Lens onbedoeld los van body

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Lens onbedoeld los van body

Berichtdoor HansvB » zo dec 10 2023 11:33 pm

Ik ben sinds enkele weken in het bezit van de Zf. Mijn eerste indrukken en ervaringen zijn heel positief. Komende van D4s en D850 een plezierige ervaring.

Toch een paar opmerkingen die ik met jullie wil delen.

Ten eerste is het mij twee keer overkomen dat ik tijdens het fotograferen merkte dat de lens onbedoeld van de body losdraaide.
Wat ik merk is dat je de objectief ontgrendel knop gemakkelijk indrukt. Als de lens dan tegen de lok is aangedraaid kun je de lens daarna zonder de ontgrendel knop in te drukken losdraaien van de body.

Een tweede punt is dat als ik de camera een paar dagen niet gebruik de accu leeg raakt. Ik dacht dat het misschien kwam dat de Bluetooth of Wi-fi verbinding aan is blijven staan. Dit is echter niet het geval.

Heeft iemand dezelfde ervaring?
Gebruikersavatar
HansvB

Clublid
Berichten: 18


Locatie: Oudega
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens onbedoeld los van body

Berichtdoor henkk » ma dec 11 2023 9:26 am

Wat betreft de ontgrendelknop ervaar ik geen probleem. De knop heeft een behoorlijk sterke veer dus per ongeluk indrukken gebeurt mij niet. Wel de lens altijd voorzichtig laten inklikken bij het monteren.

Wat betreft de batterij heb ik een vergelijkbare ervaring: gisteren ineens leeg (rood symbool). Ik ga eens wat cijfers bijhouden. Meestal heb ik meer batterijen bij me dus gisteren geen probleem.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4961


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens onbedoeld los van body

Berichtdoor pimmetje » di dec 12 2023 7:21 pm

Misschien de camera op een andere wijze hanteren?
pimmetje

Clublid
Berichten: 984


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens onbedoeld los van body

Berichtdoor FloraBean » vr dec 29 2023 8:05 am

Ik heb 'm inmiddels ook een tijdje. Ik heb geen problemen met een leeglopende batterij gehad. Nou zet ik mijn camera altijd in vliegtuigmodus. Alle andere connectivity settings laat ik staan. Ik heb het idee dat dat als de vliegtuigmodus uit staat en je bluetooth en wifi uitzet, dat er toch nog wat meer stroom verbruikt wordt. (Althans dat had ik bij mijn Z6ii, dus ik ga er van uit dat dat misschien ook wel geldt voor de Zf.)

Ik heb nog niet per ongeluk op het ontgrendelingsknopje gedrukt. Ik druk weleens per ongeluk op de FN knop. Dat deed ik op mijn Z6ii ook al. Ooit leer ik dat af.
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten