Zf met Voigtländer 35 f2

Discussies over Zf camera

Onderwerp:

Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Thymen » zo mar 24 2024 9:40 am

Gisteren op pad met de Vogelwerkgroep, op zoek naar de Middelste Bonte Specht en de Kortsnavel Boomkruiper. In natuurgebied Egheria, nabij Oldenzaal. Een iets heuvelachtig landschap, met als hoogste punt de Tankenberg (85 meter, is maar wat je 'een berg' noemt...).

Naast de verrekijker ook mijn pas aangeschafte Zf met de 35 mm Voigtländer meegenomen, en daarmee wat plaatjes tussendoor geschoten. En deze camera/lens combinatie bevalt me uitstekend! Voor landschap is autofocus eigenlijk niet van belang, het geheel is tamelijk compact en gemakkelijk mee te nemen. Ik heb géén grip er bij gekocht, vind dat het wat afbreuk doet aan de klassieke uitstraling, en tot nu toe ook niet gemist.

De Zf heeft iets meer dan de helft van het aantal megapixels dan de Z8, en als pixelpeeper ben ik natuurlijk gaan vergelijken. De Z8 wint het bij 1:1, maar als je als output bijvoorbeeld een 4K scherm gebruikt maakt het géén verschil. Beide cameras geven dan dezelfde prima resultaten. En zeker voor on-line presentatie, waar het toch wordt teruggebracht tot 8-bits JPG kwaliteit en lagere resolutie dan het origineel.

Voor vogel-fotografie zul je vaak maar een deel van het formaat gebruiken omdat de onderwerpen verder weg zijn en de brandpuntsaftand van de lens toch altijd te kort is, maar bij landschapsopnamen is dat meestal niet het geval. Als je dan veel moet afsnijden gebruik je de verkeerde lens - en wisselen is wel tijd voor. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik naast de Zf ook nog de Z8 heb, ik kan dus de juiste camera kiezen voor een bepaalde toepassing.

Eén van de dingen die ik een beetje jammer vind is dat de Zf geen menu-banks kent, zoals de Z8 en andere cameras. Bij mijn Z8 heb ik de menu banks ingericht voor bepaalde toepassingen, bij de Zf moet je daarvoor je instellingen elke keer helemaal aanpassen in de menu structuur. Da's wat lastig, en zo kwam ik er bij thuiskomst achter dat ik de Picture Control nog op Vivid had staan, en niet op Landscape. Uiteraard in Lightroom vlot aan te passen, maar toch. Ik hoop dat Nikon een volgende firmware update gebruikt om deze functionaliteit toe te voegen.

Maar al met al: deze camera, en lens, zijn een genot om te gebruiken! Het is gewoon leuk....

Hieronder wat plaatjes van gisteren.

Plaatje 1:
Afbeelding

Plaatje 2:
Afbeelding

Plaatje 3:
Afbeelding
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Skippy » zo mar 24 2024 10:00 am

Leuk, enthousiast bericht Thymen. Gemis aan geheugenbanken lijkt mij inderdaad een punt. En een extra functieknop. De foto's ogen op mijn smartphone over verzadigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor henkk » zo mar 24 2024 10:04 am

Je kunt de Picture Control toch eenvoudig aanpassen via het i-menu van de Zf?
En de Picture Control is toch alleen effectief in Studio NX en in jpeg's?
De foto's ga ik nog eens goed bekijken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Thymen » zo mar 24 2024 10:36 am

Skippy schreef:De foto's ogen op mijn smartphone over verzadigd.


Net even op mijn telefoon bekeken - en inderdaad, daar te veel verzadigd. Maar ik zie ook verschil op mijn computer tussen origineel en de internet-versie. Kan ook best zijn dat het programma (Adobe Portfolio) er wat nog wat extra-extra aan verzadiging aan toevoegd.

Ik gebruik thuis een tweetal 4K schermen, die ik gecalibreerd heb met zo'n extern calibratie-ding. En daar is de verzadiging een stuk minder. Bovendien, Ligthroom gebruikt 16-bits ProPhoto RGB als colour space, die gebruik ik ook in Photoshop, terwijl de internetplaatjes in 8-bit sRGB moeten zijn. Dus als ik een plaatje omzet voor het internet, gebruik ik sRGB als target color space. Ik zie dan in Lightroom wel wat verschil, maar niet zo veel. Vaak wel in de luchten, waar dan wat 'banding' optreedt.

Maar het schijnt niet alleen bij mij zo te zijn; als ik op Google intype: "images on the internet over-saturated" krijg ik veel hits. Eén van de redenen zou zijn dat plaatjes met hoog contrast en verzadiging meer 'pop' geven en dus beter opvallen tussen alle andere plaatjes op Instagram en zo. Als fotograaf wil je natuurlijk niet dat je zorgvuldige werk door een rauwdouwer als Instagram nog even door een grof verzadigings-filter wordt gehaald - maar wat doe je er aan? Dure abonnementen als SquareSpace of zo?

Zal wel eens wat rommelen, misschien bij het aanmaken van de internet-versie de verzadiging een stukje terug-draaien?
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Thymen » zo mar 24 2024 10:44 am

henkk schreef:Je kunt de Picture Control toch eenvoudig aanpassen via het i-menu van de Zf?
En de Picture Control is toch alleen effectief in Studio NX en in jpeg's?


Picture Control aanpassen is eenvoudig - maar op mijn Z8 ben ik gewend om enkel van menu-bank te wisselen. Ik heb banks voor Landscape, Birds, Macro en Portrait, elk met een scala aan settings voor die toepassing. Bij de Zf moet je elke setting elke keer zelf aanpassen.

Picture Control settings in je camera wordt overigens wel overgenomen in Lightroom. Helaas niet zelf aangemaakte Picture Controls, en soms ook niet de controls die via firmware later zijn toegevoegd. De Z8 kent nu wat extra controls sinds firmware update 2.0, die zijn nog niet in Lightroom aanwezig. Maar van de Zf zijn wél alle Picture Controls in Lightroom te vinden.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor henkk » zo mar 24 2024 11:25 am

O, zodoende. Ik werk niet met Lightroom dus nooit gemerkt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Patrick » zo mar 24 2024 11:34 am

Mooi objectief. Op mijn MacBook Pro zijn de foto's, met name het groen, veel te verzadigd. Dat zou ik een stukje terughalen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Skippy » zo mar 24 2024 11:38 am

Thymen schreef:Zal wel eens wat rommelen, misschien bij het aanmaken van de internet-versie de verzadiging een stukje terug-draaien?

Hm, dat lijken mij willekeurige kunstgrepen die niet nodig zouden moeten zijn. Ik werk met RAW's in Capture One op een gekalibreerd Eizo scherm en doe niets speciaals met de export in sRGB voor web doeleinden.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Thymen » zo mar 24 2024 12:33 pm

Zo beter?

(Voortaan zou ik iets minder driftig met de slidertjes in Lightroom moeten schuiven, misschien?)

Afbeelding
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Patrick » zo mar 24 2024 12:46 pm

Absoluut veel beter. Tenzij je Ken Rockwell bent. :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Thymen » zo mar 24 2024 1:00 pm

Tsjah... monitor calibratie heeft alleen zin als je daarna van de helderheids-knop af blijft.
Die had ik flink teruggeschroefd voor het andere werk wat ik er mee doe :oops:
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zf met Voigtländer 35 f2

Berichtdoor Skippy » zo mar 24 2024 1:11 pm

Beter zo. Fijn dat het verklaard is.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zf”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten