Nikon introduceert de Zf full frame

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » wo nov 08 2023 10:26 am

MartijnM schreef:
Skippy schreef:Ik meen gelezen te hebben dat de onderwerpherkenning met manuele objectieven alleen werkt indien deze gechipt zijn. Voigtländer Z-mount objectieven zijn gechipt, daarmee moet het werken. En met de Nikkor Z 58mm f0.95 Noct dus ook :)


Hoe bedoel je dat precies? Ik zie dat de camera de ogen van onze kat gewoon herkent, met in dit voorbeeldje een 50mm f/1.2 AI-s objectief.

Afbeelding

Zie onderstaande tekst.

The Z f automatically locks onto the eyes of people, pets and birds, even when they’re extremely small in the frame. For the first time, the feature is also available for manual focus lenses, automatically magnifying the area around the eyes so you can quickly confirm sharp focus.

Ik vermoed dat het vermelde automatische vergroten alleen werkt als het objectief gechipt is en dus parameters als afstand naar het onderwerp kan communiceren met de camera. Oftewel de ogen van de kat worden herkent maar je zult (vermoed ik, hier geen Zf) handmatig moeten inzoomen op de ogen om met precisie de focus bij te stellen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor henkk » wo nov 08 2023 11:03 am

Hij hoeft toch niet in te zoomen (het gaat om een MF vast-brandpunt) om de weergave te vergroten? Zodra de AF ogen herkent (en daarvoor zullen ze in zekere mate scherp in beeld moeten zijn), kan de zoeker het beeld toch gaan vergroten? Daarbij verandert de afstandsinstelling zelf nog niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » wo nov 08 2023 12:19 pm

Ik hoop dat Martijn de moeite wil nemen om hier meer uitleg te geven hoe de manual focus onderwerpherkenning in de praktijk werkt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » wo nov 08 2023 12:36 pm

Wel nieuwsgierig geworden en het manual focus gedrag van de Zf vergeleken tussen een 50mm ais en 50mm Z objectief in manual mode (beide f/1.2). Ik heb zelf geen MF objectieven met chip.

Enige verschil dat ik zie is dat bij 50mm Z het focus punt op het oog groen wordt wanneer deze scherp is. Dat gebeurt bij de 50mm ais niet. Kennelijk heeft de Zf extra info nodig vanuit een MF objectief met chip (of AF objectief in M) om dat te kunnen laten zien.

Qua zoomen overigens geen verschil tussen beide objectieven; als ik het oog aan de rand van het kader heb, zie ik deze in beide gevallen keuring ingezoomd in het midden van mijn zoeker wanneer ik de zoomknop indruk.

Skippy schreef:For the first time, the feature is also available for manual focus lenses, automatically magnifying the area around the eyes so you can quickly confirm sharp focus.


Dat automatisch inzoomen heb ik trouwens (nog) niet gevonden in de settings.
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Skippy » wo nov 08 2023 12:58 pm

Martijn bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat we op het verkeerde been gezet worden door de term automatically. Zoals ik het nu begrijp moet je voor inzoomen altijd de + knop indrukken. Op zich is dit systeem natuurlijk al een vooruitgang!
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo nov 08 2023 5:10 pm

Helaas (alsnog) alleen een grip zonder 'portret'-stand.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor ReneG » wo nov 08 2023 6:10 pm

Ik heb op de Nikon clubdag de Zf meerdere malen kunnen proberen en ook de presentatie over de Zf van Emile bijgewoond. Mijn conclusie is eigenlijk dat de camera voor mij puur functioneel gezien wel voldoet (de Z8 heeft nog wat kleine voordelen, maar die heb ik strict genomen niet nodig).

Ergonomisch gezien past de camera echter niet bij mij. Zelfs met de grip van Smallrig erop (op zich een goed idee is met de arca-swiss aansluiting) vond ik het niet prettig om met grotere lenzen te werken. De grip is te ondiep. Met een pancake lens gaat het nog wel, maar ik vind hem niet prettig werken en uit balans met middelgrote lenzen als een 24-70. Jammer. Ik hoop eigenlijk op een camera met de functies en specs en processor van de Zf, maar de bodyvorm en bediening van een Z6/7/8. Wellicht een Z6 iii...?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » do nov 09 2023 9:22 am

Skippy schreef:Martijn bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat we op het verkeerde been gezet worden door de term automatically. Zoals ik het nu begrijp moet je voor inzoomen altijd de + knop indrukken. Op zich is dit systeem natuurlijk al een vooruitgang!


Tja, of ik heb nog iets gemist, of het is een slimme/verwarrende woordkeuze...'automatisch' kan ook betekenen 'automatisch naar de ogen/scherpstelpunt toe' nádat de fotograaf op de + knop heeft gedrukt. :mryellow:

Dit is de passage in de Nikon manual: https://onlinemanual.nikonimglib.com/zf/en/focus_guid-c17f653e-5bfd-dc34-6d1b-f69cdc52caa7_25.html
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » do nov 09 2023 9:29 am

MarcvanZuylen schreef:Helaas (alsnog) alleen een grip zonder 'portret'-stand.

Een grip onder een camera als dit is toch helemaal niet logisch? Hoe wil je dat doen als je fysieke knoppen aan de bovenkant hebt? :think: :shock:

EN waarom zou je het willen. Dit is een camera met een retro-look en daar hoort wat mij betreft geen grip onder. De camera is op zich ook niet bedoeld voor teletoeters; dan koop je een ander model.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MartijnM » do nov 09 2023 9:34 am

ReneG schreef:Ergonomisch gezien past de camera echter niet bij mij. Zelfs met de grip van Smallrig erop (op zich een goed idee is met de arca-swiss aansluiting) vond ik het niet prettig om met grotere lenzen te werken.


Vond ik ook nog wel een puntje, maar hoe ik ertegenaan kijk, is dat grote objectieven eigenlijk niet zijn bedoeld voor de Zf.
Had in het verleden een Fujifilm X-Pro2 en daar gold eigenlijk hetzelfde. De ergonomie (of het ontbreken daarvan) is gebaseerd op het FM/FE tijdperk en toen waren de meeste objectieven klein en 250-500gram 8)

Met zwaarder glas is langere tijd in de hand dragen is idd niet heel comfortabel, zelfs niet met de grip.
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MarcvanZuylen » do nov 09 2023 10:23 am

Patrick schreef:
MarcvanZuylen schreef:Helaas (alsnog) alleen een grip zonder 'portret'-stand.

EN waarom zou je het willen. Dit is een camera met een retro-look en daar hoort wat mij betreft geen grip onder. De camera is op zich ook niet bedoeld voor teletoeters; dan koop je een ander model.


Waarom IK het zou willen? Vindt een grip met 'portret-stand' verdraaid handig bij het maken van portretten.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Vincent » do nov 09 2023 11:09 am

MarcvanZuylen schreef:Waarom IK het zou willen? Vindt een grip met 'portret-stand' verdraaid handig bij het maken van portretten.


Dat kan uiteraard, maar ik vind dit, net als Patrick, niet het type camera voor een vertical grip.

*gratis donderdagochtend tip: Als ik dergelijke bodies verticaal schiet draai ik de camera trouwens altijd naar rechts ipv naar links zoals gebruikelijk is. Zo komt de ontspanknop aan de (rechter) onderkant uit en dat is een verdraaid fijne, compacte en stabiele manier van fotograferen! :wink:

Mijn enige 'kritiek' puntje is dat er momenteel wel een aantal 'mooie en goede' compacte lenzen in de Z mount beschikbaar zijn, maar nog geen exceptionele en compacte objectieven. Bijvoorbeeld 35mm 1.8 vind ik eigenlijk al te groot voor een Z f. De 28mm en 40mm zijn goed, maar ook weer niet indrukwekkend, laat staan exceptioneel. Nikon heeft echt al een paar exceptionele objectieven in de Z-line up, maar die passen qua formfactor niet echt op een Z f.

Bij de andere merken met een dergelijke (of compactere) formfactor (Olympus, Fuji, Leica, etc) zie je toch ook een aantal exceptionele primes met een heel compact formaat.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor MarcvanZuylen » do nov 09 2023 12:54 pm

Vincent schreef:
MarcvanZuylen schreef: Dat kan uiteraard, maar ik vind dit, net als Patrick, niet het type camera voor een vertical grip.


Ik snap het punt van Patrick ook wel, maar als je op DIT moment een camera wil aanschaffen en de Z8 ligt boven je budget is de ZF natuurlijk wel een hele mooie optie aangezien deze weer net wat meer uptodate is dan de Z6II.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Tony D » do nov 09 2023 3:42 pm

Vincent schreef:
*gratis donderdagochtend tip: Als ik dergelijke bodies verticaal schiet draai ik de camera trouwens altijd naar rechts ipv naar links zoals gebruikelijk is. Zo komt de ontspanknop aan de (rechter) onderkant uit en dat is een verdraaid fijne, compacte en stabiele manier van fotograferen! :wink:



Ik heb ooit van Patrick geleerd dat dat de vrouwenmanier is. :eh:

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon introduceert de Zf full frame

Berichtdoor Patrick » do nov 09 2023 4:24 pm

Tony D schreef:
Vincent schreef:
*gratis donderdagochtend tip: Als ik dergelijke bodies verticaal schiet draai ik de camera trouwens altijd naar rechts ipv naar links zoals gebruikelijk is. Zo komt de ontspanknop aan de (rechter) onderkant uit en dat is een verdraaid fijne, compacte en stabiele manier van fotograferen! :wink:



Ik heb ooit van Patrick geleerd dat dat de vrouwenmanier is. :eh:

Dat heb je goed onthouden. En het is ook echt zo! Maar ik ga niet in tegen Vincent, dus laten we het de vrouwen-en-Vincent-manier noemen... :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten