daarna, zelfde instellingen van de camera maar overall beduidend lichter (mooi trouwens hoe scherp het paard is geworden, de ruiter houdt het hoofd niet helemaal stil)
Afbeelding_HWK0175_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr
- Uitgeschakeld vertoont de camera bijv. tijdens lopen een klein rammeltje wat van de sensor zou komen; benieuwd hoe dat verder afloopt (is al over te lezen op internet)
- Gemakkelijk inzoomen met OK knop, ook naar gevonden scherpstelpunt
- Handmatig scherpstellen gaat prima met de AI-S 50/1.2, ook zonder focuspeaking en/of vergroten van het zoekerbeeld tot 100%
- Verschuiving scherpstelveld gaat met de duim via touchscreen op rechterbovenhoek scherm; aangepaste plek voor staand; werkt echt top! (zelfs beter dan joystick van D850)
- Vergrendelen scherpstelveld via menu (geen L-schakelaar, bekend van de vele bedieningsfouten); misschien ook wel toe te wijzen aan een knop maar dat aantal is beperkt
- 3D AF werkt ook beter dan ooit (met D850 nooit goed kunnen inzetten, was bij D700 wel goed);
- Nog niet gelukt om een snelle toegang tot ‘mijn menu/bovenste optie’ te vinden bijv. voor batterij-info; er zijn te veel opties voor te weinig knoppen
- Het is soms lastig uit te vinden wat een bepaalde indicator in het beeld betekent
- Balans van body aan riem met 24-50 mm erg goed; met de FTZ ertussen onvermijdelijk minder goed want met optische wetten valt niet te spotten
- MASP-Auto keuzehandel overbodig als je de aanwijzer als handel had uitgevoerd
- Keuzeknop z/w-foto-video had ik liever ook toewijsbaar gehad al was het maar voor de flexibiliteit/eigen prioriteiten
- Aardig afstandsindicator in beeld bij handmatig scherpstellen van Z lens (maar geen gecalibreerde afstandsschaal)
- Laden van accu (type c (en ook b)) via USB in de camera; lader niet bijgeleverd maar gelukkig werkt mijn 100W Asus lader voor mijn laptop (qua spanning zelfde specs als de afzonderlijk te kopen Nikon lader) ook op deze camera (onze telefoonladers doen het niet) en heb ik nog een lader voor alle EN-EL15 type accu’s die bij de D850 was geleverd. Maar het kan wel een dingetje zijn, computers kunnen de batterij in de camera laden maar alleen met de ovale USB-3 aansluiting. Als je geen oudere lader voor EN-EL15 hebt of een oude computer, heb je een probleem

FTZII:
- Jammer dat FTZII geen AI-koppelnok heeft; zou toch vrij eenvoudig moeten kunnen; wel een check-nok voor het kleinste diafragma maar die vind ik eerder hinderlijk dan nuttig want nu moet ik mijn AF-D en AF-S lenzen met diafragmaring verplicht op kleinste opening zetten
- Evenzo lijkt het mij qua mechatronica mogelijk een AF-motor in de FTZ in te bouwen, mogelijk ten koste van een ‘puistje’, zodat ook AF en AF-D lenzen gebruikt kunnen worden met AF.
- Belastbaar tot ca 1300 g dus (om marge aan te houden) kunnen 70 of 80-200/2.8 en 300/4 niet aan de body hangen zoals bij de D850 e.d.

Z 24-50:
- Goede beeldvorming; vol open langs de rand wat onscherp maar 1 stop diafragmeren lost dat op; wordt beslist een populair lensje voor mij
f/4:
Afbeelding_HWK0127_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr
f/8
Afbeelding_HWK0128_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr
- Opvallend dat de positie van de frontlens nauwelijks wijzigt bij zoomen tussen 24 en 50 mm. Nu dat zo is had ik liever gehad dat de de hele zoom geheel of grotendeels intern hadden opgelost dus geen uitschuifstand
- Maar intrekken tubus wel handig voor onderweg
- Geen zonnekap (€ 40) of buidel bijgeleverd
- De dedicated zonnekap is erg minimaal; de metalen kap van de 35/2 AF-D geeft op 24 mm heel beperkt vignettering in de hoeken maar is de vraag of die veel beter werkt want is aan de bovenkant kleiner; de metalen zonnekap van een 24/2.8 AI is helemaal symbolisch

Bracket:
- Prettig in gebruik
- Toegevoegde waarde voor het vasthouden van de camera
- Camera wordt er iets hoger van, beetje jammer; een opschroefgripje à la FA had ook gekund.
- Hoeft er van mij nooit meer af

Welnu, nu verder aan de slag met de Zf. Belooft veel goeds!
Laatst gewijzigd door henkk op ma nov 27 2023 3:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Karina2 » zo nov 26 2023 8:15 pm

Dank voor je toelichting, Henk
Online
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » ma nov 27 2023 5:04 pm

Bedankt Henk voor je interessante bijdrage aan dit draadje.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor pimmetje » wo nov 29 2023 11:37 pm

Henk bedankt voor het delen van je eerste ervaringen. Ik ga het zeker nogmaals lezen.Mogelijk dat ik over een tijd overstap. Heb nu nog twijfels.
pimmetje

Clublid
Berichten: 974


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Richard » do nov 30 2023 2:22 pm

Henk, duidelijke ervaring.

Pimmetje, ik ben benieuwd wat je twijfels zijn. Zelf heb ik een Zfc die iets kleiner is en daardoor makkelijker in een jaszak past. Dat zie ik met de Zf minder gauw doen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor pimmetje » do nov 30 2023 3:46 pm

Richard,heb zelf ook de Zfc en die bevalt mij uitstekend. Vind de ZFc ook mooier omdat het formaat veel dichter bij de oorspronkelijke FM staat. De ZF is een stuk zwaarder en kan momenteel gezien mijn lichamelijke conditie een probleem zijn.
Overigens vind ik het klapscherm van beiden maar onhandig.
pimmetje

Clublid
Berichten: 974


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Richard » do nov 30 2023 8:56 pm

De Zf is ruim anderhalf keer zo zwaar dan de Zfc.

Alleen de 26mm f/2.8 is 10 gr. lichter dan de DX 16-50mm, al het andere glas is zwaarder.

Dus ja, als het op gewicht aan komt is de Zfc gunstiger.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » wo dec 13 2023 5:18 pm

Thom Hogan heeft zijn review gepubliceerd. Zie https://www.zsystemuser.com/z-mount-cam ... eview.html
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » ma dec 18 2023 9:46 am

Inmiddels heb ik wat meer ervaring opgedaan met m'n 50/1.2 AI-S lens op de Zf. De weergave is uiteraard als vanouds. De bediening is toch wat achteruit t.o.v. bijv. de D850:
- er is geen automatisch diafragma meer; om bij volle lensopening te kunnen scherpstellen moet je daarna de diafragmaring verdraaien naar het gewenste diafragma (dit stimuleert wel vol-open werken maar dat voldoet niet in alle omstandigheden); (een scherptedieptecontroleknop op de FTZ zou mooi zijn!);
- gebruikte diafragmawaarde wordt ook niet doorgegeven (blijft in de gegevens op 1.2 staan), ondanks de ingevoerde gegevens van de non-CPU lens;
- het zwaartepunt van het geheel ligt wat verder naar voren; de registerafstand van de Zf is (zoals bekend) veel kleiner dan van een F-mount body en de sensor ligt ook verder naar voren; de ruimte wordt opgevuld door de FTZ adapter;
- het op het oog (zoekerbeeldscherm resp. matglas) scherpstellen gaat me met de Zf minder goed af dan met de D850; ik heb daarom focus-peaking maar weer ingeschakeld maar dat vind ik nogal storend in het zoekerbeeld en zeker in gediafragmeerde stand; en tot 100% vergroten van het zoekerbeeld kan natuurlijk ook met 1 knopdruk maar dan ben je je compositie kwijt; bij gesloten diafragma scherpstellen geeft wel een helder zoekerbeeld maar maakt minder duidelijk waar de scherpte precies ligt;
- de scherp-indicator (rood>groen) werkt niet met deze lens (wel met m'n Zeiss ZF.2 85/1.4 MF met chip);
Kortom, you win some, you loose some. Een aantal van deze dingen (alle?) zal waarschijnlijk voor alle Z-modellen gelden. Misschien heeft iemand nog tips voor een handige work-around?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten