NIKON Capture NX vraag 1: automatische bewerking

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

NIKON Capture NX vraag 1: automatische bewerking

Berichtdoor Marten » zo nov 12 2006 9:53 am

Hallo,
Ik ben er achter dat Capture NX voor mij het meest geschikte nabewerkingsprogramma is. Het gaat mij om technische verbeteringen van de foto's en niet meer dan dat. Ik loop bij het gebruik van NX tegen een aantal vragen op die ik hier de komende tijd aan de orde wil stellen.

Ik heb de meeste standen op mijn D200 op neutraal staan en fotografeer in NEF, zodat ik in de nabewerking de meeste variabelen nog kan bijstellen.

Vraag 1: welke bewerkingen zou je sowieso automatisch kunnen doen, zodat je daar een batch van kunt maken.
Ik bedoel een set die je zondermeer kunt loslaten op al je NEF's waarna je ze verder met de hand kunt verbeteren. (Picture Project kent zo'n optie: automatisch verbeteren)
Zelf denk ik aan

- Detailaanpassingen onscherp masker/verscherping bv 30%

plus een aantal automatische verbeteringen die het programma aanbiedt:

- Camera aanpassingen/witbalans/ automatisch berekenen
- RAW aanpassingen/ autokleur abberatie aanvinken
- Licht en kleuraanpassingen Fotoeffecten/foto verbeteren


Graag jullie reactie. Ik stel mij voor de komende tijd meer vragen te stellen over Capture NX. Dit was de eerste.
groeten,
Marten
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma nov 13 2006 7:50 am

Doe dit soort verbeteringen met één opname. Sla de bewerkingen op met een naam, "standaard" bijvoorbeeld. Daarna kun je één, 5 of heel veel opnamen, middels "serie verwerking" bewerken.

Volgens mij is zelfs de help functie hier wel duidelijk genoeg over:

Onder de tab Serieverwerkingsproces kunt u een serieverwerkingsproces uitvoeren. U selecteert hiervoor een bronmap, een instellingenbestand, de bestemming en de bestandsnaam en -indeling voor de verwerkte beelden .

......
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » ma nov 13 2006 8:16 am

Hans, bedankt voor je reactie.
Het gaat er mij niet om hoe je een serieverwerking (batch) maakt maar welke bewerkingen er in ieder geval in zouden moeten zitten.

Zo is verscherping een bewerking die je in alle gevallen moet doen, maar misschien zijn er meer. Ik zoek dus naar een mogelijkheid voor automatisch bewerken die een aantal bewerkingen tegelijk doet.
Misschien heb je suggesties?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » di nov 14 2006 1:22 pm

Marten schreef:Hans, bedankt voor je reactie.
Het gaat er mij niet om hoe je een serieverwerking (batch) maakt maar welke bewerkingen er in ieder geval in zouden moeten zitten.

Zo is verscherping een bewerking die je in alle gevallen moet doen, maar misschien zijn er meer. Ik zoek dus naar een mogelijkheid voor automatisch bewerken die een aantal bewerkingen tegelijk doet.
Misschien heb je suggesties?


Verscherpen staat bij mij standaard uit. Ook achteraf middels software gebruik ik dat nooit. Je hebt al gauw een roetig beeld. Heb je nu een D50 en het kit objectief, dan zal de verscherping door de camera al voldoende zijn. Zet je op de D50 een kwaliteit objectief, dan kun je de verscherping op de D50 ook uit zetten.

Je kunt dus zo niet zeggen welke bewerkingen standaard zijn.

Dat hangt dus af van apparatuur en de situatie.

Zelf heb ik de camera op WB -2 en de belichting op +0,3 staan. Die correctie hoef ik dan niet meer met de software te doen.

Daarnaast zal enkele serie verwerkingen maken voor aparte doelen. Een voor gebruik van D-ligting en één voor gebruik van een 10,5 mm objectief.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » zo nov 19 2006 10:20 am

Als je gaat rezizen "verkleinen voor het web bijv." dan heb je die verscherping dus wel nodig, na mij bescheiden mening.
Ook verkleinen doe ik nooit meer dan de helft tegelijk en tussentijds verscherp ik iets. Dat kun je gedeeltelijk automatiseren in capture NX zodat je met weinig moeite toch redelijke resultaten krijgt.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » zo nov 19 2006 11:13 am

Maar een aantal STANDAARD bewerkingen achter elkaar doet dus niemand, als ik de reacties zo lees.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor roel » zo nov 19 2006 2:57 pm

Marten schreef:Maar een aantal STANDAARD bewerkingen achter elkaar doet dus niemand, als ik de reacties zo lees.


Dat zullen inderdaad weinig mensen doen met Capture NX. Vooral omdat het zo makkelijk is ingestelde wijzigingen direct op andere foto's toe te passen. Als ik zelf een serie foto's bewerk, dan wil ik nog wel eens een serie aanpassingen voor alle foto's gebruiken. Maar wanneer het foto's van verschillende situaties zijn, dan heb ik geen standaard aanpassingen.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten