Nikon introduceert de Zf full frame

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » zo nov 05 2023 8:29 am

Het zal toch niet zo zijn dat Vincent het enige Z f exemplaar in Nederland heeft? Hopelijk zijn er andere eigenaren die hier hun ervaringen willen delen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Vincent » zo nov 05 2023 10:14 am

Skippy schreef:Top dat Vincent zijn ervaring deelt maar zijn mening is hopelijk niet zaligmakend. Zelf blijven nadenken ...


Ik mag toch hopen dat niemand klakkeloos mijn mening accepteert en daarop handelt. Sowieso moet je alles wat ik hier post met een korreltje zout nemen... :lol:

Het enige dat ik probeer is sommige dingen iets eenvoudiger te maken, ik heb het idee dat een aantal gebruikers daar behoefte aan heeft. Maar ik snap ook dat bij een apparatuurclub het soms juist moeilijker, ingewikkelder en innovatiever moet allemaal! Dus in dat geval alles wat ik roep lekker negeren en vooral zelf blijven nadenken iedereen!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » zo nov 05 2023 5:41 pm

Patrick schreef:Zo. Een duidelijk punt gemaakt. :thumbup:

Het is dat ik net een Leica Q3 gekocht heb en de hobbykas voorlopig leeg is, maar deze camera was anders wellicht voor mij aanleiding geweest om weer te investeren in Nikon. Echt een camera die mij aanspreekt!


Ik denk dat als je die Q3 inruilt op een Zf, je nog ruim geld overhoudt voor een aantal lenzen :D
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » zo nov 05 2023 6:04 pm

henkk schreef:Ik denk dat als je die Q3 inruilt op een Zf, je nog ruim geld overhoudt voor een aantal lenzen :D

Dat is wel zeker. Sterker nog: wellicht verlies ik op de camera niet eens geld gezien de wachtlijsten.... maar dat ga ik niet doen. :wave:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » zo nov 05 2023 6:10 pm

Vincent schreef:Ik krijg steeds vaker het gevoel dat een groep leden hier extreem 'worstelt' met de oneindige mogelijkheden, instellingen en knoppen op de topmodellen zoals de Nikon Z 8 en de Nikon Z 9...

Als je met een, op het oog, veel meer "basic camera", met minder 'toeters en bellen', minder mogelijkheden en complicaties, maar wel met alle nieuwste technologieën, hetzelfde resultaat kunt behalen... Is het dan soms, voor sommige personen, misschien niet een betere keuze om al die frictie weg te halen en gewoon weer lekker foto's te maken met een echte 'fotografen camera'?? Zomaar een overdenking...


Eens dat het 'op het oog' een meer basic camera is. Spreekt mij zeer aan. Tijdens de clubdag heb ik hem een tijdje mogen proberen en dat viel mee en tegen. Wat tegenviel was de plek van de instelschijven, vooral die voor het diafragma: lag bij mij niet 'voor het grijpen'. Inmiddels heb ik gezien dat je de functie van de instelschijven kunt omwisselen en dan gaat het waarschijnlijk beter (want helaas heb je wel een instelschijf nodig om het diafragma in te stellen, dat is jammer). Of ik moet een andere vinger gaan gebruiken.

Ik ben me aan het verdiepen in het manual maar dan is 895 bladzijden niet iets wat correspondeert met 'meer basic'. Wat dat betreft is het een wolf in schaapskleren. Wel een camera om 1x in te stellen op je voorkeuren (of dat te laten doen door een whizzkid of je winkel) en dan inderdaad lekker basic aan de slag te gaan. De 24-50 zoom hierop lijkt me ook wel wat ... want dan blijft het gewicht binnen de perken en dat is ook wat waard. Daartegenover is een Df met een FTZ bijna net zo zwaar als een D850 body dus op die plek geen winst.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » zo nov 05 2023 6:26 pm

Ik zou vooral hopen dat Nikon met een paar bij zo'n camera passende objectieven komt. Ik denk dan met name aan wat compacte primes. De 50/1.8 Z schijnt erg goed te zijn, maar lijkt me al erg groot en modern op een body als dit als je meer dan alleen de andere bediening wil maar ook door de mensen die je zien gezien wil worden als iemand met een "oude" camera. Wat echt z'n charme en voordelen heeft weet ik uit ervaring!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » zo nov 05 2023 6:28 pm

Skippy schreef:Persoonlijk zou ik dan gaan voor manual focus Voigtländer objectieven in Nikon Z-mount of Leica M-mount met een M naar Z adapter. En dan de knop op de Z f vastlijmen in zwart/wit modus.

Manual focus hoeft van mij niet perse, maar precies dat! Zeker als je deze naast een andere camera hebt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » zo nov 05 2023 7:02 pm

Patrick schreef:Manual focus hoeft van mij niet perse, maar precies dat! Zeker als je deze naast een andere camera hebt!

Het kan ook met autofocus hoor. Met deze M to Z autofocus adapter https://techartpro.com/?product=techart ... r-ii-tzm02

Voordeel van die Voigtländer objectieven is dat ze een diafragmaring hebben.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Karina2 » zo nov 05 2023 10:34 pm

Sowieso is 'onderwerpherkenning met manuele focus lenzen' een grote aanwinst in deze camera.
Dit werkt sneller, beter zichtbaar en prettiger dan focus peaking, ondervond ik tijdens het uitproberen op de clubdag.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1580


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » zo nov 05 2023 11:01 pm

Ik meen gelezen te hebben dat de onderwerpherkenning met manuele objectieven alleen werkt indien deze gechipt zijn. Voigtländer Z-mount objectieven zijn gechipt, daarmee moet het werken. En met de Nikkor Z 58mm f0.95 Noct dus ook :)
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » di nov 07 2023 8:32 pm

Skippy schreef:Het zal toch niet zo zijn dat Vincent het enige Z f exemplaar in Nederland heeft? Hopelijk zijn er andere eigenaren die hier hun ervaringen willen delen.


Dat klopt, ik heb de andere :mryellow:

Maar serieus antwoord; heb de Zf icm de 40mm f/2 met name voor straatfotografie. Daarnaast heb ik eigenlijk gewoon een zwak voor FM-achtige camera's en waar de Z fc voor mij niet de juiste 'feel' had, heeft de Zf dat wel (en FF natuurlijk).

Eerste ervaring een aantal dagen in Londen, waar ik ook de B&W stand veelvuldig heb gebruikt. Leek me in eerste instantie een gimmick, maar is toch erg verleidelijk. Ondanks het retro uiterlijk en bediening is de Zf gewoon heel modern en biedt voor mij meer dan ik nodig heb. Het resultaat is dan ook naar verwachting; camera reageert heel vlot, AF precies en snel, en ben erg tevreden over de kwaliteit van de JPG's direct uit de camera (zowel kleur als B&W).

Heb er tot nu toe geen ander glas op gehad dan de 40mm, behalve wat rommelen met oud AI-s spul.

Overall erg prettige bediening (noem het nostalgie) en belangrijker; zeer 'stealth' op straat.

Zou zeggen, probeer de Zf uit als de 'retro' bediening en styling je aanspreekt.
Laatst gewijzigd door MartijnM op di nov 07 2023 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » di nov 07 2023 8:49 pm

Skippy schreef:Ik meen gelezen te hebben dat de onderwerpherkenning met manuele objectieven alleen werkt indien deze gechipt zijn. Voigtländer Z-mount objectieven zijn gechipt, daarmee moet het werken. En met de Nikkor Z 58mm f0.95 Noct dus ook :)


Hoe bedoel je dat precies? Ik zie dat de camera de ogen van onze kat gewoon herkent, met in dit voorbeeldje een 50mm f/1.2 AI-s objectief.

Afbeelding
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » di nov 07 2023 9:22 pm

Misschien is die kat gechipt?

Maar serieus: hoe gaat dat met een 50/1.2 AI-S op de Zf? Uiteraard met een FTZ maar zijn er workarounds nodig?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » di nov 07 2023 9:39 pm

Scherp, ze is idd gechipt :D

Heb geeneens een FTZ adapter, want voor een contactloos ai-s objectief is dat niet nodig. Gewoon een 'domme' Urth F naar Z adapter. Was vorig jaar iets van 4 tientjes bij Amazon. Kwalitatief geen Nikon FTZ, maar doet wat het moet doen.

En non-CPU objectief (50mm 1.2) aangemaakt in de Zf, verder niets...
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » di nov 07 2023 9:49 pm

Dank! Ik heb nog wel meer lenzen dan die 50/1.2, die wel een chip hebben maar goed te horen dat het werkt!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten