Nikon introduceert de Zf full frame

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor EdvandeZilver » wo sep 20 2023 7:13 am

Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor annoh » wo sep 20 2023 9:29 am

Deze camera zat er aan te komen en doet mij denken aan mijn FM2. Ooit gekocht in New York, camera's waren daar, in de tachtiger jaren, veel goedkoper dan hier.

Ik heb een tijd met de Fuji PRO 3 gewerkt, samen met wat 'primes' en een zoom. Schitterende afwerking en de knoppen zijn gemakkelijk te vinden als je een analoge achtergrond hebt.

En toch begon de schoen bij mij te wringen. Ik heb een soort van tennisarm, beide kanten. Die Fuji + objectief heeft een laag gewicht. Mijn huidige camera, een R6 MK2, is zwaarder en de objectieven zijn ook zwaarder. Maar door vormgeving van de ingebouwde grip ligt de R6 veel beter in mijn hand. De belasting is derhalve veel minder. Ik vind dat de prijs voor een klassieke vormgeving wat dat betreft hoog is.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Tony D » wo sep 20 2023 10:36 am

Bij de specs op nikon.nl zie ik dat er twee kaartsleuven zijn: een voor SD en een voor micro-SD. Dus geen CFexpress meer.
Ook opvallend: HEIF-bestanden opslaan.
Verder veel afgeleid van de Z8 en de Z9 o.a. de voor-ontspan opnames.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » wo sep 20 2023 10:55 am

Ik vind hem, met het kleine handgreepje, meer op de FA lijken dan op de FM2 zoals Nikon schrijft. Het handgreepje van de FA is wel afneembaar en hier niet. De keuze voor SD sleuven zal wel te maken hebben met ruimte in de body. Mooi dat er 2 zijn.
De beperking van het aantal Mp heeft, hoop ik, goede invloed op het dynamisch bereik (zoals je bij de D850 en waarschijnlijk ook andere 45 Mp Nikons, dat kunt verhogen door te kiezen voor RAW-M formaat).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Tony D » wo sep 20 2023 10:56 am

Voor de liefhebbers, uit het persbericht van Nikon:

    De belangrijkste kenmerken van de Nikon Z f:

    Een retro ontwerp geïnspireerd op de iconische FM2
    De geschiedenis van Nikon is duidelijk zichtbaar in de Z f. Het retro uiterlijk is geïnspireerd op de iconische FM2, wat je ook ziet aan de instelschijven, de ontspanknop en de toevoeging van het Nikon logo van de jaren ‘70 en ‘80. Alle instelschijven zijn van messing en met precisie gefreesd voor een hoogwaardig gevoel. Daarnaast kunnen beeldmakers naar eigen stijl kiezen uit zes exclusieve kleuropties, naast het volledig zwarte standaardmodel.

    Nieuwe functies voor beeldcreatie
    Naast de conventionele monochroom Picture Control is de Z f uitgerust met twee nieuwe Picture Controls: vlak monochroom en monochroom met diepe tonen. Het heeft een speciale zwart-witschakelaar, waarmee gebruikers eenvoudig naar zwart-witopnames kunnen schakelen.

    De camera is ook uitgerust met pixel-shift-opname functie die Nikon voor het eerst in de Z f ondersteunt.

    Verbeterde videoprestaties
    De nieuwe full-frame systeemcamera biedt een aantal interessante videofuncties, zoals 10-bits H.265-opnamen en de mogelijkheid om tot 125 minuten in 4K UHD kwaliteit op te nemen. Andere functies zijn daarnaast overgenomen van de Z 9, zoals de mogelijkheid om de ISO-gevoeligheid aan te passen in stappen van 1/6 EV en de weergave van een rood kader tijdens het starten van video-opnamen.

    Superieure prestaties met geavanceerde technologieën
    De Z f wordt aangedreven door de nieuwste EXPEED 7-beeldverwerkingsengine, waardoor een hoge ISO-capaciteit mogelijk is. Daarnaast beschikt de camera niet alleen over dezelfde negen soorten onderwerpherkenning zoals de Z 8, maar zijn ook de trackingprestaties bij gebruik van onderwerpherkenning verbeterd. De sensor is voorzien van vibratiereductie (VR) en verbeterde elektronische VR. Beide zorgen voor betere beeldkwaliteit bij het maken van opnamen bij weinig licht uit de hand.

Andere kenmerken: Z f
    • De eerste Nikon camera die video-opnamen in de stand sluitertijdvoorkeuze ondersteunt. Als deze stand is geselecteerd, kiest de gebruiker de sluitertijd en past de camera het diafragma aan
    • 3D-tracking (alleen fotostand) en AF met continue scherpstelling (alleen videostand) zijn toegevoegd aan opties voor de AF-veldstand
    • Gevoeligere AF pixels, waardoor het gemakkelijker wordt om scherp te stellen op het beoogde onderwerp, zelfs als dat onderwerp afsteekt tegen tegenlicht, weinig licht heeft of donker is
    • Het dekkingsgebied en het aantal scherpstelpunten die worden gebruikt in de stand automatisch veld-AF zijn vergroot voor betere prestaties bij het scherpstellen op verafgelegen of bewegende onderwerpen
    • De beschikbare opties voor de aangepaste breedveld-AF-modus zijn uitgebreid, waardoor de precisie voor beelden met meerdere onderwerpen is verbeterd
    • Het gebruik van de EXPEED 7-beeldverwerkingsengine vermindert ruis in platte delen van onderwerpen en verhoogt de beeldkwaliteit
    • De eerste full-frame camera uit de Z-serie die is uitgerust met een draaibaar en kantelbaar scherm
    • Verticaal georiënteerde beeldweergave en <i> menuweergave tijdens weergave bieden efficiënte ondersteuning voor verticale opnamen
    • De eerste camera uit de Z-serie die aanraak-Fn ondersteunt voor het aanpassen van het focuspunt terwijl je foto's kadreert in de zoeker
    • De krachtige EXPEED 7-beeldverwerkingsengine maakt snelle beeldvastlegging+ (C30) mogelijk, waarmee continu-opnamen op hoge snelheid tot 30 bps kunnen worden gehaald
    • Uitgerust met een functie voor voor-ontspan-opnamen die beelden kan vastleggen die tot één seconde worden gebufferd voordat de ontspanknop volledig wordt ingedrukt
    • Biedt een functie voor het verzachten van de huid en een functie voor het balanceren van huidtinten in portretten, zodat gebruikers nog beter hun beoogde portretten kunnen maken
    • Biedt een Picture Control voor portretten met een rijke toon die de details van de tint van het onderwerp beter vastlegt
    • Maakt gebruik van deep learning-technologie om het onderwerp te identificeren bij het vastleggen van foto's in de automatische opnamestand, waardoor een optimale belichtingsregeling wordt gerealiseerd voor het onderwerp
    • Superieure stofbestendigheid en druipwaterdichtheid maken zorgeloos fotograferen mogelijk, zelfs onder extreme omstandigheden
    • Voorzien van twee geheugenkaartsleuven, de één ondersteunt SD-kaarten en de ander micro SD-kaarten
    • Er is een dubbele coating gebruikt om de beeldsensor te beschermen tegen stof
    • NEF (RAW)-afbeeldingen die zijn gemaakt in de pixel-shift-opname stand kunnen worden bewerkt en samengevoegd in NX Studio versie 1.5.0.

Beschikbaarheid en prijs
De Z f is vanaf oktober 2023 verkrijgbaar voor een adviesprijs van EUR 2499,-.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » wo sep 20 2023 11:34 am

Eerste indruk: fraaie camera. Ik ben benieuwd naar het "handgevoel". Ik vind bijvoorbeeld de Df, die hier enorm op lijkt, teveel plastic.

Keuzen die ik niet begrijp:
  • Waarom een scherm dat opzij klapt voor een camera als dit?
  • Micro-SD? Het is beter dan een enkel kaartslot, maar dit als tweede slot met een lagere snelheid dan het eerste slot vind ik heel vreemd.

Is het een camera die het landschap door elkaar gaat schudden? Dat moet dan volgens mij niet van de specs komen, want die zijn prima maar niets bijzonders tegenwoordig. Het moet van de retro-look en bediening komen. Een merk als Fujifilm zal hier wellicht "last" van krijgen want die zitten in hetzelfde segment.
Later meer. Dit was mijn eerste indruk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor annoh » wo sep 20 2023 1:49 pm

Is 24 MP een beperking?
Wanneer je print bij 300 DPI dan kan je een printje maken van 13,7 x 20inch. (34 x 50cm) Wanneer je een wat grote print op normale kijkafstand, = 1,5 x diagonaal, bekijkt mag je printen bij 240 DPT. Dan kom je op pakweg 42 x 62cm. Dat is A2 formaat.

Simpel gezegd, een Zf met een paar wandelschoenen is meestal voldoende om een A2 printje te maken.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor EdvandeZilver » wo sep 20 2023 2:07 pm

Grappig dat de Zf ook al verborgen stond op de site van Kamera-Express:
https://www.kamera-express.nl/vergelijk ... z6ii-zf-z8
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » wo sep 20 2023 4:19 pm

annoh schreef:Is 24 MP een beperking?

Het is niet zozeer een beperking maar niet echt cutting-edge natuurlijk. Dit soort camera's gebruik je veelal met primes en dan is de mogelijkheid om te croppen wel heel prettig. En als je begint met meer dan kan je meer. Is het passend voor een camera als dit? Wat mij betreft wel. Maar ik kan me voorstellen dat mogelijke kopers dan toch voor een ander model kiezen met meer pixels. Maar aangezien dit een speciaal model is bedoeld voor een toch wel aparte doelgroep zal dat niet zo'n vaart lopen gok ik...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » wo sep 20 2023 4:28 pm

Ik ben wel benieuwd wat de pixel-shift functie gaat betekenen voor de scherpte. Het zou wel eens kunnen dat je daarmee een aan een groter aantal pixels van de sensor equivalent resultaat kunt bereiken. Maar dat is dus nog even afwachten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Ed Post » wo sep 20 2023 4:41 pm

Erg interessant hoor. Gaat de D700 dan eindelijk een opvolger krijgen?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » wo sep 20 2023 7:07 pm

Ed Post schreef:Erg interessant hoor. Gaat de D700 dan eindelijk een opvolger krijgen?

Jouw D700 neem ik aan? Het lijkt me meer de opvolger van de Df. Waarom heeft de Df je D700 niet vervangen en zou de Zf dat wel doen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor jvdme » wo sep 20 2023 9:32 pm

Ik vind het een mooie kamera, de FE2 is mijn favoriete film kamera. De specs zijn ok.
Maar voor wie is deze Zf nou bedoeld ……?
Een Fuji bezitter, die FF wil?
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor annoh » wo sep 20 2023 10:15 pm

Voor wie is de Zf bedoeld?

Mijn Fuji PRO 3 leende ik een keer uit aan een collega en hij zei: 'De vorm van de PRO 3 nodigt mij uit tot het maken van een foto'.

Het zou wel eens kunnen zijn dat deze Nikon een ander publiek trekt dan de rest van de Z serie. Groot verschil met Fuji is natuurlijk wel dat de Fuji objectieven een diafragmaring hebben.

Er zijn heel veel mensen die goede herinneringen hebben aan de FM/FE serie van Nikon. Die groep wordt elk jaar kleiner. Slim dat Nikon niet langer wacht met introductie van de Zf.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor FloraBean » do sep 21 2023 7:50 am

Ik heb de Zfc zo'n beetje sinds de introductie ervan. Er zijn aparte groepen op social media voor de fans van deze camera. Binnen die groepen wordt sinds het bestaan er van al jaren geroepen "Wanneer komt er een fullframe versie?", dus dat antwoord is er eindelijk.
Er zijn fans van de Zfc die voor het eerst van hun keven een digitale camera hebben, omdat ze tot de Zfc alleen met hun jaren 70/80 Nikon filmcamera's fotografeerden, omdat de knoppen eindelijk zitten op een plek waar zij ze kunnen vinden.
Er zijn ook fans die de Zfc als eerste camera hebben, als hippe camera met vintage looks. Er zijn er ook die al fan waren van de Df en het een gemis vinden dat de Zfc niet fullframe is. Ook zijn er mensen met enorme kolenschoppen van handen, die de Zfc toch net even te klein vinden.

Het voelt anders om met een Zfc te fotograferen. Op de een of andere manier geeft het me meer plezier in het fotograferen. Het was mijn eerste Z camera en ik was meteen om. Naast de Zfc heb ik nu dus ook een Z6ii. De Zfc is wel mijn meest gebruikte camera.

Zo'n klapschermpje is overigens heel erg handig. Dat mis ik echt enorm op mijn Z6ii. Het is al heel fijn om het scherm dicht te kunnen klappen als je bijvoorbeeld zonnebrandcrème op je gezicht hebt gesmeerd. Dan hoef je je scherm niet iedere keer te poetsen.
Je kunt zo'n klapschermpje namelijk in veel meer richtingen bewegen en 'm naar voren kantelen en dan heb je de 'selfie' mode. Tik erop, loop naar achteren en zodra de lens en camera een oog hebben gevonden, wordt er op scherp gesteld en gaat de shutter af. Et voila, we hebben een zelfportret. Dat maakt de camera ook aantrekkelijk voor de selfie generatie.
En hang je je camera op je buik of je heup, kantel het scherm naar de zijkant en tik op het scherm op je onderwerp. De camera volgt je onderwerp tijdens het scherpstellen en maakt de foto. Heel handig voor straatfotografie.
De autofocus van de Zfc is geweldig. (afhankelijk van de gebruikte lens) Ik verwacht dat de autofocus van de Zf alleen maar beter zal zijn.

Over het aantal megapixels kan ik kort zijn. Serieus, hoe groot wil je je foto's afdrukken? En hoe dicht ga je er dan op staan? Aan mijn muur hangt een 50x70 afdruk van een foto, ooit gemaakt in landscape met een 20.9 megapixel D500 en daarna gecropt naar portrait en ook met mijn neus er dicht op, zie ik geen pixels of zo.
De meeste foto's worden op social media geplaatst. Daarbij ga je eigenlijk niet groter dan 1920x1920. Plaats je een grotere foto op Facebook, dan gaat Facebook 'm verkleinen en dat gaat vaak ten koste van de scherpte.
En maak je backups van je foto's, hoeveel ruimte heb je in de cloud of op je externe schijf dan?
Dynamisch bereik is uiteraard wel een goed argument voor meer megapixels, maar ik loop altijd tegen (een gebrek aan) schijfruimte aan.

Ik zie 'm mezelf niet aanschaffen overigens. Ik heb tenslotte al een Z6ii en een Zfc en helaas geen oneindig budget. (Donaties zijn welkom, dan koop ik er met liefde een Zf voor mezelf van.)

Oh ja, op het forum is er nu een categorie Z30, Z50, Zfc, maar misschien is het handig een categorie Zf en Zfc aan te maken en daar de draadjes van de Zfc naar toe te verplaatsen.
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten