Nikon Capure batch actie NEF naar JPEG

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Nikon Capure batch actie NEF naar JPEG

Berichtdoor Gilbert1976 » zo aug 20 2006 11:26 am

Hallo allemaal.
Ik ben in t bezit van een D70 en vind zelf dat ik het mooiste resultaat behaal als ik mn foto's schiet op NEF formaat. Nu heb ik ook reeds CS2 die dan als Batch NEF bestanden om kan zetten naar JPEG, maar kan zoiets ook in Nikon Capture? Nu zit ik de gehele tijd fotot's stuk voor stuk appart op te slaan. Ik vind dat Nikon capture beter resultaat geeft t.o.v. CS2. Ik lees het wel of jullie suggesties hebben...
Gilbert1976



Onderwerp:

Berichtdoor Dryade » zo aug 20 2006 3:28 pm

Hoi
Ik heb ook verschillende software geprobeerd om Nef om te zetten. Moet zeggen er gaat niets boven Nikon capture. Dan krijg je het beste resultaat
Dryade



Onderwerp:

Berichtdoor wil » zo aug 20 2006 5:20 pm

capture 4 en NX hebben ook batchverwerking
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Gilbert1976 » ma aug 21 2006 9:17 am

Wil; kan je mij vertellen waatr dat precies zit dan die batchbverwerking in Capture 4?
Zelf kan ik het niet vinden zo...
Gilbert1976



Onderwerp:

Berichtdoor wil » ma aug 21 2006 10:46 am

Gilbert1976 schreef:Wil; kan je mij vertellen waatr dat precies zit dan die batchbverwerking in Capture 4?
Zelf kan ik het niet vinden zo...

Als je nederlande versie gebruikt kan je boven in de balk de knop serieverwerking aanklikken. Je zet al je nef bestanden in een aparte map en dan kan je aangeven dat alle bestanden in die map omgezet moeten worden in jpeg of wat voor voor je handeling je ook wilt.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Dirk Wisman » ma aug 21 2006 11:21 am

Als je CS2 bezit, dan zit daar waarschijnlijk ook Bridge bij.
Dit is een programma dat je goed kunt gebruiken voor je fotomanagement en kost je niks extra. Daarnaast werkt het uitstekend samen met CS2.

In bridge is nagenoeg alles mogelijk en het werkt grotendeels volgens de principes van Windows Verkenner.

Nadeel is dat je bij hele grote hoeveelheden van foto's tegen de beperking oploopt dat Bridge het volle beeld opent en niet een kleine thumprint. Dit kan je systeem vertragen.
Mijn ervaring is dat de betere amateur hier minder last van heeft dan een professional voor wie alle vormen van tijd gelijk is aan geld.
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor wil » ma aug 21 2006 11:35 am

Capture werkt snel omdat het beeld niet wordt geopend. Ik vind het heel irritant als je lang moet wachten. Bridge ken ik niet, maar in Capture is het ook mogelijk witbalans of helderheid in serie te verwerken. Kan handig zijn als je een verkeerde instelling hebt gebruikt.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Gilbert1976 » ma aug 21 2006 12:28 pm

Dank je Wil. Ik heb Capture 4.1 geloof ik....zal straks een kijken naar die serieverwerking.
Gilbert1976



Onderwerp:

Berichtdoor reneo57 » za aug 26 2006 10:16 pm

wil schreef:
Gilbert1976 schreef:Wil; kan je mij vertellen waatr dat precies zit dan die batchbverwerking in Capture 4?
Zelf kan ik het niet vinden zo...

Als je nederlande versie gebruikt kan je boven in de balk de knop serieverwerking aanklikken. Je zet al je nef bestanden in een aparte map en dan kan je aangeven dat alle bestanden in die map omgezet moeten worden in jpeg of wat voor voor je handeling je ook wilt.


Goeie tip bedankt. :D
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor aquarius » zo aug 27 2006 12:45 pm

Ik krijg het niet voor elkaar in Capture NX. Hij vraagt om een bestandsinstelling maar ik kan niks kiezen dmv bladeren. Bij toevoegen kan ik alleen kiezen tussen set.*, ptc.*, nar.*, nca.*, rcb.*, ncv.*
Kan iemnad mij even op weg helpen???
Alvast bedankt,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » vr apr 06 2007 11:46 pm

Aangezien ik vandaag capture NX NL heb gesteld ben ik me vast een beetje aan het inlezen her en der.
Heb je je probleem al opgelost aquarius? en hoe? (dan weet ik dat gelijk ook)
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za apr 07 2007 7:27 am

Voordat je serieverwerking bij Capture toepast, moet je eerst een foto een keer bewerken. Al doe je dat dat maar met bv de basisbewerkingen.

Bij een NEF opname opent het scherm met geheel rechts de bewerkingslijst. Daarin is dan alleen de stap Basisaanpassingen aangevinkt.

Klik dan onder de knop Serieverwerking op Instellingen Opslaan.

Opslaan Als: en bedenk bijvoorbeeld een naam: wat te denken van basisaanpassingen. Zelf heb ik dan ook een vinkje staan bij Ruisonderdrukking en Abberatiecorrectie.

Daarna ga je dus naar Serieverwerking en klik dan op bladeren. Daar moet dan zoals in dit voorbeeld het zojuist gemaakte bestand Basisaanpassingen komen te staan.

Daarna kun je verder met de andere instellingen.

Zelf heb ik meerdere basisaanpassingen gemaakt. Een bestandje om de 10.5 mm te corrigeren, een bestandje om flitsfoto's te corrigeren, enz.

Als je naar JPG omzet, lees dan ook even wat Capture bedoeld met
Goede Balans bedoeld, en ga dan verder met Uitstekende kwaliteit.

Kan het gemakkelijker: Ja, ik zet mijn camera op en NEF en JPG. Dan krijg ik direct 2 bestanden op de floppy.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » za apr 07 2007 7:28 am

maar het kan ook zo:


Een serie NEF's omzetten naar JPG in Capture NX:

1) zet ze in één map
2) verkenner openen in NX
3) Alle bestanden aanwijzen ( Shift pijl of met Bewerken, alles selecteren)
4) Bestand, opslaan als
5) Bestandsnaam hernoemen aanvinken
6) Bestandsindeling selecteren: JPG, NEF of TIF
7) kwaliteit aangeven

8) Starten (rechts bovenin scherm.
en daar gaatie....

Het omzetten van (veel) NEF's naar JPG's kan trouwens ook heel makkelijk in Picture Project, maar alleen als je de bestanden niet eerst in NX hebt bewerkt, want PP accepteert geen NX bewerkte NEF's

Ik ben het geheel eens met degenen die vinden dat de bewerking van NEF's het mooiste resultaat oplevert met Nikon software, PP of (geavanceerder:) NX
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor aquarius » za apr 07 2007 1:08 pm

Hoi Olle,

Zag vanmorgen om 5:00 uur je vraag staan maar was net terug van een avondje stappen en alhoewel ik de hele avond cola heb gedronken toch een beetje duf dus vandaar een beetje laat antwoord.

Ik heb het verder niet meer nodig gehad dus ook niet meer verder gezocht. Iki moest deze optie alleen even gebruiken om een hele serie NEF`s naar JPG om te zetten maar dit heb ik gedaan op de manier zoals Marten heeft omschreven

Verder heeft Hans de andere optie voor seriebewerking uitgelegd. (bedankt Hans)

Iik ben om het moment vooral bezig de mogelijukheden te ontdekken van Capture NX en deze zijn legio. Ben er nog steeds zeeeer tevreden over.
Een klone stempeltje zou wel een welkome aanvulling zijn.

Succes verder met je onderzoeken en als je je ervaringen wilt delen...graag.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten