Nikon introduceert de Zf full frame

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » do nov 09 2023 5:33 pm

MarcvanZuylen schreef:
Vincent schreef:
MarcvanZuylen schreef: Dat kan uiteraard, maar ik vind dit, net als Patrick, niet het type camera voor een vertical grip.


Ik snap het punt van Patrick ook wel, maar als je op DIT moment een camera wil aanschaffen en de Z8 ligt boven je budget is de ZF natuurlijk wel een hele mooie optie aangezien deze weer net wat meer uptodate is dan de Z6II.

Even geduld, de Z6III en Z7III met dezelfde techniek als de Zf worden vast binnen een half jaar geïntroduceerd.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 09 2023 6:28 pm

Dat heb ik bij de uitleentafel aan Emile de Jong gevraagd. Volgens hem zouden de Z6 en Z7 niet snel in een versie III uitkomen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Vincent » do nov 09 2023 9:53 pm

Patrick schreef:dus laten we het de vrouwen-en-Vincent-manier noemen... :lol:


Ach vrouwenmanieren; de besten hadden er last van...

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » vr nov 10 2023 10:06 am

Patrick schreef:Ik zou vooral hopen dat Nikon met een paar bij zo'n camera passende objectieven komt. Ik denk dan met name aan wat compacte primes.

Die zijn er al; de compacte primes 26mm f2.8, 28mm f2.8, 40mm f2, 50mm f2.8 en aanvullend als compacte zoom de 24-50mm f4-6.3.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » vr nov 10 2023 10:36 am

Skippy schreef:
Patrick schreef:Ik zou vooral hopen dat Nikon met een paar bij zo'n camera passende objectieven komt. Ik denk dan met name aan wat compacte primes.

Die zijn er al; de compacte primes 26mm f2.8, 28mm f2.8, 40mm f2, 50mm f2.8 en aanvullend als compacte zoom de 24-50mm f4-6.3.

Nogal beperkt wat bereik betreft. Het beslaat absoluut het deel dat ik het belangrijkst vind, maar iets rond de 85mm en iets wijders erbij graag.

Hierboven werd ook al gesteld dat de f1.8 objectieven wat groot zijn voor de body. Niet dat het niet past of onwerkbaar is, maar ze maken het geheel te groot en log.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » vr nov 10 2023 12:05 pm

Tja, ik word een beetje moe van dit soort open deuren. Feit is dat Nikon met de Z-mount de grootste diameter heeft gekozen. En daarmee in staat is van alle fabrikanten over de hele lijn de best presterende objectieven te ontwerpen. Door deze keuze van Nikon kunnen we geen lichtsterke én compacte primes verwachten. Wil je lichtsterke én compacte objectieven dan kun je beter terecht bij Fuji en Olympus.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Bert vD » vr nov 10 2023 12:13 pm

Maar daar verlies je weer 1 cq 2 stops licht (bij omgerekend dezelfde brandpuntsafstand)en dus ook bokéh door de kleinere sensor.
Groet Bert
Online
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Karina2 » vr nov 10 2023 12:45 pm

Voor wat Nikon (nog) niet biedt, kun je natuurlijk ook bij third party kijken. Zo heeft Viltrox diverse lichtsterke primes die een prima match zijn met Zfc-DX en de nieuwe Zf-FX. Wat dat laatste betreft diverse F/1.8 primes momenteel in de range van 28mm F/1.8 tot 85mm F/1.8
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » vr nov 10 2023 3:34 pm

zit ik weer in de honderden blz. manual te lezen, kom ik op het hoofdstuk 'BLOOTSTELLING'. :D
Zouden ze de engelse versie door Google Translate hebben gehaald?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Highlander » vr nov 10 2023 4:50 pm

Wat een lekker ouderwets gezellig draadje :prost:

Skippy schreef: Feit is dat Nikon met de Z-mount de grootste diameter heeft gekozen. En daarmee in staat is van alle fabrikanten over de hele lijn de best presterende objectieven te ontwerpen. Door deze keuze van Nikon kunnen we geen lichtsterke én compacte primes verwachten.

@luc, waarom kunnen we hierdoor geen lichtsterkte objectieven verwachten ?
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor keenoncoolstuff » vr nov 10 2023 7:00 pm

Volgens mij bedoelt Luc dat er geen primes zullen verschijnen die zowel lichtsterk als compact zijn.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » vr nov 10 2023 7:13 pm

Inderdaad, zo bedoel ik het. Lichtsterk f1.8 en meer is geen probleem daarvan zijn er inmiddels genoeg. Maar deze zijn niet compact.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » vr nov 10 2023 7:19 pm

henkk schreef:zit ik weer in de honderden blz. manual te lezen, kom ik op het hoofdstuk 'BLOOTSTELLING'. :D
Zouden ze de engelse versie door Google Translate hebben gehaald?


haha... zo vertaalde Fujifilm een tijdje geleden 'noise reduction' als 'geluidsreductie' in zowel het NL menu als de handleiding :mryellow:
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » vr nov 10 2023 7:21 pm

keenoncoolstuff schreef:Volgens mij bedoelt Luc dat er geen primes zullen verschijnen die zowel lichtsterk als compact zijn.


Kijk maar naar het formaat van een 50mm f/1.4 bovenop een FTZ adapter. Dat is ongeveer de minimale lengte van een Z-objectief. En dan ook nog met een grotere diameter... m.u.v. een pancake dus
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » vr nov 10 2023 7:24 pm

Niets mis met een minder lichtsterk objectief buiten dit bereik om het compact te houden. Daar doelde ik op. Iets als een 24/4 of 24/2.8, 85/4 etc. Natuurlijk wil je graag meer lichtsterkte, zeker bij een 85, maar die zijn er al.

Natuurlijk kan je met een converter er oudere objectieven op zetten, maar ik persoonlijk ben niet van de manuele objectieven, flare, etc. Moderne objectieven dus met goede coating en met computers geoptimaliseerde beeldkwaliteit... om de doelgroep waar deze camera het naar mijn idee goed zou doen te bedienen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten