Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Patrick » wo mar 17 2010 11:34 pm

Ik zat me wat te bedenken. Ik heb wat plugins in Capture NX 2. Als ik deze gebruik, dan komen deze bewerkingen in het bestand te staan. Ik neem aan dat iemand die mijn plugin niet heeft het bestand gewoon kan openen met Capture NX 2, en dan alleen deze bewerking niet snapt en dus overslaat. Of zie ik het helemaal fout, en kan bijvoorbeeld het bestand niet eens geopend worden? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor strangeartefact » do mar 18 2010 12:07 am

Goede vraag eigenlijk kwestie van proberen...
Ik heb alleen color efex als plugin en wil best een nef van je proberen te openen met en plugin die ik niet heb.

Laat maar weten.

Grts

p.s. maar je redenatie is juist bestand word herkent denk ik, maar wat gebeurt er als ie een plugin niet vind, crash of gewoon zonder, beide zou kunnen.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Patrick » do mar 18 2010 12:17 am

Dat is hetzelfde als ik heb, dus dat gaat niet werken... ;-)

Als ik een andere PC met Capture zou hebben, dan zou ik het testen. Maar dat heb ik dus niet, en om nou een 60 dagen versie ergens te gaan installeren is ook wat overdreven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor ReneG » do mar 18 2010 12:32 am

Hmmm ik wist niet eens dat er plugins waren voor Capture. Die ColorEfex ziet er wel interessant (en trouwens ook wel prijzig) uit...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5056


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Brenzef » do mar 18 2010 8:53 am

Ik heb geen plugins draaien, dus kan het testen.
Stuur even een PB als je dat wilt.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Léon Obers » do mar 18 2010 2:43 pm

Ik ben ook wel benieuwd, ook geen plug-ins geïnstalleerd. Als meerdere mensen dat willen testen kun je een NEF-bestand ook gewoon online zetten. Via PB kan natuurlijk ook.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Rijko » do mar 18 2010 9:54 pm

Ik heb ook geen plugins geïnstalleerd en ben ook wel benieuwd. Laat maar weten als ik iets moet testen.
Rijko



Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Patrick » vr mar 19 2010 2:33 am

Ik heb een fotootje dat ik gisteren bij de Zaanse Schans gemaakt heb even voorzien van een tweetal wat idiote filtertjes. Hoewel; het is eens wat anders... 8)

Ik heb de 5 mensen hierboven een PB gestuurd met de locatie van mijn NEF bestand (laten we niet in de statistieken proberen te laten zien dat ik 'm op de NCN servers heb geplaatst :wink: ). Benieuwd wat de bevindingen gaan worden. Als het goed is kan strangeartefact mijn bestand lezen, want hij heeft dezelfde plugins. De rest... We gaan er snel achterkomen. :egeek:

Dit is in ieder geval wat ik zie na het maken:

Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Brenzef » vr mar 19 2010 4:37 am

Ik gebruik Capture NX2 versie 2.0.0
Krijg de melding: Cannot load file PP_20100318_161541_2_extra_filters.nef
Maar mijn versie is niet geschikt voor D300s files.... :?:
De laatste versie levert dit op....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 19 2010 8:14 am

Ik gebruik de Nederlandse versie Capture v2.2.4 Daarbij krijg ik (uiteraard) dezelfde melding, maar dan in het Nederlands en in de bewerkingslijst 2 stuks "ontbrekende verbeteringen".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bestudeer ik verder wat de verdere bewerkingen zijn, zie ik dat er correcties zijn doorgevoerd bij "Snel herstellen", en een paar sturingspunten. Gezien het histogram wat rechts wat wegloopt, zodanig dat er enige clipping zou zijn, was ik benieuwd wat de basisverstelling was van de kleuraanpassingen zonder sturingspunten, dus die heb ik uitgeschakeld (3, 4, 5, 6 uitgeschakeld). Om te zien welke delen clippen kun je je met een clippingtooltje zien of de basis kleuraanpassingen optimaal zijn, door de toetscombinatie "Shift H" in te drukken. Je krijgt dan het volgende te zien:

Afbeelding

Daaruit kun je opmaken, dat er in de balken clippend wit zit, de rode vlakken duidt op clipping in slecht één of twee kleurkanalen. Praktisch komt dat laatste erop neer dat kleuren (rose jasje, handen, gezicht) dan niet de optimaal haalbare natuurlijke kleur wordt weergegeven. Er ontbreekt dan net wat detail in één of twee kleurkanalen.
Met de toetscombinatie "Shift S" zie je wat eventuele clipping is in de schaduwen.

Persoonlijk maak ik meestal correcties die net wat minder clipping veroorzaken. Die clipping hulptools (Shift S en Shift H) zijn handige tools om vlug even te kijken of je het historgram het meest optimaal opsluit. Bij fel verzadigde kleuren krijg je dikwijls die clipping in één of twee kanalen. Corrigeren van die clipping kan het verdere contrast en de frisheid van het totale beeld aantasten, en vergt dan dikwijls weer andere algemene correcties om dat weer beter te laten overkomen, wat niet altijd goed lukt. Het zijn dan keuzes die je maakt of je voor het een of het ander kiest.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Rijko » vr mar 19 2010 9:38 am

Mijn ervaringen zijn gelijk aan die van Leon. Ik gebruik ook de zelfde Nederlandstalige versie 2.2.4 van Capture NX.
Rijko



Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Patrick » vr mar 19 2010 10:59 am

Ik vind het netjes opgelost door Nikon zo. Je kan zelfs zien dat er wat in zit, en ik neem aan dat de aanpassingen er ook gewoon in blijven staan als je dit weer opslaat.

Over dat clippen. Dat had ik ook gezien, maar me niet druk over gemaakt bij dit testje. Ik neem je bevindingen natuurlijk wel even mee bij de uiteindelijke bewerking.

@Léon: kan je 'm corrigeren, en met de "onbekende" aanpassingen er nog in ergens neerzetten? Ik ben benieuwd wat ik dan krijg.

Dank allemaal voor zover!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Patrick » vr mar 19 2010 11:01 am

Brenzef schreef:Ik gebruik Capture NX2 versie 2.0.0
Krijg de melding: Cannot load file PP_20100318_161541_2_extra_filters.nef
Maar mijn versie is niet geschikt voor D300s files.... :?:
De laatste versie levert dit op....

Ook als je camera ondersteund wordt, dan nog is het aan te raden de updates bij te houden. Ik heb persoonlijk het idee dat de software steeds beter wordt over de versies heen, en dat het niet altijd alleen het ondersteunen van wat nieuwe modellen is.

Grappig dat dit testje je op het "goede" spoor gezet heeft. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor strangeartefact » vr mar 19 2010 12:18 pm

CaptureNX 2.2.2
Nik Color Efex 3.0

En het resultaat is:
Afbeelding

Leuk zo'n test!

Grts Peter.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Capture NX: wat als je een plugin mist?

Berichtdoor Patrick » vr mar 19 2010 12:25 pm

Zoals zowel gehoopt als verwacht geen probleem het ergens anders te lezen als dezelfde plugins aanwezig zijn. Mooi zo!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten