Hoe JPG's verwijderen dit tussen de NEF's staan, zonder dat de catolgus in de war raakt.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Hoe JPG's verwijderen dit tussen de NEF's staan, zonder dat de catolgus in de war raakt.

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 19 2021 10:52 am

Ik ben bezig om mijn oudere foto's te schiften. In het begin maakte ik NEF's en JPG's. Nu ik wat bedrevener raak in het bewerken, merk ik dat ik niets meer met de JPG's doe. Die wil ik niet individueel verwijderen en evenmin als bulk na filtering (details - Type) in Verkenner. Omdat bij het laatste de catalogus van Lightroom waarschijnlijk van slag raakt.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die filtering in Lightroom kan doen?
Alvast bedankt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe JPG's verwijderen dit tussen de NEF's staan, zonder dat de catolgus in de war raakt.

Berichtdoor justme » di okt 19 2021 11:04 am

Dat kan op meerdere manieren:

Ga naar je bibliotheek module, en open of activeer je bibliotheek filterbalk bovenin “sneltoets= \”

Hierdoor komen er vier tabbladen zichtbaar met respectievelijk; Tekst, kenmerk, metagegevens en als laatste ‘geen’.

Wanneer je Metagegegevens activeert zie je daaronder vier vakken met voorgeselecteerde meta filters.
Elk van deze vier vakken kun je zelf definiëren;
Waarschijnlijk staat er bijvoorbeeld links de metafilter ‘Datum’.
Als je hier op klikt dan krijg je alle mogelijke filters die je kunt instellen.

Hetgeen waar jij naar op zoek bent is de ‘bestandstype’.

Met deze actie kun je in elke map of collectie binnen Lightroom snel inzichtelijk krijgen welke, en hoeveel van het bestandstype aanwezig zijn.



Een hele andere wijze zou kunnen zijn door een ‘slimme verzameling’ aan te maken op basis van bestandstype.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe JPG's verwijderen dit tussen de NEF's staan, zonder dat de catolgus in de war raakt.

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 19 2021 11:12 am

Hartelijk dank voor jouw snelle reactie! In 2 minuten 150 JPG's verwijderd. Dat bespaard mij uren.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten