RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor desire » wo jan 14 2015 7:12 pm

Jur,ik sluit me aan bij U bericht maar ik werk met Capture One Pro 8.1 als primair programma.
Je foto's inladen met ViewNX2 en Nikon Transfer brengt geen enkele moeilijkheid mede in Capture One Pro.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
Gebruikersavatar
desire

Forumlid
Berichten: 97


Locatie: Bornem - België
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » wo jan 14 2015 10:28 pm

Inderdaad, Léon.

Ik heb NEFs altijd via Transfer geüpload. Dat doe ik trouwens nog steeds, omdat ik in Lightroom 5 niet de opnamedatum/tijd automatisch als yymmdd-hhmmss in de bestandsnaam kan krijgen.

Sinds ik oudere, fototechnisch onbewerkte NEFs geïmporteerd heb in Lr5 merk ik dat er soms weer rare horizontale kleur"banden" in opduiken, waardoor ze verder onbruikbaar zijn. Dat betreft opnames in 2009 en 2010. Enkele van die foto's - lang niet allemaal - vertoonden dat raadselachtige euvel trouwens ook al bij pogingen tot bewerking in CNX(2).

Het lijkt er een beetje op alsof er toen toch iets vreemds meekwam in Transfer. Weliswaar staan er geen oude fotobewerkingen in (dat deed ik uitsluitend in CNX(2), met apart opgeslagen NEFs) maar wel altijd gewijzigde tekst-metadata en ook vaak in View(NX) aangebrachte GPS-coördinaten.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor CaptainHook » wo jan 14 2015 10:43 pm

He! Da's apart, dat kleurbandeffect heb ik, jaren geleden, ook een aantal malen gehad, toen ik nog Transfer gebruikte om de foto's over te halen.
Sinsdien ben ik daar ook mee gestopt. Daarna altijd gewoon copy & paste gebruikt, hetzij via de USB aangesloten camera, hetzij via een cardreader, maar sinds die tijd nooit meer verminkte NEFs gehad.

Ik zie ook de toegevoegde waarde verder niet. Bepaal liever zelf, wat er precies gebeurd wanneer ik foto's overzet van het geheugen van de camera naar m'n opslagdevice.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » wo jan 14 2015 10:53 pm

Het probleem indertijd betrof enkel veranderde metadata met de opties van File Transfer, zonder aanvullende beeldbewerking
Als je daar nu nog last van hebt en niet de originele bestanden hebt zonder aangepaste metadata, en je de bestanden eigenlijk niet zou kunnen bewerken, zou je eens met wat testbestanden (kopie) kunnen proberen om alsnog met de laatste versie van File Transfer (binnen Nikon ViewNX2) alsnog opnieuw metadata opnieuw te veranderen, en dan kijken of je die wel kunt inladen met RAW-converters als Lightroom.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » do jan 15 2015 12:07 am

@Léon: ach, ze waren eigenlijk niet essentieel. Er waren achteraf gezien voldoende andere foto's in die series. Maar het leek me goed om je opmerking wat feitelijke ondersteuning te geven.

@Erik: Ik denk al sinds de eerste Windows versie vaak dat ik iets zelf kan bepalen dat in werkelijkheid totaal anders loopt :D
Overigens heeft Transfer voor mij héél duidelijk toegevoegde waarde. Tenzij jij een batch- of ander progje weet dat van alle NEF-bestanden binnen een map automatisch de namen kan wijzigen naar opnamedatum en -tijd, als JVyymmdd-hhmmss plus volgnummer (-01 etc) als er in die map binnen de seconde méér opnames zijn gemaakt plus daarna automatisch die map kopieert naar een backup schijf.
Lightroom kan het niet. Ik houd me aanbevolen! :thumbup:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Jur » do jan 15 2015 9:21 am

Het is bekend dat bij gebruik van de oude stand-alone versie van Transfer 1 problemen kunnen voorkomen, zoals beschadiging van bestanden. Deze versie van Transfer werd destijds parallel aan de oude versie ViewNX (zonder "2" dus) beschikbaar gesteld. Nikon heeft destijds gewaarschuwd om die oude Transfer 1versie niet meer te gebruiken, maar uitsluitend de in ViewNX2 ingebouwde versie 2.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor CaptainHook » do jan 15 2015 9:45 am

@Jaap: het kan idd handig zijn als je wilt dat je bestanden altijd op dezelfde soort manier gekopieerd c.q. hernoemd moeten worden.
Maar ik wil dat juist niet. M.a.w. dan is het, in mijn geval, minder moeite om gewoon de bestanden op de geheugenkaart van m'n body te selecteren (hetzij via USB aangesloten, hetzij het geheugenkaartje in een card reader) m.b.v. een bestandsexplorer (desnoods de standaard Windows Explorer) en dan de boel te kopiëren naar de plek waar ik het wil, met de naam v.d. de subdirectory die IK wil. Zo doe ik dat al > vijftigduizend foto's lang en dat bevalt nog steeds prima. :mryellow:

Daarnaast zijn er allerlei tooltjes beschikbaar om, al dan niet batchgewijs, bestanden te hernoemen, te sorteren, te verplaatsen, etc. :!:
Ook daar heb ik me wel eens aan gewaagd, maar het uitzoeken en finetunen kost me meer tijd en ergernis, dan het gemak wat het me zou moeten opleveren. :shifty:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » do jan 15 2015 11:23 am

JaapV schreef:Tenzij jij een batch- of ander progje weet dat van alle NEF-bestanden binnen een map automatisch de namen kan wijzigen naar opnamedatum en -tijd, als JVyymmdd-hhmmss plus volgnummer (-01 etc) als er in die map binnen de seconde méér opnames zijn gemaakt plus daarna automatisch die map kopieert naar een backup schijf.

De rename tool Flash Renamer zou dat moeten kunnen.
http://www.rlvision.com/flashren/about.asp

De opties daarvan zijn zodanig veel, dat je in combinatie met EXIFTool van Phil Harvey alle data die daar in vernoemd wordt, op een of andere manier in je bestandsnamen zou kunnen kopiëren. Hoe, dat weet ik overigens niet. Zelf nooit geprobeerd.
Maar Flash Renamer gebruik ik zelf voor opties om bestanden te hernoemen die ik bij geen enkele andere tool ben tegengekomen.
Zie eerder draadje daarover: viewtopic.php?f=52&t=40346
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor cezi » do jan 15 2015 12:10 pm

JaapV schreef:Tenzij jij een batch- of ander progje weet dat van alle NEF-bestanden binnen een map automatisch de namen kan wijzigen naar opnamedatum en -tijd, als JVyymmdd-hhmmss plus volgnummer (-01 etc) als er in die map binnen de seconde méér opnames zijn gemaakt plus daarna automatisch die map kopieert naar een backup schijf.
Lightroom kan het niet. Ik houd me aanbevolen! :thumbup:


weet niet of ik je goed begrijp maar heb je de file template editor van lr wel eens bestudeerd?
daar kan heel veel op het gebied van het importeren van foto's, inclusief het toevoegen van datum, uur, minuten, seconden, volgordenummer,
en nog veel meer;
wellicht bekend maar belangrijk om nog even te melden: ga niet enthousiast de fotobestanden te lijf met tooltjes buiten lightroom om, als je wilt dat de bibliotheek van lr blijft werken (alles terug kan vinden) dan moet je alle bestandsoperaties binnen lr uitvoeren, bijvoorbeeld het herbenoemen met de functie rename photo/hernoem foto onder het tabje bibliotheek
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » do jan 15 2015 10:29 pm

@Léon: Bedankt! Zolang VNX2 een betrouwbare versie van Transfer bevat houd ik het daarbij, maar "Flash Renamer" staat standby :thumbup:

@cezi: Ook bedankt. Ik weet niet hoe ik de "file template editor" moet vinden in mijn Nederlandse versie. Hoe het ook zij, ik heb langdurig de import-opties van Lr5 uitgeprobeerd, maar een mogelijkheid tot hernoemen van bestanden op basis van opnamedatum plus -tijd zit er helaas niet bij.
Natuurlijk weet ik dat ik niet moet knoeien met namen van bestanden nadat ze in Lr geïmporteerd zijn. De "kale" upload van camera naar computer (alleen hernoemen en wegschrijven van backup kopieën) doe ik dus eerst, via VNX2 Transfer. Daarna pas importeer ik in Lr, met de daartoe gemaakte voorinstellingen (b.v. copyright, helderheid naar +15, "camera standard" ipv "Adobe standard", etc.).

@Jur: Nu je het zegt, herinner ik me dat ook weer. Ook dat ik toen versie 2 al in gebruik had, hoewel ik pas wat later met die psychedelische kleurtjes in de eerdere imports te maken kreeg. Er is toen ook nog een draadje aan gewijd, waardoor ik nog ben gaan uitzoeken in welke periode en met welke Transfer-versie die bestanden geüpload waren.

@Erik: Inderdaad, als je de bestandsnamen ex camera goed genoeg vindt, dan heeft Transfer duidelijk geen toegevoegde waarde voor je. Die waarde heeft het waarschijnlijk uitsluitend voor wie mijn soort eisen stelt. :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor mqaa » vr jan 16 2015 2:08 pm

In het import scherm van Lightroom heb je aan de rechter kant de optie om je bestanden te hernoemen (File Renaming). Ik heb de engelse versie en daar ziet het er zo uit:

Afbeelding
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor cezi » vr jan 16 2015 2:52 pm

dat renamen kan dus idd op 2 momenten:
- tijdens de import vanaf je camera in lightroom
- achteraf, als ze al in lightroom staan (met ongewenste naam)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » vr jan 16 2015 4:02 pm

Dank, mqaa en cezi!

Onderin staat bij mqaa inderdaad een voorbeeld van de bestandsnaam, met datum-tijd. Ik had dat ook al eens geprobeerd, maar ik had sindsdien de indruk overgehouden dat dit de huidige datum werd ipv de opnamedatum. Ik heb het nogmaals bekeken en ik blijk er bij mijn uitstapjes in het Lr5-boek van Piet vd Eynde overheen te hebben gelezen dat het toch echt datum-tijd van de opname blijkt te zijn :oops:

Bij mij zit er overigens op die plek geen formulier "Bestanden hernoemen". Kan ik het er (weer) in zetten? Of verschijnt dat vanzelf wanneer er iets uit de camera te importeren valt?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor cezi » vr jan 16 2015 4:20 pm

zie bericht van mqaa 2 posts terug: op het moment dat er iets valt te importeren verschijnt er aan de rechterzijde een hernoem/rename paneeltje dat je moet aanvinken en verder invullen met de gewenste details
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Berichtdoor JaapV » vr jan 16 2015 9:16 pm

Bedankt!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten