Cursus Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Cursus Capture NX

Berichtdoor MvBoetzelaer » ma aug 28 2006 11:04 pm

Hallo allemaal,
Sinds ruim een maand ben ik nu digitaal en ik ben erg onder de indruk van de bijna oneindige mogelijkheden die Capture NX biedt. Daar zit voor mij ook meteen het probleem: na het bestuderen van de handleiding duizelt het helemaal en ik heb geen enkel overzicht meer hoe de verschillende mogelijkheden elkaar beïnvloeden. Is er een soort "leerboek" of een tutorial site waar e.e.a. didactisch verantwoord en stap voor stap uitgelegd wordt?

Alvast dank!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di aug 29 2006 1:08 am

Hallo Marnix,

Niet helemaal wat je vraagt maar op http://www.capturenx.com/ zijn een aantal "case studies" en "tutorials" te vinden.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Kane » wo aug 30 2006 11:21 am

Wat kost deze software eigenlijk en wat is de bevinding van de gebruikers?
Bedankt, Jan
Kane



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » wo aug 30 2006 11:41 am

Hallo Jan,

Ik heb voor Capture NX €139,00 betaald (KE).

Het programma is geschikt voor zowel een Mac OS X als een Windows 2000 / XP besturingssysteem.

Persoonlijk vind ik het een zeer prettig programma wat zich zeer intuïtief laat bedienen.

Ten opzichte van de vorige versie (Nikon Capture 4.4) heeft een heel aantal interessante vernieuwingen.

Met name UPoints is erg innovatief.

Ik heb al wel gemerkt dat Capture NX nog niet helemaal vlekkeloos werkt - ik ben zeer regelmatig de edit list kwijt - maar er komt ongetwijfeld op korte termijn een patch / update.

Om een lang verhaal kort te maken er is voor Capture NX een 30 dagen test / evaluatie versie te downloaden dus proberen is vrij.

Het adres is http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_alp.php?countryId=5&languageId=5

Ik ben tot op heden een tevreden gebruiker echter om op zeker te spelen laat ik Capture 4.4 nog even op mijn systeem staan.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » wo aug 30 2006 1:17 pm

Ik wil/ga/moet hem ook gaan aanschaffen :P Waar kan ik deze het beste bestellen? Of moet ik naar de software-vakhandel? Anders wordt ie volgens mij wle duurder... :roll:
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » wo aug 30 2006 1:32 pm

Joost,

Gewoon bij de fotovakhandel - ik heb Capture NX aangeschaft bij KE in Capelle a/d IJssel.

Is hier nog steeds uit voorraad leverbaar.

Zie http://www.kamera-express.nl/index.php?page=showproduct&product=18837
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Digi Nik » di sep 05 2006 10:42 pm

Marnix
Op de Nikonsite staan sinds vandaag een aantal instructiefilmpjes.

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=18950
Als het maar Nikon is.
Gebruikersavatar
Digi Nik

Clublid
Berichten: 83


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » di sep 05 2006 11:36 pm

Harrie Gerrits schreef:Joost,

Gewoon bij de fotovakhandel - ik heb Capture NX aangeschaft bij KE in Capelle a/d IJssel.

Is hier nog steeds uit voorraad leverbaar.

Zie http://www.kamera-express.nl/index.php?page=showproduct&product=18837


Bedankt!! :D
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor wil » wo sep 06 2006 10:14 am

Harrie Gerrits schreef:Ik heb al wel gemerkt dat Capture NX nog niet helemaal vlekkeloos werkt - ik ben zeer regelmatig de edit list kwijt - maar er komt ongetwijfeld op korte termijn een patch / update.

inmiddels is de update al te downloaden
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » wo sep 06 2006 11:01 pm

inmiddels is de update al te downloaden


Wil,

Bedankt voor je bericht - je kunt in Capture NX via HELP -> Update Capture NX een verificatie uitvoeren of er een update beschikbaar is.

Zo ja, ook direct downloaden en installeren.

Zo gezegd, zo gedaan.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor luc » do sep 07 2006 4:09 pm

Na het bekijken van de filmpjes is me al een stuk duidelijker geworden hoe je met capture MX moet werken.

Je kunt stellen dat de werwijze wel anders is dan ik in het algemeen gewend ben. Maar de eerste indrukken zijn eigenlijk best wel goed.

Ik had bijv. een hoop opnames van het bloemencorso in Zundert die nogal grauwig waren en met het U point gebeuren is het makkelijk om daar snel iets aan te doen. De lucht bijvoorbeeld iets meer blauwtint geven is in een paar klikken gebeurd.

Ik ben nu met de serieverwerking aan de gang.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Macosx » do sep 07 2006 4:34 pm

Ik heb er zelf vandaag ook mee lopen klooien 8)
Macosx



Onderwerp:

Berichtdoor luc » do sep 07 2006 5:18 pm

Weet iemand of het echt zinvol is om je geheugen voor gebruik icm Capture MX bijv uit te breiden van 1 GB naar 2 GB of is alles meer dan 1 GB zinloos.

Het gaat in dit geval om een PC versie.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » do sep 07 2006 5:22 pm

Wat Capture NX gebruikt weet ik niet, maar windows en zeker XP gaat met fotobewerkingen (met het aantal Mb's van nu) alleen maar beter lopen als je meer dan 1 Gieg erin doet. Gelukkig is deze uitbreiding niet zo duur meer, dus daar kan je je niet echt een buil aanvallen. Uiteraard wel ff bedenken hoe oud je PC is en of dat dan nog wel zin heeft.
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor luc » do sep 07 2006 5:31 pm

ik ga het morgen eens proberen. Ik mag van iemand hetzelfde Dual channel geheugen lenen als er nu in zit in totaal heb ik dan dus 4x 512 mb.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten