Ervaringen met DxO Photolab

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JerryBig » zo jan 07 2018 3:00 pm

Zijn er al ervaren fotobewerkers die DxO Photolab hebben geprobeerd? (Vroeger Optics Pro)

Zelf ben ik niet zo ervaren in foto's bewerken en probeer altijd zo min mogelijk te manipuleren en daarom heb ik Photoshop en Lightroom altijd links laten liggen. Photoshop is voor mijn gevoel veel te uitgebreid en de database functionaliteit van Lightroom is alleen maar balast. Vroeger veel gebruik gemaakt van NX-2, maar na aanschaf van de D750 had ik daar niet zoveel meer aan. Overgestapt naar NX-D en dat was redelijk voldoende leek mij (alhoewel ik de U-points mis). Toch was ik daar niet helemaal tevreden mee. Na aankondiging van Photoloabs (met U-point!) eind vorig jaar heb ik de trial geïnstalleerd. Er ging/gaat een wereld voor me open. Een uitstekende RAW converter gecombineerd met bv het gemak van Clearview. Verbazingwekkend betere resultaten met minder correcties. Lijkt ook veel sneller dan NX-D (Win10 op i7 met 16Gb).

Een mailtje gestuurd naar Thom Hogan om zijn visie te vragen en die was vrij kort "DxO Photolab has some very nice aspects to it, but it’s still rough around the edges, particularly in the hastily added U-point stuff."
Dat laatste heb ik ook gemerkt, de U-point technologie zit erin, maar is beperkter vooralsnog dan in NX-2. Daar kon je bijvoorbeeld op kleur selecteren en dan die betreffende kleur ophalen/onderdrukken of wat dan ook. Hier zit je toch vast aan het hele geselecteerde gedeelte.
Ik heb nog lang niet alles geprobeerd, maar ben wel steeds enthousiaster aan het worden. De Photolab Suite (incl Viewpoint en Filmpack) kost nu €189,-.

Zijn er meer mensen die aan het proberen zijn geslagen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
JerryBig

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor Hasselbox » zo jan 07 2018 5:25 pm

Ook ik ben zeer tevreden.
Eerder miste ik de mogelijkheid voor doordrukken en tegenhouden.
Met de nieuwe toevoegingen is dat voor mij voldoende opgelost
Mis alleen nog een clone stempel.
Als die er ook nog komt kan het voor mij veel te dure photoshop de deur uit.
Soms vind ik het leven best wel enigzins reuze leuk.
Voor als ik dood ben, hoop ik dat er iemand zegt: Gelukkig hebben we de foto's nog.

http://www.flickr.com/photos/pietkemp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hasselbox

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Goossens » di jan 09 2018 11:08 pm

Overstap van Aperture naar DXO gemaakt; bevalt me uitstekend.
Groet

Hans
Hans Goossens

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor brombeer » zo feb 11 2018 12:45 pm

In november 2017 gratis kunnen downloaden ivm dat DxO labs Nik software heeft overgenomen van google.
Krijg netjes een licentiecode, jammer is dat je bij deze gratis versie geen updates krijgt.
Vind het een mooi, gemakkelijk in gebruik zijnde raw software.
Kan stand alone maar ook geplaatst worden in lightroom.
Nikon D610, Nikon 24-120 f4 VR G lens, Nikon 80-400 lens, Sigma 50mm f1.4
brombeer

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor JerryBig » zo feb 11 2018 1:09 pm

Vandaag de knoop doorgehakt: DxO Elite full package aangeschaft.
Zoveel makkelijker dan NX-D en zoveel meer mogelijkheden. Oude foto's opnieuw bewerkt en zoveel mooier. Niet onbelangrijk, u-point weer terug. Genieten geblazen.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
JerryBig

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Terug naar “Fotobewerking en archivering”